اخباراخبار شهر تهرانخبر مهمدر استان

عضو شورا، شهردار تهران را به استیضاح تهدید کرد

تهران- رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهردار تهران موظف به پاسخگویی در خصوص ابهامات است و در صورتی که حداقل هفت نفر از اعضای شورا نسبت به پاسخ شهردار قانع نشوند و آن اشکال از نظر آنها پابرجا بماند، گام‌های دیگر قانونی از قبیل استیضاح حتما در جای خود مطرح می‌شود.

به گزارش شجرنیوز از تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، روز سه‌شنبه در دویست و هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران ضمن اشاره به پاسخ شهردار تهران به سوال مطرح شده توسط وی اظهار کرد: اعضای شورای شهر در یک بخش وظیفه قانونگذاری و تدوین ضوابط و مقررات دارند و در بخش دوم نقش آنها نظارتی است که این نقش بسیار پر اهمیت‌تر است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات یا به تذکرات پاسخ داده نمی‌شود یا اگر هم پاسخی داده شود، غیر قابل قبول است که در این صورت تبدیل به سوال می‌شود و به استناد ماده ۸۳ قانون شوراها وقتی یکی از اعضای شورا سوالی مطرح کند باید ظرف حداکثر ۱۰ روز شهردار در صحن حاضر شود و پاسخ دهد.

تشکری هاشمی با اشاره به سوال خود از شهردار تهران تاکید کرد: سوالی که بنده از شهردار تهران پرسیدم متعاقب دوبار تذکر کتبی من و یکی دیگر از اعضای شورای شهر بود که به دلیل ناکافی بودن توضیحات به تذکرات، مجبور به طرح سوال شدیم و بر همین اساس شهردار تهران موظف است به استناد قانون در مهلت قانونی در صحن شورا حاضر و توضیحات لازم را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه موضوع سوال بنده در خصوص ون تاکسی‌های شهرداری تهران بود، گفت: وزارت کشور در آبان ماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که شهرداری تهران برای دریافت ۶۳۰ دستگاه ون باید مبلغ مورد نظر را در حساب وزارت کشور واریز کند اما مطابق با اطلاعات متوجه شده‌ایم که علی رغم واریز پول بسیار زیادتر از میزان مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در حالیکه شهرداری تهران ۲۰۰ میلیارد تومان مازاد پرداختی داشته اما نه ون و نه خودروی دیگری جایگزین تحویل گرفته بنابراین این ون‌ها به هیچ عنوان در اختیار شهروندان تهرانی قرار نگرفته‌اند.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورا با اشاره به دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور ادامه داد: به استناد این دستورالعمل ون‌ها باید به شرکت‌های واجد صلاحیت داده می‌شد تا در سطح شهر به مردم خدمات بدهند اما طبق مستندات این ون‌ها در پارکینگ‌های شهرداری مدت‌ها توقیف بوده‌اند و تعدادی نیز به یک شرکت غیر مجاز که شرایط لازم را نداشته و بصورت خارج از روابط وزارت کشور داده شده است.

وی اظهار کرد: همچنین یکی از موارد مبهم دیگر این است که روابط مالی با شرکت‌هایی که ون‌ها را دریافت کرده‌اند مشخص نشده است برهمین اساس به دلیل این ابهامات در قالب ۱۲ مورد از شهردار تهران سوال شد.

تشکری هاشمی افزود: به جای آنکه حاشیه‌سازی‌هایی از هر سمت مطرح شوند که اصل موضوع مخدوش شود باید در یک فضای سالم، آرام و در صحن شورا این موارد مطرح شوند اما قانون صراحتا گفته است که شهردار باید در صحن شورا حاضر شود و در این خصوص توضیح دهد.

عضو شورای شهر تاکید کرد: تعدادی از خودروهای ون‌ را پیدا کرده‌ایم اکنون جابجا شده‌اند البته در خصوص جای دقیق آنها اطلاعی نداریم و در خصوص دلیل توقف ون‌ها نیز شهردار تهران باید پاسخ دقیقی بدهد.

تشکری هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه ون‌های متعلق به شهرداری تهران اکنون در اختیار چه شرکتی هستند، گفت: بخشی از این ون‌ها برخلاف مصوبه وزارت کشور اکنون در اختیار شرکت خصوصی هستند که فعالیت آن حمل و نقلی نیست، بخشی دیگر نیز به شرکتی داده شده که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در سال‌های قبل منحل شده و اجازه فعالیت نداشته است.

وی در خصوص پاسخ به تذکرها توسط شهرداری اظهار کرد: پاسخ‌هایی که به تذکرات ما داده می‌شود غالبا با تاخیر چند ماهه هستند و بیش از آنکه بخواهند رفع اشکال کنند تنها یک توجیه هستند ما تذکر نمی‌دهیم که ایرادات و اشکالات توجیه شوند بلکه انتظار ما این است که در کنار این تذکر یک رویه غلط اصلاح شود تاکنون هر سوالی که داشته‌ام مبتنی بر روابط کاری بوده‌ و به هیچ وجه جنبه سیاسی نداشته‌اند و برای حل مشکلات شهر بودند.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: تقریباً در خصوص اکثر مواردی که پرسیده‌ایم، صرفا توجیهات ارائه شده‌اند و هرگز بهبود و اصلاح رفتار را ندیده‌ایم و متاسفانه این‌ها موارد مورد ایراد ما هستند و بارها در شورا گفته‌ایم که شهردار بجای توجیه باید به دنبال حل مسائل باشد.

