فرهنگاخبارجامعهخبر مهم

بازگشایی مدارس از مهر 1400 هنوز قابل پیش بینی نیست!

امروزه سلامت انسان ها نسبت به سایر موارد در اولویت قرار گرفته و کرونا، تهدید و خطری هولناک برای بشریت، سلامتی بشر را به خطر انداخته است و باید تا پایان مهار این ویروس در سایه آن به ادامه حیات پرداخت. یکی از تصمیماتی که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته بازگشایی مدارس از مهر 1400 است که در ادامه جزئیات مربوط به آن را بررسی می کنیم.

گزارشی از روند بازگشایی مدارس از پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز:

بازگشایی مدارس از مهر 1400 هنوز قابل پیش بینی نیست!

 

ویروس کرونا و تغییرات شرایط آموزشی در کشور:

نزدیک به دو سال است که کرونا، این میهمان ناخوانده زندگی عادی همه را مختل کرده است. حضور این ویروس باعث شد تا نظم هر ساله بازگشایی مدارس برهم خورده و مدارس و مراکز آموزشی تعطیل شوند و عملا هیچ خدماتی به صورت حضوری ارائه نمی شود. به دنبال نگرانی های والدین و بررسی شرایط توسط مسئولین آموزش و پرورش، صلاح بر آن دیده شد که طی این مدت به دلیل شیوع بیماری کرونا، آموزش فقط به صورت غیرحضوری و مجازی انجام شود و اکنون امکان بازگشایی مدارس از مهر 1400 در صورت فروکش کردن بیماری وجود دارد.

پیام رسان شاد از جمله برنامه هایی بود که در این مدت برای آموزش و یادگیری دانش آموزان استفاده می شد. اما اغلب والدین و کارشناسان بر این عقیده اند که آموزش حضوری چیز دیگری است و خروجی مفیدتری خواهد داشت. این سخن کاملا درست است اما در این شرایط که با پیک پنجم کرونا روبه رو هستیم و وضعیت اکثر نقاط کشور قرمز شده است، نمی توان سیستم آموزشی را مانند قبل از کرونا برگزار کرد.

آیا بازگشایی مدارس از مهر 1400 اتفاق خواهد افتاد؟

آیا بازگشایی مدارس از مهر 1400 اتفاق خواهد افتاد؟

وزارت آموزش و پرورش و تمامی مجموعه های مربوطه تلاش می کنند تا زمینه برای بازگشایی مدارس از مهر 1400 فراهم شود اما همچنان باید منتظر بمانیم تا شرایط مساعد شود. همه ما قبول داریم که حضور در فضای آموزشی و کلاس درس تاثیر بسیار زیادی در یادگیری دانش آموزان خواهد داشت و همچنین به افزایش تمرکز، رشد فکری و سلامت روان دانش آموزان کمک شایانی خواهد کرد.

نیاز به برقراری ارتباط حضوری دانش آموز با معلم در کلاس درس مخصوصا برای پایه های تحصیلی اول و دوم ابتدایی که بسیار حساس هستند و یا برخی رشته های تحصیلی که دروس کارگاهی داشته و نیاز به برگزاری کلاس حضوری دارند مانند رشته های کاردانش و فنی حرفه ای، موجب شد تا برای برگزاری کلاس به صورت حضوری در سال تحصیلی جدید یعنی 1400 مسئولان تصمیماتی گرفته و برای اجرایی شدن آن باید شرایط خاصی رعایت شود.

بیشترین نگرانی ها برای دانش آموزان مقطع اول ابتدایی است که اگر از همین ابتدا با پایه تحصیلی ضعیف شروع کنند قطعا در آینده تحصیلی آنها اثر خواهد گذاشت و چنانچه آموزش به صورت حضوری برگزار شود و شرایط ویژه ای که ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز آن را تایید کرده است، رعایت شود قطعا از بی سوادی نسل آینده می توان جلوگیری کرد و نگرانی ها کاهش می یابد

بررسی امکان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

بررسی امکان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

شرایط ویژه برای بازگشایی مدارس از مهر 1400:

شرایط ویژه برای بازگشایی مدارس از مهر 1400 برای پایه های مختلف تحصیلی از این قرار است:

❖       برگزاری کلاس های حضوری در مناطق زرد و آبی

❖       برگزاری کلاس های حضوری مقطع اول و دوم ابتدایی حداکثر با 10 دانش آموز

❖       برگزاری کلاس های حضوری و کارگاهی هنرستان های مناطق زرد و آبی حداکثر با 15 دانش آموز

❖       برگزاری شورای مدرسه توسط مدیران مدارس و فراهم نمودن شرایط حضور دانش آموزان در مدرسه طبق پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا

❖       مسئولیت نظارت بر اجرای دستورالعمل های بهداشتی بر عهده کادر اداری و اجرایی مدارس است.

