اخباراقتصادخبر مهمنفت و انرژی

اعتراف دیرهنگام روحانی: در صادرات گاز عقب هستیم

درحالی رئیس جمهور در روزهای اخیر در خصوص عقب ماندگی ایران در صادرات گاز صحبت کرده که این موضوع مهم بارها توسط رسانه ها و کارشناسان دلسوز به دولتمردان یادآوری شده و نسبت به فرصت هایی که در این زمینه از دست می دهیم هشدار داده شده بود.

به گزارش شجرنیوز، ایران با دارا بودن حدود 34 هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی که رتبه دوم و به اذعان و اعتقاد برخی کارشناسان، رتبه نخست دارنده ذخایر گاز جهان را به خود اختصاص داده، سهمی کمتر از 2 درصد در تجارت جهانی گاز دارد.

سهم داشتن در تجارت جهانی گاز برای تمام کشورها، حتی کشورهایی که ذخایر گازی ندارند، به برنامه ای راهبردی تبدیل شده چرا که این سهم، افزون بر ارزش آفرینی های مستمر اقتصادی، در زمینه افزایش قدرت سیاسی و تأثیرگذاری بین المللی در مراودات دیپلماتیک، برای بازیگران این تجارت جهانی، اثرات مثبتی به همراه دارد.

ایران یک عقب ماندگی تاریخی در زمینه صادرات گاز و توسعه نقش آفرینی در عرصه تجارت جهانی گاز دارد؛ در دولت های مختلف اقداماتی در این زمینه انجام شده اما کارهای انجام نشده و بی توجهی ها به این عرصه مهم، همواره بیش از اقدامات انجام شده بوده است.

در طی دولت یازدهم و دوازدهم هم با توجه به اقدامات اندکی که در این عرصه صورت گرفته، عدم اولویت دادن به صادرات گاز و افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز، در تمامی رفتارها و رویکردهای دولتمردان به چشم می خورد و حتی بخش بسیار زیادی از برنامه های بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز که در سالهای 92 و 96 به مجلس شورای اسلامی در زمینه توسعه صادرات گاز کشور در زمان رأی اعتماد، ارائه داده بود، محقق نشد.

هرجه رسانه ها و کارشناسان دلسوز به دولتمردان هشدار داده و یادآوری می کردند که در این زمینه اقدامات اندک است و فرصت های بسیاری را از دست خواهیم داد، گویا گوش شنوایی وجود نداشت. حال که در ماههای پایانی فعالیت دولت دوازدهم قرار داریم، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری، از عقب ماندگی ایران در صادرات گاز می گوید.

رئیس جمهور دوم بهمن ماه سال جاری در مراسم بهره برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در بخشی از سخنان خود با اشاره به جایگاه ویژه ایران در زمینه نفت و گاز، گفت: دنیا نیازمند به نفت و گاز ایران است و یکی از منشأهای قدرت ملی همین مسأله انرژی است و ما می توانیم هاب منطقه در تولید و صادرات برق و گاز باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه استحصال و پالایش گاز کار بزرگی را انجام می دهیم اما در زمینه صادرات گاز عقب هستیم و باید جزو 5 کشور اول در صادرات گاز باشیم و علاوه بر غرب در جنوب و شرق هم گاز صادر کنیم و این یکی از کارهای مهمی است که از حالا باید برای سال‌های آینده و دولت های بعدی برنامه ریزی کنیم.

نکته جالب اینجاست که رئیس قوه مجریه، یکی از اقدامات مهم دولت بعدی را برنامه ریزی و اقدام برای توسعه صادرات گاز می داند، در حالی که در دولت متبوعش، در این زمینه کم کاری و کم توجهی بسیاری صورت گرفته است.

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.