تشکری هاشمی اضافه کرد: آنچه که ما دنبال آن هستیم قانع شدن در خصوص سوال است ما تحقیق کرده‌ایم، بررسی کرده‌ایم و می‌دانیم که اشکال وجود دارد پس به دنبال توجیه نیستیم بلکه مهمتر از هر چیزی به دنبال اصلاح رویه در شهر تهران هستیم.

این عضو شورا با بیان اینکه متاسفانه دوستان ما در شهرداری تهران بیشتر از آنکه به دنبال حل مساله باشند به دنبال توجیه کردن هستند تاکید کرد: می‌دانیم که این ون‌ها تا کنون به عنوان یک خودروی حمل و نقل عمومی در اختیار شهروندان قرار نگرفته‌اند و می‌دانیم که در پارکینگ‌ها متوقف بوده‌اند و به صورت غیرقانونی توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما اکنون از شهرداری تهران می‌خواهیم تا این ون‌ها را در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در اختیار شهروندان قرار دهد اینکه بخواهند پوستری بزنند و له یا علیه کسی صحبت کنند مهم نیست آنچه که مهم است حل مشکل مردم است.

رفع موانع اجرایی مصوبات ورزشی شورای شهر

همچنین رییس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران، طی تذکری در صحن شورا بر رفع موانع اجرایی مصوبات ورزشی تاکید کرد و گفت: تربیت بدنی و ورزش نقش مهم و مؤثری در ایجاد جامعه ای با نشاط و سالم ایفا می کند و آنچه که اهمیت دارد؛ توسعه‌ی متوازن ورزش در ابعاد همگانی و حرفه ای آموزشی و تربیتی است؛ ما می توانیم یک بستر منطقی در شرایط شهر ایجاد کنیم که شهروندان بتوانند ورزش را با رویکرد سلامتی در برنامه ریزی زندگی‌شان قرار دهند تا در نهایت بتوانیم جامعه سالم داشته باشیم.

زهرا شمس احسان در خصوص رفع موانع مصوبات ورزشی شورای اسلامی شهر تهران افزود: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، کمیته ورزش و همینطور اعضای شورا با جدیت تمام در راستای ورزش شهری گام بر می‌دارند و نتایج این تلاش ها در قالب مصوبات متعددی از جمله همسان سازی تعرفه‌های ورزش با نرخ دولتی (هرچند که تعرفه های مصوب ۳۰ درصد پایین تر از تعرفه‌های ورزشی دولتی بوده) و ۵ برابر شدن اعتبارات ورزشی بطوریکه اعتبارات سازمان ورزش از ۳۷۶ میلیارد در سال یک هزار و ۴۰۰ به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته و همچنین تصویب طرح‌های راهبردی نظیر ساماندهی مجموعه‌های ورزشی، قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه با وجود این دستاوردها، نظارت‌های میدانی و گزارش‌های دوره‌ای حاکی از کاستی‌های جدی در اجرای مصوبات است؛ نقض گسترده تعرفه‌های مصوب را از جمله این کاستی ها دانست و تصریح کرد: متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق مجموعه‌های ورزشی، چه آنها که در اختیار مناطق ۲۲گانه هستند و چه مجموعه‌های تحت مدیریت سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، تعرفه‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند.

شمس احسان ادامه داد: از ۹۷ مجموعه ورزشی مناطق تنها ۲۰ مورد و از ۷۵ مجموعه سازمانی و شرکت ها، فقط ۴ مورد به نرخ‌های قانونی پایبند هستند.

عضو شورای شهر با اشاره به بی‌توجهی به مصوبه ساماندهی مجموعه‌های ورزشی اظهار کرد: علی‌رغم گذشت یک سال از ابلاغ این مصوبه مهم، جز تشکیل دو جلسه کمیته ساماندهی، اقدام مؤثر دیگری صورت نگرفته و کلیه واحدهای ذی‌ربط کماکان به روال سابق عمل می‌کنند.

وی تعلل در تملک و جایگزینی املاک ورزشی را از دیگر کاستی های موجود برشمرد و ادامه داد: در حالیکه ۹ ماه از تصویب لایحه مجوز واگذاری و معامله ۷ ملک با وزارت ورزش و جوانان در محدوده بزرگراه شهید شوشتری می‌گذرد، هنوز املاک معوض شناسایی نشده و هیچ سرانه جدید ورزشی به شهر افزوده نشده است.

شمس احسان در ادامه به اجرای ناقص طرح هوشمندسازی مجموعه‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تصریح در حکم ۸۹ برنامه چهارم توسعه شهرداری، هوشمند سازی مجموعه‌ها و خدمات ورزشی به دلیل عدم همکاری کافی سازمان فاوا، به شکل ناقصی اجرا شده است.

