اخباراخبار شهرستان رباط کریمخبر مهمدر استان

افتتاح مترو پرند به امسال نمی‌رسد

سال‌هاست که ساکنان شهر پرند منتظر رسیدن مترو به شهرشان هستند، انتظاری که قرار بود براساس وعده مسئولان تا پایان سال محقق شود اما حالا با عدم انجام تعهدات از سوی مدیران پرند به نظر می‌رسد حالا حالاها این انتظار ادامه داشته باشد.

افتتاح مترو پرند به امسال نمی‌رسد

به گزارش شجرنیوز، ۱۵ سال پیش مسئولان امر تصمیم گرفتند که ادامه خط یک متروی تهران به شهر جدید پرند برسد تا با این وسیله حمل ونقل عمومی سفر روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند که برای آموزش، کار و… به پایتخت تردد می‌کنند، مدیریت شود. روند ساخت مترو پرند در این مدت فراز و نشیب هایی داشته و حالا با وعده مسئولان رویای رسیدن مترو به پرند قوت گرفته، رویایی که در گروی تزریق منابع مالی است و گویا این تزریق در بروکراسی اداری متوقف مانده است.

بر اساس برنامه‌ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، هنوز به سرانجام نرسیده است.

۲۰ کیلومتر از احداث و بهره برداری خط متروی تهران – پرند ( بخش حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند ) باقی مانده که بنا به گفته مدیران شرکت مترو تهران که مجری این خط است، عملیات ساختمانی آن بیش از ۹۰ درصد و عملیات زیرسازی آن نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است.
مدیران مترو معتقدند که با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو به واسطه ایستگاه شاهد، می‌توان مسیر تجریش تا پرند را تنها در یک ساعت طی کرد و با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت بهره برداری از این مسیر ۲۰ کیلومتری چه تاثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی دارد.

اما شهرداری تهران که مجری این خط مترو است بارها اعلام کرده که به شرط تزریق منابع مالی می‌تواند یک خط از این مترو را تا دهه فجر به مردم استان تهران تقدیم کند.

مسئولان شهر جدید پرند و پیمانکار مترو به توافق رسیدند که برای ادامه و تکمیل خط مترو تهران-پرند، یک زمین ۲۵ هکتاری در پرند تحویل مترو شود و با حضور مسئولان استانی صورتجلسه واگذاری این زمین امضا و مقرر شد با این تزریق مالی یکسال بعد از تحویل زمین ، مترو پرند نیز تکمیل شود، واگذاری زمینی که در بروکراسی اداری مانده است و با اینکه مدیران شهری وعده افتتاح این مترو در دهه فجر سالجاری یعنی چهار ماه دیگر را داده بودند اما به نظر می رسد با توجه به عدم تزریق منابع مالی و در نتیجه عدم ثبت سفارش تجهیزات مورد نیاز خط، باز هم رسیدن مترو به پرند یک رویا باقی بماند.

مسعود درستی مدیرعامل متروی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سرانجام تزریق منابع مالی برای تکمیل متروی پرند از سوی دولت و شرکت شهر جدید پرند، گفت: برای بهره برداری از خط متروی پرند باید منابع مالی از سوی دولت و شرکت عمران شهر پرند تزریق شود چراکه براساس قانون، شهرداری تهران نمی‌تواند حتی یک ریال برای خطوط متروی خارج از محدوده تهران هزینه کند، ما مشکلات نقدینگی در دولت را درک می‌کنیم؛ اما پیمانکار ما نیز برای ادامه کار نیازمند تأمین اعتبار لازم است و به همین دلیل سال گذشته به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم، پیمانکار حاضر است تا زمین مجاور ایستگاه متروی شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار است، به ازای اعتباراتی که هزینه کرده و مخارجی که پیش رو دارد ، به عنوان معوض بردارد؛ اما باید کاربری آن تعیین تکلیف شود. مسئولان امر نیز از این پیشنهاد استقبال و اعلام کردند که یا پول می‌دهند یا نسبت به تهاتر زمین اقدام می‌کنند اما این فرآیند با کندی پیش رفت.

وی ادامه داد: نهایتا پس از اعلام زمان‌های مختلف برای تحویل زمین، چندی پیش صورتجلسه واگذاری بخشی از اراضی شهر جدید پرند به پیمانکاران برای تکمیل مراحل ساخت و تجهیز ایستگاه متروی پرند به امضاء رسید تا روند تامین منابع مالی برای پیشبرد کارهای باقی‌مانده این پروژه مهم عمرانی وارد مرحله جدیدی شود؛ البته زمین ۲۵ هکتاری به قطعات کوچکتری تقسیم شده تا به فروش برسد و در یک مسیر کاملا قانونی و شفاف درحال انجام امورات هستیم.

درستی با اشاره به اینکه در تیرماه سال‌جاری نیز تست سرد متروی پرند با موفقیت انجام شد، گفت: متولی اجرای مترو پرند به‌عنوان یک پروژه عمرانی، شرکت مترو تهران است اما از آنجایی که خارج از محدوده شهر تهران اجرایی می‌شود، هزینه‌های ساخت این خط مترو برعهده دولت است که اعتباری حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای این خط مترو در نظرگرفته که ۷۵۰ میلیارد تومان از این بودجه، به صورت غیر نقد پیش‌بینی شده است که در این بخش مقرر شده شرکت عمران شهر پرند تعدادی زمین به پیمانکار خط مترو که قرارگاه خاتم الانبیا است، معرفی کند، اما به علت اختلاف بر روی قیمت زمین‌ها، دو مرتبه کارشناسی قیمت انجام شد و نهایتا از بیش از ۲۰۰ زمین که باید تحویل پیمانکار مترو می‌شد تنها ۵۰ قطعه زمین حدود یک ماه قبل به مترو تهران معرفی و ابلاغ شد که آمادگی واگذاری این زمین‌ها را داریم که براساس رویه‌های قانونی باید بعد از ابلاغ، یک قرارداد واگذاری زمین بین پیمانکار مترو و شرکت عمران پرند منعقد می‌شد که تاکنون این قرارداد امضا نشده و عملا اتفاقی رخ نداده و به‌عبارتی تا این قرارداد منعقد نشود، پیمانکار صاحب زمین ها نیست و کاری پیش نمی‌برد.

وی افزود: پیمانکار می‌گوید که تا زمانی که پول یا زمینی دریافت نکند، نمی‌تواند اعتبار به پروژه نیمه کاره مترو پرند تزریق کند که درست هم می گوید چرا پیمانکار نیز می بایست این زمین ها را تبدیل به نقدینگی کند. براساس تهعدات در صورت تزریق مالی پروژه، ما باید در مدت زمان یک‌سال پروژه مترو پرند را با یک خط تحویل می‌دادیم اما هفت ماه از این توافق گذشته و هنوز زمین واگذار نشده و عملا کارگاه عمرانی مترو پرند را با تعطیلی مواجه کرده است هرچند که ما اجازه تعطیلی کارگاه را تاکنون ندادیم اما شیب عملیات اجرایی پروژه را کند کرده‌اند.

 

همچنین بخوانید

تهران تا پرند، نیم‌ساعته با مترو

خط متروی پرند، همچنان درگیرودار تامین منابع مالی مورد نیاز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.