علم و دانشاخبارفناوری

ایمنی‌ درمانی؛ روشی جدید برای مبارزه با سرطان

دانشمندان روشی جدید برای یافتن سریع‌تر و صحیح‌تر آنتی‌ژن‌ها به منظور تحریک سلول‌های ایمنی خاص و مبارزه با بیماری سرطان از طریق ایمنی‌درمانی ابداع کردند.

ایمنی‌ درمانی؛ روشی جدید برای مبارزه با سرطان

به گزارش شجرنیوز از سای‌تک دیلی، سطح هر سلول می‌تواند اسرار آن را افشا کند. سطح سلول با دهها تا صدها هزار مولکولی تزیین شده که به سلول‌های ایمنی کمک می‌کنند تا دوست را از دشمن تشخیص دهد. برخی از این مولکول‌های محافظ، آنتی‌ژن‌هایی هستند که سیستم ایمنی را برای حمله تحریک می‌کنند. با این حال شناسایی این آنتی‌ژن‌ها برای دانشمندان دشوار بوده است به خصوص که این آنتی‌ژن‌ها در افراد مختلف متفاوت هستند.

در این حال یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه استنفورد آمریکا شیوه جدید برای پیش‌بینی سریع‌تر و دقیق‌تر این مساله ابداع کردند که کدام آنتی‌ژن‌ها موجب یک واکنش ایمنی نیرومند می‌شوند. رویکرد این محققان می‌تواند به ابداع روش‌های موثرتر برای ایمنی‌درمانی در برابر سرطان منجر شود.

گروهی از سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های «تی» در حال گشت زنی در بدن از کنار سایر سلول‌های عبور می‌کنند و از گیرنده‌های سلولی برای خواندن پپتید (نوعی پلیمر کوچک پلیمر هستند که از به هم پیوستن اسیدهای آمینه با ترتیب مشخص و با پیوند پپتیدی تشکیل شده‌اند peptides) استفاده می‌کنند که قطعات کوتاهی از پروتئین بر روی سطوح سلول‌ها هستند.

سلول‌های میزبان سالم یک واکنش ایمنی را بر نمی‌انگیزند اما زمانی که سلول‌های تی متوجه علائم بیماری شوند فعال می‌شوند تا سلول‌های مزاحم را پیدا کرده و از بین ببرند. شناخت اینکه سلول‌های تی چگونه بین پپتیدهای آنتی‌ژنیک را از موارد میزبان تشخیص می‌دهند همواره یک راز بوده است.

محققان در روش جدید با یک شگرد خاص توانستند تعامل 20 پپتید منحصر به فرد با هزاران سلول تی را در مدتی کمتر از پنج ساعت مورد ارزیابی قرار دهند. این محققان در ادامه موفق به شناسایی یک آنتی‌ژن خاص شدند که پاسخ نیرومند سلول‌های تی را تحریک می‌کند.

آنان قصد دارند در ادامه تحقیقات خود در آینده مجموعه‌ای از بیش از یک هزار پپتید برای شناسایی آنتی‌ژن‌های جدید ایجاد کنند.

دانشمندان امیدوار هستند این رویکرد که سریع است و به سلول‌های کمی نیاز دارد ، یا شکل بهینه‌سازی شده‌ای از آن ، یک روز بتواند ایمنی‌درمانی شخصی‌سازی شده را بهبود ببخشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.