اخبار شهرستان قدساخبارخبر مهمدر استان

رودخانه فاضلاب در دل شهر قدس/ گذران زندگی اهالی منطقه با طعم و بوی فاضلاب

شهرقدس- انباشت انواع پسماند رودخانه آیرین را به باتلاقی در مرکز شهرقدس تبدیل کرده؛ اما به رغم پیگیری‌های متعدد، شهرداری قدس در خصوص ساماندهی رودخانه آیرین، پاکسازی حریم رودخانه و معبر جدیدی که باز شده پاسخگو نبود.

به گزارش شجرنیوز از شهرقدس، عملیات لایروبی رودخانه‌ها یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب است و لایه‌برداری نشدن رودخانه‌ها احتمال بروز خسارت بر اثر بارندگی‌ را افزایش می دهد و ممکن است مسیر آب را تغییر داده و انتقال آلودگی به حریم رودخانه و مناطق اطراف را گسترش دهد.

رودخانه آیرین شاخه‌ای از رودخانه کرج شرقی است که در مسیر خود در محدوده شهرستان قدس از لکه صنعتی ساحل، شهرک صنعتی گلبرگ، شهرک صنعتی زاگرس و اسماعیل آباد عبور می کند.

این رودخانه که امروز به واسطه بی‌توجهی مسئولان به محل تخلیه زباله تبدیل شده، متروکه نیست و آب در آن جریان دارد؛ اما رنگ این آب عادی نیست و بیشتر به رودخانه فاضلاب شباهت دارد که در بیشتر اوقات سیاه‌رنگ است.

بوی نامطبوع، انباشت انواع پسماندهای پلاستیکی، بطری‌های شیشه‌ای، آجر، بلوک‌های سیمانی و حتی لاشه حیوان مرده این رودخانه را به باتلاقی در مرکز شهر تبدیل کرده است.

در حریم رودخانه واحدهای صنعتی قرار دارند که به دلیل نزدیکی به این رود با مشکلاتی از قبیل نشست و ایجاد ترک بر دیوارها خساراتی‌ را متحمل شدند.

تخلیه پسماندهای ساختمانی در حاشیه رودخانه موجب شکل‌گیری و تغییر مسیر و ایجاد راه ماشین رو جدیدی شده و این تجاوز تنگه‌ای داخل رودخانه ایجاد کرده است.

بار میکروبی بالا، ورود ترکیبات شیمیایی آلاینده برخی واحدهای صنعتی، ایجاد ناامنی به دلیل تردد معتادین و افزایش حشرات و حیوان موذی بخشی از مشکلات موجود در حوزه رودخانه آیرین است.

همچنین آب آلوده با نفوذ به لایه‌های زیرین موجب آلودگی منابع زیرزمینی شده و از طرفی آلودگی خاک را هم به همراه دارد که بر اثر وزش باد و پراکنده شدن این ذرات در هوا، بیماری‌های تنفسی ایجاد خواهد کرد و این معضل در آلوده کردن زمین‌های کشاورزی که در این مسیر قرار دارند، مؤثر است.

گفتنی است طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 16 قانون مدیریت پسماند، در راستای ساماندهی رودخانه آیرین و پاکسازی حریم رودخانه و پاسخگویی نسبت به معبر جدیدی که بازشده بود، پیگیری‌های متعددی از شهرداری قدس به عمل آمد اما کسی پاسخگو نبود.

با توجه به شروع فصل بارش‌ها و هشدارهای هواشناسی لازم است مسئولان شهرستان نسبت به این مهم توجه جدی داشته و علاوه بر توجه مسئولان استانی، دستگاه قضایی با ورود به این معضل از حقوق عامه مردم دفاع کند.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.