صنعت و تجارتاخباراقتصادمجله شجر

بزرگ‌ترین موانع بر سر راه کارآفرینان چیست؟

کارآفرینان کشور عدم صدور به موقع مجوز‌ها و نبود تسهیلات بانکی مناسب را دلیل رکود کارآفرینی سختی کارشان در کشور می‌دانند.

بزرگ‌ترین موانع بر سر راه کارآفرینان چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی شجرنيوز: بدیهی است که موضوع بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از مسائلی مهمی است که در کشور با آن رو به رو هستیم و به دغدغه و چالشی بزرگ برای افراد جویای کار و به ویژه جوانان تبدیل شده است. ایجاد اشتغال و فرصت شغلی مناسب در قدم اول به رفع بیکاری و در گام دوم به پیشرفت کشور در زمینه‌های گوناگون کمک شایانی می‌کند. کارآفرینی و استفاده از ایده‌های نوآورانه وخلاق و مدیریت مناسب منابع راه حل‌های کارسازی در ایجاد شغل در جامعه هستند.

روز گذشته عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بیش از هر چیزی بر ایجاد اشتغال تاکید دارد و از برنامه ریزی برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در کشور با کمک همه‌ی دستگاه‌های اجرایی در همین چند ماه آینده صحبت می‌کند در جلسه‌ای که با کارآفرینان برتر سراسر کشور داشت یکی از مهم‌ترین مشوق‌های دولت سیزدهم را بهبود فضای کسب و کار می‌خواند فضای کسب و کاری که در ایران به دلایل بی شماری نظیر تحریم، نبود منابع مالی مناسب، ریسک بالای فعالیت در شرایط تورمی و کرونایی که دست از سرمان بر نمی‌دارد حال وخیمی دارد و باید درمان شود.

با وجود ظرفیت‌های زیادی که در اقتصاد کشور وجود دارد به دلیل بالا و پایین‌های بسیاری که در مسیر کارآفرینان قرار داد تنها ۴۰۰ هزار کارآفرین در سطح خرد و کلان فعالیت می‌کنند و بار اقتصاد را به دوش می‌کشند و برای ۲۴ میلیون نفری که در حال حاضر مشغول به کار هستند شغل ایجاد کرده اند وزیر کار می‌گوید کارآفرینی یک توانایی و مهارت است کارآفرینان افرادی هستند که از فرصت‌ها بهتر از دیگران استفاده می‌کنند و توانایی ایجاد یک کسب و کار سودآور و پایدار را دارند پس برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال تعداد کارآفرینان باید به ۲ میلیون نفر برسد تا بتوانیم در این راه موفق شویم.

خواسته‌های کارآفرینان چیست؟

عبدالملکی نظام اداری کشور و بروکراسی‌های پیچیده را بزرگ‌ترین مانع بر سر راه کارآفرینان کشور می‌داند و معتقد است طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار می‌تواند قدم بزرگی در این زمینه باشد بر اساس آمار از زمانی که این طرح اجرایی شده اخذ برخی مجوز‌ها قبلا حدود هشت ماه طول می‌کشید و بازاری چند میلیاردی برای صدور آن‌ها شکل گرفته بود، در مدت سه روز صادر می‌شود.

کارآفرینان خواسته‌های خود در استفاده از ظرفیت‌های نیرو‌های جوان و میدان دادن به آن‌ها در اختیار قرار دادن منابع لازم ،کنار زدن قوانین دست و پا گیر و همچنین موانع پیش روی خود را عدم پاسخ گویی مسئولین مربوطه ،مانع شدن از ادامه فعالیت آن‌ها به دلیل نداشتن مجوز‌های لازم و نتوانستن وارد کردن مواد لازم به دلیل تحریم‌ها خلاصه کردند.

 

بزرگ‌ترین موانع بر سر راه کارآفرینان چیست؟

کافه کارآفرینی ترمینالی برای صاحبان ایده

کافه‌های کارآفرینی پاتوق‌ها و محل‌های نشستی هستند که کارآفرینان یک منطقه و یک حوزه تخصصی در آن جا جمع می‌شوند و اتفاقات زیادی مانند اقدام مشترک برای ایجاد بازار جدید ایده‌های نوآورانه‌ای که از برخورد افکار مختلف کارآفرینان در این کافه‌ها شکل می‌گیرد در حال حاضر در کشور ۲۰ کافه کارآفرینی داریم که در حال دنبال کردن این فضا هستند.

