اخباراخبار استان هاجامعهخبر مهمسلامت

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| ۴۸ ساعت تعیین کننده برای پایتخت/ احتمال شکل‌گیری کانون‌های جدید خانوادگی / تهویه هوا در ادارات و اصناف الزامی است

بررسی آمارهای رسمی از پیک‌چهارم همه‌گیری کرونا در ایران اگرچه حکایت از بهبود شرایط دارد اما شکل‌گیری کانون‌های جدید پراکنده در جنوب کشور و همچنین افزایش تعداد بیماران جدید در پایتخت دوباره باعث تقویت احتمال بروز پیک‌پنجم شده است.

به گزارش شجرنيوز، از ابتدای خرداد روند نزولی پیک چهارم در بسیاری از استان‌های کشور تثبیت‌ شده و ادامه داشته است اما در دومین روز از این ماه شکل‌گیری کانون‌های بحرانی و افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در جنوب کشور همراه با صعودی شدن مجدد تعداد بیماران در پایتخت موج‌تازه‌ای از نگرانی را ایجاد کرده که احتمال وقوع پیک پنجم قوت گرفته است.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند برای تثبیت روند نزولی یک پیک کرونایی حداقل دو هفته زمان لازم است که همه شاخص‌ها نزولی ادامه دار باشند اما با درنظر گرفتن حرکات سینوسی معنادار در برخی نقاط کشور اکنون نمی‌توان گفت که کاملاً از پیک چهارم خارج شده‌ایم و طولانی شدن دوره نزولی پیک چهارم عاملی در شکننده شدن شرایط شناخته می‌شود.

این گروه از کارشناسان تاکید می‌کنند عادی‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی بخصوص فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند در این شرایط خیلی خطرناک و نگران کننده باشد تاجایی که با کوچکترین تغییر یکباره هنوز پیک چهارم به صورت خطی در نیامده دوباره موجی سهمگین از پیک جدید سراز دل امارها برمی‌آورد.

البته نگرانی درحالی جدی‌تر شده که ثبت حداقل 22 مورد آلودگی افراد به انواع ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی در کشور تایید شده و به اعتقاد برخی کارشناسان این ویروس در تعداد از استان‌های جنوبی کشور چرخه ابتلای خود را آغاز کرده و در روزهای آینده احتمالا تغییرات قابل توجهی در این مناطق تجربه خواهد شد.

قدرت بالای سرایت و البته بی‌تاثیری شیوه‌های درمانی و واکسیناسیون فعلی به انواع جهش یافته ویروس این نگرانی را تقویت کرده که اگر چرخه انتقال شکل گرفته و مثل ویروس انگلیسی در سراسر کشور تثبیت شود بدون تردید مشکلات بسیار بسیار بیشتری از پیک چهارم خواهیم داشت و رکوردهای تازه‌ای در نرخ مرگ و میر تجربه می‌شود.

کانون‌های خانوادگی را فراموش نکنیم

در چنین شرایطی بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک شدن روز انتخابات شوراهای شهرها و روستاها در حال حاضر می‌تواند به این نگرانی دامن بزند چون کارشناسان معتقدند در این انتخابات نشست‌ها و دورهمی‌های خانوادگی بخصوص در شهرستان‌ها و روستاها تقویت شده و احتمال ایجاد کانون‌های کوچک آلودگی دور از انتظار نیست.

به همین دلیل تاکید مقام‌های وزارت بهداشت براین است که در این شرایط داوطلبین تا جای ممکن نسبت به برگزاری این دورهمی‌ها جدا خودداری کرده و با استفاده از امکانات فضای مجازی برنامه‌هایشان را مدیریت کنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان این مشکل در بخش انتخابات ریاست جمهوری بسیار کمتر است چون ستادهای انتخاباتی و همچنین مدیریت گردهمایی‌ها در این بخش دقیق‌تر و برنامه‌ریزی شده است.

آمار کرونا

نگرانی‌های تازه در پایتخت

در این شرایط انتشار آمارهای مرتبط با همه‌گیری کرونا در پایتخت به عنوان یکی از مناطق تعیین کننده برگی تازه از دوران همه‌گیری کرونا را نمایان کرده است چون در 24 ساعت گذشته افزایش تعداد بیماران جدید شناسایی شده زنگ هشدار را به صدا در آورده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران در این زمینه روز گذشته اعلام کرد: هفته گذشته در تهران به آمار موارد جدید زیر 900 نفر رسیده بودیم اما ثبت آمار بالاتر از یکهزار نفر این سئوال را ایجاد می‌کند که باید منتظر اتفاقی تازه در تهران باشیم یا این صرفا یک حرکت سینوسی در شرایط همه‌گیری است.

علیرضا زالی در ادامه تاکید کرد: برای رسیدن به پاسخ دقیق این شرایط حداقل 48 ساعت زمان نیاز داریم تا با بررسی دقیق و کارشناسی آمارها مشخص شود که آیا واقعا تغییر شرایط ناگهانی در پایتخت ایجاد شده یا اینکه روال عادی را طی می‌کنیم.

این درحالی است که کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند جابجایی گسترده جمعیت در کلانشهر تهران و آغاز فعالیت مجدد اصناف و ادارات در تمامی گروه‌ها می‌تواند به نوعی عامل صعودی شدن شاخص‌ها در تهران باشد.

