بازاراخباراقتصاد

5 علت بوی بد بدن در خانم ها وآقایان ؛ روش های رفع بوی بد

بوی عرق یا بوی بد بدن ، موقعیت ناخوشایندی است که بنا به دلایل مختلف بروز می‌کند. علت بوی بد بدن، احتمالا مربوط به ژنتیک، اختلالات هورمونی، نوع تغذیه و ابتلا به بعضی از بیماری‌ها باشد. برای مثال، وجود اختلال در عملکرد تیروئید، پرکاری تیروئید و دیابت، از عوامل احتمالی بوی بد عرق هستند. برای رفع بوی بد بدن، بایستی به بهداشت فردی خود دقت کنید. اگر رفع نشد، به دکتر غدد مراجعه کرده تا از دلیل اصلی بدبویی عرق بدن خود مطلع شوید.

5 علت بوی بد بدن در خانم ها وآقایان ؛ روش های رفع بوی بد

علت بوی بد بدن در خانم‌ها و آقایان چیست؟

اولین علت بوی بد بدن، تماس عرق بدن با باکتری‌های پوست است. در حالت عادی، ممکن است عرق بدن بوی خاصی نداشته باشد؛ اما زمانی که ما عرق می‌کنیم و ترکیبات عرق با باکتری‌های پوست تماس پیدا می‌کند، بوی عرق می‌دهیم! جدا از این مورد، بوی بد بدن دلایل بسیاری دارد که باهم بررسی می‌کنیم:

  • رعایت نکردن بهداشت شخصی؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل بوی بد بدن است. زمانی که ما نسبت به زمان حمام و بهداشت شخصی خود بی‌توجه باشیم، باکتری‌ها روی پوست ما (به‌ ویژه در نواحی زیربغل) تجمع می‌‌کنند. نتیجه این تجمع، ایجاد بو‌های آزاردهنده است. همچنین، تعویض نکردن لباس‌های کثیف نیز دلیل دیگر بوی عرق است.
  • عوامل محیطی؛ محیط و موقعیت‌هایی که در آنها قرار می‌گیریم، می‌توانند عامل بوی بد بدن باشند. برای مثال، زندگی در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب یکی از عوامل محیطی است.
  • تغذیه؛ مصرف بعضی از مواد غذایی مانند پیاز، سیر و استفاده از ادویه‌های تند در غذا‌ها، عامل بروز بوی بد بدن هستند. زیرا این مواد غذایی، در جریان خون جذب شده و سپس از طریق عرق دفع می‌شوند.
  • اختلال‌های هورمونی؛ در دوران قاعدگی و یائسگی، تغییرات هورمونی یکی از عوامل ایجاد بوی بد بدن هستند.
  • ابتلا به بیماری‌های خاص؛ بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات کبدی و کلیوی نیز از دلایل ایجاد بوی بد بدن هستند. زیرا باعث می‌شوند که سموم در بدن تجمع کنند. در صورت ابتلای فرد به بیماری‌های کبدی، احتمال دارد بوی بدن وی شبیه به بوی ماهی یا بوی آمونیاک باشد!

توجه داشته باشید که بوی بد بدن با تغییر فصول نیز مرتبط است. برای مثال، عامل تعریق شدید در تابستان، هوای گرم است و تمام افراد از کودکان گرفته تا سالمندان آن را تجربه می‌کنند.

چگونه بوی بد بدن را رفع کنیم؟

برای رفع بوی بد بدن گزینه‌های متعددی پیش‌ رو دارید. در قدم اول، بایستی بهداشت شخصی خود را رعایت کنید، مرتب دوش بگیرید و لباس‌های خود را تعویض کنید. در صورتی که این روش کارساز نبود، بهتر است ابتدا به دکتر غدد و سپس به دکتر پوست مراجعه کنید. همچنین، می‌توانید با کمک روش‌های خانگی و شوینده‌های مناسب نیز این مشکل را مدیریت کنید. روش‌های رفع بوی بدن در تمام گروه‌های سنی تاحدودی یکسان است. برای مثال، برای رفع بوی بد بدن سالمندان نیز رعایت بهداشت شخصی بسیار مهم است.