سرپرست معاونت توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره کافه های کارآفرینی گفت: بر اساس رویکرد جدید در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، از این پس منتظر کارآفرینان نمی‌مانیم بلکه خود به سراغ کارآفرینان می‌رویم.این وزارتخانه تسهیل گر مشکلات کارآفرینان و کارفرمایانی که به دنبال توسعه و ایجاد اشتغال است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال حل مشکلات کارآفرینان است و در این راستا قبل از آنکه کارآفرینان مراجعه کنند، مشکلات آن‌ها بررسی و رفع می‌شود.

کریمی بیرانوند تصریح کرد: کارآفرینان کشور بسیار فعال هستند، اما تعداد زیادی از آن‌ها گرفتار برخی مشکلات قانونی و یا موانع صدور مجوز هستند که به تعطیلی و یا رکود کسب و کار آن‌ها منجر شده است.یکی از اولویت‌های این وزارتخانه احیای طرح‌های نیمه کاره و رها شده است در نظر داریم تا کارآفرینان در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلات خود را بیان کنند تا برای حل آن‌ها اقدام شود همچنین پیگیر ایجاد دبیرخانه‌ای در وزارتخانه مذکور برای رفع مشکلات موانع کسب و کار هستیم تا به صورت فرا وزارتخانه‌ای به مشکلات و موانع اشتغال در کشور رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در حوزه مجوز‌ها نیز مراکز مشاوره کارآفرینی وجود دارند که اداره کل توسعه کارآفرینی وزارتخانه این مجوز را صادر می‌کند، این مراکز شامل شتاب دهنده‌ها و کافه کارآفرینی و مراکز مشاوره کارآفرینی هستند. همچنین سقف تعداد روزی که برای اعطای مجوز در نظر گرفته شده است سه روز است، اگر تا سه روز همکاران در سراسر کشور مجوز را صادر نکردند به صورت خودکار وزارتخانه برای اعطای مجوز ورود می‌کند.کافه کارآفرینی به منظور تسهیل در امور کارآفرینان و توسعه اشتغال با توجه به ظرفیت‌های هر استان فعالیت می‌کند.

کار سخت کارآفرینان با تسهیلات بهره بالا

ناصر چمنی رئیس سابق کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره راهکار‌های کمک و حمایت از کارآفرینان کشور اظهار کرد: باید بدانیم که کارآفرینان با وام ۱۸ درصد نمی‌تواند کارآفرینی کند با وجود وام‌های بانکی با سود بالا که برای کارآفرینان در نظر گرفته شده است آن‌هایی که مشغول به کار هستند ناچار می‌شوند از حقوق و دستمزدی که به کارگران می‌دهند برای جبران هزینه‌های مورد نیاز خود بردارند.

این فعال کارگری با بیان این‌که با وام ۱۸ درصدی کارآفرینان دست از کار می‌کشند تصریح کرد: دولت باید به کارآفرین‌ها که فکر خلاق و پروژه‌ی اقتصادی دارند کمک کند به آن‌ها وام کم بهره با اقساط بلند مدت بدهند و از آن‌ها حمایت کنند.

چمنی ادامه داد: تسهیل امور اداری برای گرفتن مجوز کار دیگری است که دولت می‌تواند برای حمایت از کارگران انجام دهد تا وقتی کارآفرین شروع به راه‌اندازی کار می‌کند در کم‌ترین زمان ممکن بتواند مجوز‌های لازم برای کارش را بگیرد و به تولید بپردازد و کارآفرینی کند.

وی با بیان این‌که با وجود وام‌های‌های با بهره بالا و سخت بودن مسیر اخذ مجوز نباید انتظار کارآفرینی داشت افزود: یکی از کار‌هایی که دولت باید انجام دهد پیگیری این موضوع است که کارآفرینی که مجوز و وام گرفته در همان بخش اقتصادی که طرح توسعه ارائه داده است کار کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.