اخباراخبار شهر تهرانخبر مهمدر استان

دغدغه نظافت؛ جایگزین جدید دغدغه‌ تحصیل در مدارس‌تهران

تهران- طبق آمار اعلام شده، ۴۷ هزار مدرسه در کشور نیروی خدماتی و سرایدار ندارد که بخشی از این مدارس در استان تهران است. نبود سرایدار و به دنبال آن نبود بهداشت و نظافت در این مدارس، امروز به جای درس و تحصیل، دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده است.

به گزارش شجرنیوز از تهران، کمبود نیروی انسانی در مدارس چند سالی است گه گریبان‌گیر حوزه آموزش و پرورش شده و مدارس را با کمبودهایی در زمینه نیروی انسانی مواجه کرده است.

کمبود نیروی انسانی در زمینه آموزش دانش آموزان از سال تحصیلی گذشته با جذب معلمین تا حد بسیار زیادی برطرف شده است؛ اما همچنان از استخدام نیروی سرایدار و خدماتی که نیاز اساسی هر مدرسه است غفلت می‌شود.

در شهرستان‌های استان تهران نبود نیروی خدماتی و سرایدار به معضل تبدیل شده و در حال حاضر نیروهای خدماتی مدارس یا در شرف بازنشستگی هستند یا در اثر کهولت سن توانایی ارائه خدمات لازم را به مدرسه ندارند، لذا ضروری است که نیروهای خدماتی جوان و توانمند وارد این حیطه شوند.

هفته گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نایب‌ رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: 47 هزار مدرسه در سراسر کشور خدمتگزار و سرایدار ندارند و این مشکلی است که برای همه خانواده‌ها ایجاد دردسر کرده است. رئیس سازمان برنامه، رئیس امور استخدامی و وزیر آموزش‌وپرورش بنشینند و برای این 47 هزار مدرسه‌ای که خدمتگزار ندارد، تصمیم‌گیری کنند.

رمضان رحیمی دشت‌لویی؛ نایب‌رئیس کمیته آموزش‌وپرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص اعلام نظر این نماینده مجلس مبنی بر اینکه 47 هزار مدرسه سرایدار ندارند، گفت: خدمتگزارانی که مورد نیاز مدارس هستند، بر اساس شیوه‌نامهٔ ساماندهی نیروی انسانی هر ساله توسط وزارت آموزش و پرورش مشخص می‌شوند. در حال حاضر حدود 47 هزار خدمتگزار کمبود داریم؛ برخی از مدارس اصلاً خدمتگزار ندارند و برخی دیگر چند روز در هفته خدمتگزار دارند.

اظهارات این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، در شرایطی است که به‌تازگی مادری از روی نیاز، به‌ ازای هزینه ثبت‌نام فرزندش به نظافت مدرسه مجبور شده و در نهایت با مدیر متخلف برخورد شد؛ اما اولیای دیگری نیز هستند که برای تأمین خدمات مورد نیاز مدرسه از هیچ گونه کمکی دریغ نمی‌کنند.

وقتی معلم‌ها در کنار تدریس، کلاس‌ها را هم نظافت می‌کنند

اولیای یکی از دانش‌آموزان در این باره می‌گوید: مدرسه خانه دوم بچه‌های ماست و نظافت و پاکیزگی‌اش برای ما مهم است، با این وضعیت کمبود نیروی خدماتی نظافت کلاس‌ها، سرویس بهداشتی و حیاط و راهروهای مدرسه قابل قبول نیست، چون عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه هستم به نوبه خود و با همراهی دیگر اولیا با انجام برخی کارها در مدرسه از هیچ تلاشی برای کمک به مدیر مدرسه کوتاهی نمی‌کنیم؛ اما موضوع نیروی خدماتی و سرایدار بحث دیگری است.

مادر یکی از دانش‌آموزان دبستانی هم گفت: مدرسه فرزندم خدمتگزار ندارد، من در امور دفتری در حدود توان به معاون مدرسه کمک می‌کنم و متوجه شدم بعضی روزها معلمین خودشان کلاس‌ها را نظافت می‌کنند.

مادر دیگری از نبود نظافت در سرویس بهداشتی مدرسه گلایه‌مند بود و گفت: فرزندش در مدرسه به‌هیچ‌وجه از سرویس بهداشتی استفاده نمی‌کند.

در حال حاضر برخی مدارس خدمتگزار ندارند و برخی یک یا دو روز در هفته خدمتگزار دارند و در واقع یک خدمتگزار برای چند مدرسه اختصاص داده شده و این در حالی است که برخی مدارس دو شیفته هستند و باید به هر شیفت یک خدمتگزار اختصاص داده شود.

با ما در شبكه های اجتماعی همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.