روش های پزشکی و دارویی

درمان‌های دارویی و پزشکی، در درمان بوی عرق بسیار موثر‌ هستند. برای مثال، دکتر پوست بعد از بررسی شرایط جسمانی شما، دارو‌های ضدتعریق مانند قرص برای بوی بد بدن را تجویز خواهد کرد. یکی از این داروها، کلرید آلومینیوم است. این دارو ضدتعریق بوده و به منظور کاهش میزان تعریق تجویز می‌شود. سایر روش‌های پزشکی موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • تزریق بوتاکس؛ بعضی از گزارش‌های مدعی‌اند که تزریق بوتاکس زیر بغل می‌تواند میزان تعریق را از ۸۲ تا ۸۷ درصد کاهش دهد.
  • سبک درمانی یونتوفورز؛ روشی غیرتهاجمی برای درمان بوی عرق است. در این روش، ابتدا فرد دست‌ها، پاها یا زیربغل‌های خود را در محلولی قرار می‌دهد که الکترود‌های دستگاه در آن قرار دارند. سپس، دستگاه یونتوفور جریان الکتریکی خفیفی را از طریق جریان آب به بدن منتقل می‌کند. این جریان الکتریکی، منافذ غدد عرق را مسدود می‌کند. در نتیجه میزان تولید عرق کاهش می‌یابد.
  • انجام جراحی؛ زمانی که اقدام‌های دارویی و حتی بوتاکس نیز موثر نباشد، احتمال دارد پزشک متخصص انجام جراحی را تجویز کند. یکی از این جراحی‌ها، جراحی آندوسکوپی سمپاتکتومی قفسه سینه است. در این روش، پزشک اعصاب کنترل‌کننده عرق را در زیر پوست از کار می‌اندازد.

5 علت بوی بد بدن در خانم ها وآقایان ؛ روش های رفع بوی بد

استفاده از شوینده و صابون‌های مناسب

هنگام حمام کردن، بهتر است که به نوع شوینده‌ها و صابون‌هایی که استفاده می‌کنید توجه داشته باشید. برای مثال، استفاده از صابو‌ن‌های ضدباکتری، صابون‌های حاوی عصاره گیاهی و شویند‌‌ه‌های طبیعی انتخاب‌های مناسبی هستند. موارد جزئی‌تر را باهم بررسی می‌کنیم:

  • صابون‌های ضدباکتری؛ این صابون‌ها، باکتری‌های سطح پوست را از بین می‌برند. در نتیجه، عرق بدن بو نمی‌دهد. برای مثال، صابون‌های مانند تریکلوزان و کلرهگزیدین در کاهش بو عرق موثر‌اند.
  • صابون‌های حاوی عصاره‌های گیاهی؛ این صابون‌ها، به‌دلیل داشتن عصاره‌های گیاهی مانند چای سبز، آلوئه‌ورا و اسطوخودوس، بوی عرق را کاهش می‌دهند. همچنین خواص ضدباکتریایی دارند و پوست را تسکین می‌دهند.

بهتر است پیش از استفاده از هرنوع صابون، شامپو و شوینده طبیعی، نوع محصولات را متناسب با پوست خود انتخاب کنید. در این خصوص، دکتر پوست می‌تواند شما را راهنمایی کند.

برای دریافت خدمات زیبایی، بررسی وضعیت موها و مشکلات مو و بیماری‌های پوستی، مراجعه به دکتر متخصص پوست و مو ضروری است. این متخصصان خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند که شامل تشخیص و درمان مشکلات پوستی، مراقبت از ناخن‌ها و انجام عمل‌های زیبایی است. پزشک پوست و مو در زمینه‌های مختلفی از جمله لیزر درمانی پوست، مراقبت از ناخن، رفع موهای زائد و تتو، درمان موخوره و ریزش مو، جوانسازی پوست و رفع چین و چروک، درمان لک پوست، درمان بیماری های پوستی تخصص دارد.