❖       همه دانش آموزان و خانواده های آنان باید از نحوه حضور، زمان و دستورالعمل بهداشتی مربوط توسط مدیران مدارس مطلع شوند.

❖       در مناطق زرد، نارنجی و آبی طبق بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور حضور کادر اداری و اجرایی مدارس مانند سایر کارکنان دولت است.

❖       مسئولیت اجرای صحیح شیوه نامه و عملکرد معلمان و دانش آموزان بر عهده مدیر کل آموزش و پرورش استان است.

❖       با اطلاع رسانی به موقع و درست از طریق رسانه های جمعی و برگزاری جلسات هماهنگی مسئولین، میزان نگرانی های دانش آموزان و خانواده ها کاهش داده شود.

 

وزیر آموزش و پرورش طی مصاحبه ای که در تاریخ 30 خرداد ماه با رسانه های جمعی داشت، اعلام کرد در مرداد ماه همه معلمان مدارس واکسن کرونا را خواهند زد و بازگشایی مدارس از مهر 1400 آغاز می شود. و کلاس ها به صورت حضوری برگزار خواهند شد.

آموزش توام با حفظ سلامتی در شرایط کرونا

آموزش توام با حفظ سلامتی در شرایط کرونا

به گفته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش اگر در مهر 1400 با وضعیتی مواجه شویم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، مدارس حضوری است اما اگر محدودیت تعداد حضور در کلاس، داشته باشیم دانش آموزان را تقسیم بندی می کنیم تا در جمع کوچکتری مدارس را بازگشایی کنیم. همچنین اعلام کرد سلامت دانش آموزان اولویت اول آموزش و پرورش است هرچند بازگشایی مدارس بر افزایش و شیوع کرونا اثری نداشته است.

 

 

در سطح جهانی سازمان بهداشت جهانی در اروپا طی بیانیه مشترک با یونیسف و یونسکو اعلام کرد دولت ها در تابستان فرصتی با ارزش دارند تا برای کاهش ابتلا به کرونا اقداماتی مناسب انجام دهند و از آسیب های تعطیلی مدارس جلوگیری کنند.

 

زمان قطعی شدن بازگشایی مدارس از مهر 1400 :

با وجود اصرار وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و با توجه به اوج گیری مجدد کرونا، بازگشایی مدارس از مهر 1400 قطعی نیست و به روند کنترل ویروس کرونا بستگی دارد. برای جلوگیری از بروز مشکلات جدید باید برای آغاز بازگشایی مدارس از مهر 1400 برنامه ریزی دقیق و کاملی انجام شود و کادر اداری و معلمان با آمادگی کامل وارد فصل جدید آموزشی شوند. این برنامه ریزی باید شامل تقسیم بندی آموزشی برای هر پایه، تقسیم بندی کلاس ها بر اساس وضعیت کرونا، آماده سازی زیرساخت های مدارس و فضای مجازی، آموزش کادر اجرائی و مسئولان مدارس برای اجرا و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و …. باشد.

سازمان ها و ارگان های زیادی برای کنترل بیماری و بازگشت به شرایط نرمال دست به دست هم دادند. اما برای مهار این بیماری نیاز به یک همبستگی جهانی داریم تا با مهار ویروس به یک شرایط خوب برسیم و سعی کنیم این شرایط را پایدار نگه داریم. حتما در طی 17 ماه شاهد بودید که به خطر افتادن سلامتی برابر است با تهدید اقتصاد، تجارت، آموزش، فرهنگ و همه اقدامات و تصمیمات دولت ها، برای مثال بازگشایی مدارس از مهر 1400 منوط به فروکش کردن بیماری و ثبات وضعیت سلامت جامعه در جایگاه مناسب است و هنوز زمان اعلام تصمیم قطعی در این موضوع فرا نرسیده است.

 

مجله خبری شجرنیوز، تلاش می کند اخبار جدید در مورد تصمیمات دولت در زمینه بازگشایی مدارس از مهر1400 و هر گونه تغییر در روند آموزشی کشور را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. پس حتما ما را در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام شجرنیوز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.