اخبار شهرستان رباط کریماخبارخبر مهمدر استان

تهران تا پرند، نیم‌ساعته با مترو

فاز نخست حمل‌ونقل ریلی تهران - پرند به‌احتمال فراوان بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد

تهران تا پرند، نیم‌ساعته با مترو

به گزارش شحرنیوز، با تلاش مهندسان و کارگران، به‌احتمال فراوان تکمیل فاز نخست پروژه متروی تهران- شهر جدید پرند بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد؛ مترویی که ساکنان پرند را از دل‌نگرانی بابت رفت‌وآمدهای روزانه رها کرده و نجات می‌دهد.

آنها سال‌هاست که منتظرند تا از طریق حمل‌ونقل ریلی خود را برای کسب‌وکار و اشتغال به شهر تهران برسانند، اما به ناچار از خودرو استفاده می‌کنند؛ موضوعی که باعث می‌شود هر هفته تصادفات هولناکی در مسیر پرند به تهران رخ دهد و حتی خانواده‌هایی داغدار از دست دادن سرپرست خود شوند.

جدا از این، روزانه هزاران لیتر در این مسیر سوخت مصرف شده و حجم بالایی ذرات آلاینده وارد هوا می‌شود؛ به همین‌خاطر شهرداری تهران در این دوره تکمیل این پروژه را از طریق تامین منابع مالی به روش‌های تهاتری با همکاری استانداری، مجلس و شرکت عمرانی پرند دنبال کرد و اکنون تنها چند گام دیگر تا اتمام این خط اقماری باقی مانده است.

البته هرچند تزریق منابع مالی پروژه طبق برنامه پیش نرفته  و چند ماه تأخیر دارد، اما کارهای مربوط به این پروژه طبق برنامه درحال انجام است و درصورت تزریق بموقع منابع مالی تا اواخر امسال شاهد افتتاح فاز نخست این پروژه و یک خط از این مسیر خواهیم بود. آن زمان شهروندان می‌توانند به جای صرف زمان حدود یک ساعت ‌و نیم برای طی مسیر تهران-پرند،‌ نیم ساعته با مترو این فاصله را بپیمایند.

دیروز نیز با حضور استاندار تهران، نمایندگانی از مجلس، مدیرعامل شرکت مترو، جمعی از مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و تعدادی از مدیران شهری پایتخت، تست سرد این خط با موفقیت انجام گرفت. این تست از فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند به طول تقریبی 20کیلومتر صورت گرفت. با پشت سرگذاشتن این مرحله اکنون فقط اتمام نازک‌کاری ایستگاه و از آن مهم‌تر خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز ایستگاه‌ها باقی مانده است.

منابع مالی به‌زودی نقد می‌شود
محسن منصوری، استاندار تهران در جریان مراحل تست سرد دیروز با اشاره به این موضوع که عمده پیشرفت پروژه متروی تهران- شهر جدید پرند به یک‌سال اخیر برمی‌گردد، گفت: «این پروژه با نگاه فرابخشی نه دستگاهی، پیش برده شده و در تعاملات، روابط مجری و کارفرمایی جاری نبود.

قرارگاه خاتم‌الانبیا، شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن متروی تهران و حومه با یکدیگر جمع و تفریق اقتصادی نکردند و هر مجموعه‌ای هر کاری از دستش برآمده طبق تعهدات خود اجرا و عملی کرده است. تأمین منابع از محل مولدسازی اراضی شهر جدید پرند با مدیریت شرکت شهرهای جدید اتفاق افتاده است.

تأمین اعتبار کلی فاز اول پروژه انجام شده است، اما حدود 1200میلیارد تومان منابع نیاز است که با تأمین اعتبار از طریق اراضی، به‌زودی نقد خواهد شد.» به‌گفته منصوری تا پایان سال، کار به مرحله نهایی می‌رسد و تست گرم هم انجام می‌شود.

حمایت مجلس
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این موضوع که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه متروی تهران- شهر جدید پرند در بودجه سال 1401دیده شده است، گفت: «در بودجه امسال دولت ۷۰۰میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این خط درنظر گرفته است.

طبق تفاهم بین شهرداری تهران، قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت عمرانی پرند، فاز نخست این طرح تا بهمن ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود. پیش‌بینی می‌کنم خط دوم مسیر نیز سال آینده با همکاری دستگاه‌های اجرایی و حمایت مجلس احداث شود تا سرفاصله حرکت قطارها کاهش پیدا کند.»

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید نیز این موضوع را مورد تأیید قرار داد. علیرضا جعفری گفت: «برای تغییر کاربری اراضی موردنظر جهت تامین منابع مالی توافقات حاصل شده و با واگذاری زمین‌ها از طریق تهاتر، ۷۰۰ میلیارد تومان در اختیار متروی تهران قرار می‌گیرد.»

کارها طبق برنامه و زمانبندی پیش می‌رود
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران، انجام تست سرد مسیر خط متروی تهران – شهر جدید پرند را موفقیت‌آمیز عنوان کرد و گفت: «ان‌شاءالله تا آخر سال تست گرم و بهره‌برداری از متروی تهران- پرند انجام خواهد شد. این پروژه تا امروز طبق برنامه پیش رفته است. براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال یک لاین از این مسیر را تکمیل و افتتاح خواهیم کرد و قرار است خط 2 این مسیر به سمت واوان هم برای سال آینده اجرایی شود.»

تهران تا پرند، نیم‌ساعته با مترو

*در مجموع خط متروی تهران ـ پرند ۵۰ کیلومتر است.
*  ۳۰ کیلومتر از این خط قبلا تا فرودگاه امام به بهره‌برداری رسیده بود و ۲۰ کیلومتر باقیمانده نیز در حال تکمیل است.
*  انشعاب متروی تهران- پرند از جنوب خط یک مترو در ایستگاه شاهد آغاز می‌شود.
*  این خط، ۵ ایستگاه مصوب شامل شهر آفتاب، 2ایستگاه در فرودگاه امام (ره)، واوان و پرند دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.