برای زیبایی صورت، این متخصصان خدماتی نظیر رفع افتادگی چشم، درمان خشکی پوست و بهبود وضعیت کلی صورت را ارائه می‌دهند. پس از نوبت دهی دکتر متخصص پوست و مو، مواردی نظیر تشخیص، مشاوره و درمان مشکلات پوستی به همراه تجویز محصولات مراقبتی پوست و مو انجام می‌شود.

روش‌های خانگی رفع بوی بد بدن

درمان‌های خانگی برای رفع بوی عرق، معمولا موثر هستند. یعنی اگر شما بیماری یا مشکلات هورمونی نداشته باشید، به راحتی می‌توانید با روش‌های خانگی بوی عرق خود را رفع کنید. پس بهتر است ابتدا روش‌های خانگی را امتحان کنید. اگر کارساز نبودند، به پزشک متخصص مراجعه کنید. بعضی از این روش‌ها را باهم بررسی می‌کنیم:

  • سعی کنید حداقل یک بار در روز دوش بگیرید.
  • بعد از تمرین یا ورزش حتماً دوش بگیرید.
  • از روغن نارگیل استفاده کنید.
  • از لیموی تازه استفاده کنید.
  • چای شنبلیله میل کنید.
  • چای سبز میل کنید.
  • از سرکه سیب استفاده کنید.
  • از زاج استفاده کنید.
  • آب کافی بنوشید.

روغن‌های طبیعی را می‌توانید به صورت موضعی به زیربغل‌های خود بزنید. یا اینکه، زیر بغل‌های خود را با آبلیمو و سرکه ماساژ دهید؛ اما حتما پیش از اقدام با دکتر پوست مشورت کنید.

5 علت بوی بد بدن در خانم ها وآقایان ؛ روش های رفع بوی بد

برای رفع بوی بد عرق به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای پیگیری علت بوی بدن، باید به دکتر غدد و دکتر پوست مراجعه کنید. این متخصصان، برای تشخیص علت بوی بد بدن ابتدا در مورد میزان فعالیت هورمون‌ها از شما سوال می‌کنند. برای این کار انجام یکسری آزمایش‌ها ضروری است. برای مثال، آزمایش خون، آزمایش اختلال‌ عملکرد تیروئید و در کل، بررسی میزان متابولیسم بدن از این دست هستند. بعد از تشخیص نهایی، دکتر غدد و دکتر پوست، برای رفع بوی بد بدن، مصرف دارو‌های خاص یا استفاده از صابون‌های خاص را تجویز می‌کنند.

کنترل و تعادل هورمون‌ها، از مهم‌ترین خدماتی هستند که متخصص غدد به مراجعه‌کنندگان خود ارائه می‌دهد. بیماری‌هایی همچون دیابت، تیروئید، اختلالات غده هیپوفیز، سندرم کلاین فلتر، آکرومگالی، بیماری آدیسون، ناباروری، دیابت بارداری، هیپوگنادیسم مردانه، سرطان آدرنال، بیماری‌ مزمن کلیوی می‌توانند به‌دلیل اختلالات متابولیک و هورمونی در انسان پدیدار شوند.

نکته مهمی که درباره روش طبابت متخصص غدد وجود دارد این است که این پزشکان در ابتدا، شرایط بیمارانی که دچار بیماری‌هایی همچون گواتر، تومور کارسینوئیدی، دیابت و تیروئید هستند را کنترل می‌کند. بعد از آن، با توجه ‌به شرایط بالینی و گرفتن آزمایش‌های مختلف و حصول اطمینان از شرایط فرد، روند درمان را آغاز می‌کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعات زیبایی ، پوست و مو و گرفتن نوبت از بهترین دکترهای پوست و مو به سایت دکتردکتر(https://drdr.ir/) مراجعه نمایید.

انتهای رپرتاژ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.