اخباراقتصادبازار

کاربرد مخازن تحت فشار

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که این مخازن رنگی نصب شده روی پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با این مخازن آشنا کرده و به معرفی انواع و بررسی کاربرد آن‌ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.
این مخزن ها تحت عنوان هایی مثل منبع تحت فشار و منبع انبساط نیز شناخته می شوند و همچنین در رنگ ها و سایزهای مختلفی در بازار عرضه می گردند.

سوالی که برای اکثر کاربران در هنگام خرید پمپ های آب خانگی پیش می آید این است که آیا پمپ بدون استفاده از مخزن تحت فشار قابل استفاده است یا خیر؟!

پمپ های آب خانگی جهت قطع و وصل جریان برق نیاز به یک سیستم کنترلی دارند. در اکثر آنها از ست کنترل یا پرشر سوئیچ برای مدیریت خاموش و روشن شدن پمپ آب استفاده می شود.

برای ساختمان هایی با تعداد واحد کم تا حداکثر 3 واحد می توان از ست کنترل به تنهایی استفاده کرد. همچنین برای ساختمان هایی با تعداد واحد بیشتر جهت جلوگیری از آسیب به پمپ بایستی حتما از منبع تحت فشار به همراه پرشر سوئیچ یا ست کنترل استفاده کرد.

کاربرد مخازن تحت فشار

مخزن تحت فشار چیست؟

مخزن تحت فشار بر روی پمپ یا کنار آن تعبیه می شود و کار آن پرفشار نگه داشتن جریان آب قبل از روشن شدن پمپ است.

این مخازن به کاهش آلودگی صوتی پمپ ها کمک می کنند و همچنین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند.

از این محصول جهت جلوگیری از نوسان جریان در خروجی پمپ ، لرزش و آسیب به سیستم لوله کشی و همچنین کاهش دفعات روشن و خاموش شدن پمپ استفاده می کنند.

منبع تحت فشار استهلاک پمپ را کاهش می دهد و تاثیر زیادی در کاهش هزینه برق مصرفی پمپ آب خانگی دارد. ظرفیت این مخزن معمولا متناسب با توان پمپ و تعداد شیر های برداشت انتخاب می شود.

کارکرد منبع تحت فشار

برای بررسی کارکرد منابع تحت فشار باید انواع آن را بشناسید. به طور کلی دو نوع منبع وجود دارد دسته اول مخازن تیوپ دار و نوع دوم بدون تیوپ یا نوع دیافراگمی نام دارد. در عموم مردم به هر دو نوع این منابع دیافراگمی گفته می‌شود.

در داخل هر منبع، دیافراگم و یا تیوپی قرار گرفته است. در طرف مقابل این تیوپ هوای فشرده به کار رفته است. کارکرد این وسیله با استارت پمپ شروع می‌شود. بعد شروع کار پمپ، جریان آب به محدوده تیوپ یا انتهای دیافراگم وارد می‌شود.

دیافراگم از آب پرشده و سپس هوای فشرده قسمت فوقانی دیافراگم یا تیوپ موجب بالا رفتن فشار محفظه می‌شود. این فرآیند در نتیجه موجب افزایش فشار مایعات در جریان می‌شود. در نتیجه آب با فشار مناسب و کنترل شده به قسمت های مورد نظر می‌رسد.

در فرآیند استفاده از پمپ، قبل از اتمام آب منبع تحت فشار پمپ دوباره استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود. این سیستم سبب عمر بیشتر پمپ می‌شود.

پس از تمام شدن آب، محفظه پمپ دوباره روشن شده و میزان آب کافی در مخزن را پر می‌کند. با این کار آب کافی در جریان باقی می‌ماند و فشار آب نیز دچار افت نمی‌شود و پمپ به طور مداوم روشن و خاموش نمی‌شود.

کاربرد مخازن تحت فشار

موارد استفاده مخزن تحت فشار

کارکرد منبع تحت فشار به این صورت است که یک تیوپ در داخل منبع تحت فشار قرار دارد، با گاز نیتروژن یا هوا داخل منبع و فضای پشت تیوپ را پر می‌کنند و در اثر فشار این هوای فشرده پشت تیوپ آب درون لوله ها با فشار کافی جریان می‌یابد. این تیوپ میان منبع فلزی و فلنج محکم شده و موجب آب بندی منبع تحت فشار نیز می‌گردد.