عضو شورای اسلامی شهر از شهردار تهران خواست ضمن اولویت قرار دادن موارد مطروحه، الزام همه واحدها به رعایت دقیق تعرفه‌های مصوب، فعال‌سازی کمیته ساماندهی و پیگیری مستمر مصوبات، تعیین ضرب‌الاجل برای شناسایی و معرفی املاک معوض و تخصیص منابع کافی برای تکمیل طرح هوشمندسازی مجموعه ها و خدمات ورزشی را تسریع بخشد و گزارش جامعی از اقدامات انجام شده را حداکثر ظرف مدت یک ماه به صحن علنی شورا ارائه کند.

زنان محور سلامت خانواده و جامعه هستند

در ادامه، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: از آنجا که زنان محور سلامت جامعه و خانواده محسوب می‌شوند و الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به خانواده و جامعه و نسل آینده به شمار می روند حفظ و ارتقای سلامت آنان جز مسوولیت‌های پر اهمیت مدیران و سیاسگذاران است به همین دلیل در چند سال اخیر به منظور حساس سازی جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان هفته پایانی مهرماه به عنوان هفته ملی سلامت زنان نامگذاری شده است.

نرگس معدنی‌پور افزود: بی شک تلاش در حوزه سلامت زنان راهی میانبر در جهت دستیابی به اهداف اقتصاد سلامت و عدالت در سلامت نیز می باشد. تعدد وظایف زنان در خانواده و جامعه و افزایش روزافزون مسوولیت‌های آنها از یک سو و خصوصیات و ویژگی‌های جسمی و روانی از سوی دیگر، آنان را در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌دهد هر چند که فعالیت‌ها و خدمات خوبی از سوی حوزه‌های اجرایی تا کنون صورت گرفته اما به جهت اهمیت و حساسیت های ویژه این حوزه باید مداومت و تلاش در برنامه ریزی و انجام این دست از فعالیت‌ها همواره مورد دغدغه دستگاه های اجرایی باشد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای سلامت زنان نیازمند ایجاد ساختاری مبتنی بر آگاهی و شناخت دقیق بر نیازها و عوامل موثر بر آن است. نیازهای متعددی که در همه ابعاد سلامت اعم از جسمی، معنوی، روانی، عاطفی، اجتماعی، شغلی و زیست محیطی احصاء شده باشد.

معدنی پور تصریح کرد: در حوزه سلامت اجتماعی و زیست محیطی زنان وجود محیط زیست و شهری سالم با فضای سبز کافی و مناسب و امن، منظر و مبلمان شهری و تجهیزات ورزشی مناسب، دسترسی مناسب به مراکز بهداشتی درمانی و وجود فضاهای ایمن شهری از موضوعات قابل توجه در حوزه مدیریت شهری است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: طبق آمارها مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت جسمانی بانوان را بیماری های مزمن غیر واگیر تشکیل می دهند، بیماری‌هایی که با پیشگیری و تشخیص زودرس آنها می‌توان از عوارض متعدد و آسیب‌های بعضا غیر قابل جبران آن جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: ارائه آموزش‌های همگانی در جهت افزایش مهارت های خود مراقبتی و ارتقای سواد سلامت بانوان با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود شهرداری در محلات، همچنین حمایت و تقویت کانون ها و تشکل های مردم نهاد در حوزه‌های مرتبط با سلامت زنان و خانواده از جمله راهکارهای موثر در کاهش تهدیدهای سلامت زنان است؛ از سوی دیگر توجه به سلامت بانوان شاغل در شهرداری تهران که مجدانه، صبورانه و مسوولانه در همه حوزه‌های شهرداری مشغول به ایفای نقش هستند، بیش از پیش ضروری است.

معدنی پور ادامه داد: بررسی وضعیت سلامت و به ویژه انجام غربالگری بیماری‌های شایع در زنان و برنامه ریزی جهت پیشگیری و تشخیص درمان زودرس از فعالیت‌های پر اهمیتی است که در بین خدمات شایسته‌ای که در حوزه سلامت کارکنان ارائه می‌شود جایش خالی است.

وی گفت: ضروری است اشاره‌ای به سلامت شغلی داشته باشم و اهمیت توجه به آن را تاکید کنم. سلامت شغلی بر اساس ارزش‌ها و مبتنی بر علاقه مندی به آن و سلامت و امنیت محیط و جایگاه شغلی تعریف می‌شود؛ فعالیت در محیط امن و سالم و مورد علاقه، تامین کننده سلامت روانی و جسمی کارکنان به ویژه کارکنان زن است.

معدنی پور اضافه کرد: بی شک حمایت از بانوان شاغل در جهت کمک به ایفای نقش با مسوولیت آنها نیز در خانواده از موارد پر اهمیت حوزه سرمایه انسانی است؛ پس یادمان باشد از هر منظر بنگریم هزینه در حوزه سلامت یک سرمایه گذاری پر منفعتی به ویژه در حوزه سلامت زنان است.

با ما در شبكه های اجتماعی همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.