به عبارت دیگر با استارت پمپ، آب پر فشار در حالیکه آب مصرفی را تامین می‌کند بعد از بستن شیر توسط مصرف کننده تا زمان رسیدن فشار داخل لوله ها و منبع تحت فشار به فشار ماکسیمم که قبلا روی فشار سنج یا pressure switch ست شده است به پمپاژ ادامه می‌دهد از طرفی اگر مصرف کننده دیگری شیر آب را باز کند و میزان آب مورد نیاز آن کم باشد.

مثلا برای مسواک زدن یا دست شستن پمپ روشن نخواهد شد تا زمانی که خروج آب ذخیره شده در منبع تحت فشار باعث رسیدن فشار داخل شبکه به فشار مینیمم نگردد. و زمانی جریان برق پمپ به کمک فشارسنج برقرار شده و پمپ شروع به کار می‌کند که میزان آب مصرف شده باعث افت فشار تا نقطه مینیمم شده باشد.

لازم به ذکر است هر چه مخزن تحت فشار حجم آب ذخیره بیشتری داشته باشد و بزرگتر باشد تعداد دفعات استارت و استاپ پمپ کاهش یافته که باعث افزایش عمر پمپ، مخزن تحت فشار و همچنین کاهش مصرف برق می‌گردد.

کاربرد مخازن تحت فشار

نحوه عملکرد مخازن تحت فشار

در این مخازن آب توسط پمپ با فشار وارد تیوپ مخازن می شود و زمانی که شیر یکی از واحد ها باز می شود آب تحت فشار از مخازن خارج شده و دوباره مخازن شارژ می شود، ۵ الی ۱۰ لیتر آب اولیه ای است که یک مخزن می تواند تامین کند.

زمانی که مخازن خالی می شود و همزمان دوباره شیر آب را باز می کنید، این بار مستقیما به پمپ دستور روشن شدن داده می شود و پمپ مستقیما آب را پمپاژ می کند. پس از آن پمپ همچنان روشن می ماند تا مخزن پر شود.

مراحل کار مخزن تحت فشار

  • پمپ شروع به پر کردن مخزن می کند.
  • پمپ به کارش ادامه می دهد تا زمانی که فشار مخزن به اندازه کافی برسد.
  • پمپ خاموش می شود و آب مخزن آماده ی استفاده می شود.
  • شیر آب مصرفی باز می شود و مخزن به جای پمپ شروع به تامین آب مورد نیاز منزل با فشار پمپ می کند تا زمانی که فشار به صفر برسد.
  • وقتی فشار به صفر رسید پمپ شروع به کار می کند و این بار به دلیل اینکه شیر همچنان باز است پمپ مستقیم آب را تامین می کند.
  • شیر بسته می شود.
  • مخزن تحت فشار تا ظرفیت نامی خود بارگیری می شود مثلا 50 لیتر
  • پمپ خاموش می شود و فشار مخزن دوباره تکمیل و آماده آب رسانی است.

کاربرد مخازن تحت فشار

در این مطلب به بررسی منبع تحت فشار آب پرداختیم. این منابع در پمپ های خانگی نصب و استفاده می‌شوند. کارکرد این وسیله با استفاده از فشار هوا و جریان آب است. در این مخازن، آبی درون منبع آن جریان دارد که باعث به جریان افتادن پمپ بدون روشن شدن آن است. از جمله مزایای این مخازن می‌توان به کاهش مصرف انرژی، افزایش دوام پمپ آب خانگی و کاهش اصطحکاک پمپ اشاره کرد.

مخزن تحت فشار هنگامی که پر باشد پمپ نیازی به روشن شدن ندارد و در زمانی که خالی شود پمپ تا زمان پر شدن مجدد آن روشن می‌شود. استفاده از یک منبع تحت فشار سبب بهتر شدن کارکرد پمپ آب ساختمان می‌شود. برای انتخاب حجم درست این مخازن باید دبی آب و تعداد واحدهای ساختمان را در نظر گرفت.

امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و سوالات ذهنی شما را در مورد مخازن تحت فشار برطرف کرده باشد.

جهت تهیه مخزن تحت فشار، پمپ آب خانگی و سایر لوازم جانبی پمپ آب باید از مراکز و فروشگاه های معتبر مانند شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل این محصولات خریداری نمایید تا از اصالت و کیفیت کالا مطمئن باشید.

انتهای رپرتاژ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.