به گفته این گروه مراجعه افراد به ادارات و مراکز خرید از ابتدای خرداد  با توجه به کاهش محدودیت‌ها رشد قابل توجهی داشته و البته کارمندان و پرسنل هم ملزم به حضور در محل کارشان بوده‌اند به این ترتیب علاوه بر افزایش تعداد جمعیت در مراکز یاد شده شاهد رشد قابل توجه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی درونشهری بوده‌ایم اتفاقی که احتمال آغاز چرخه‌تازه همه‌گیری را تقویت کرده و می‌تواند دردسری تازه برای تهران شناخته شود.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد رسیدن فصل گرما و افزایش دما باعث شده تا بسیاری از مراکز خرید، صنوف و البته ادارات سیستم تهویه مطبوع خود را روشن کرده و برای جلوگیری از ورود گرما تمامی پنجره‌های موجود را بسته باشند که این روند خود اصلی‌ترین چالش در فصل گرما با انواع ویروس جهش یافته است.

در این شرایط تاکید کارشناسان بهداشت و درمان براین است که در این اماکن موضوع تهویه دقیق هوا باید بسیار جدی گرفته شود چون درصورت بی‌توجهی احتمال الودگی بالاست و پرسنل با مراجعه به منازل بدون تردید خانواده خود را نیز درگیر خواهند کرد.

بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر 2 برابر شد

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر از افزایش شمار بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: روز گذشته 96 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که نسبت به روز ماقبل آن افزایش 2 برابری نشان می‌‌دهد.

وی افزود: تعداد پذیرش بیماران بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر از 40 نفر روز شنبه اول خرداد با افزایش بیش از 2 برابری روز گذشته به 96 نفر رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر اکنون تعداد بیماران بستری کرونایی استان را 287 نفر دانست و بیان کرد: این تعداد روز شنبه اول خرداد 242 نفر بود که روند افزایشی بستری‌ها به سبب روند صعودی مبتلایان به ویژه در شهرستان‌های با وضعیت قرمز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از تعداد بستری‌های روز گذشته را 36 مورد آن قطعی مثبت کرونا دانست و خاطر نشان کرد: از مجموع بستری‌ها، 39 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه ( آی. سی. یو ) قرار دارند و حال 18 نفر از آنها وخیم است.

وی از ثبت فوت 4 بیمار کرونایی دیگر در مراکز درمانی استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: 2 آقا و 2 خانم در سنین مختلف با بیماری‌های زمینه‌ای روز گذشته به سبب ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی‌های کرونایی استان بوشهر به یک‌هزار و 133 نفر رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر را تاکنون 41 هزار و 500 نفر دانست و گفت: اکنون از 10 شهرستان استان بوشهر، 20 درصد در وضعیت قرمز، 50 درصد نارنجی و 30 درصد در شرایط زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، شهرستان‌های با وضعیت قرمز را عسلویه و کنگان در همجواری پارس جنوبی دانست و تأکید کرد: با افزایش بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های عسلویه و کنگان این 2 شهرستان قرمز اعلام شد که محدودیت‌‌های ویژه این شرایط اعمال می‌شود.

کشمیری با بیان اینکه روند ابتلا به کرونا اکنون نسبت به دو ماه نخست امسال کاهش یافته است خاطر نشان کرد: از هر 100 نمونه 25 نمونه آن مثبت است که در موج چهارم، این آمار 60 نفر مثبت در هر 100 نمونه بود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به طرح واکسیناسیون پرداخت و از اجرا این طرح در سالمندان بالای 70 سال خبر داد و بیان کرد: بیش از 70 درصد سالمندان 10 هزار و 900 نفری 80 ساله‌های بوشهری در برابر کرونا واکسینه شدند و این تعداد در بخش 75 ساله‌ها 60 درصد تاکنون اعلام شده است.

وی با اشاره به تسریع روند اجرا طرح واکسیناسیون در استان بوشهر افزود: محموله‌های واکسن از مرکز کشور وارد استان بوشهر شده و روند تزریق واکسن به گروه‌های هدف بر اساس سند ملی واکسیناسیون تسریع یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با بیان اینکه تاکنون در استان بوشهر افزون بر 27 هزار و 600 نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند تصریح کرد: از این تعداد بیش از 30 درصد آنها هر 2 دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و پوشش واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان استان بوشهر رو به تکمیل است.

پنج مرکز غربالگری 16 ساعته کرونا در زاهدان فعال است

سیدمحمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: در حال حاضر در سطح شهر زاهدان هفت مرکز تجمیعی واکسیناسیون علیه کرونا ویروس فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پایگاه سلامت سیدالشهدا(ع) زاهدان یکی از چهار مرکز تجمیعی زاهدان محسوب می‌شود که فعالیت متمرکز و خوبی دارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد بالای 70 سال باید بعد از دریافت پیامک برای واکسیناسیون به مراکز مراجعه کنند و کسانی که تاکنون پیامک دریافت نکرده‌اند به مراکز مراجعه نکنند‌.

هاشمی شهری گفت: افراد بالای 70 سال می‌توانند با ثبت‌نام در پایگاه اینترنتی salamat.gov.ir از زمان و مکان واکسیناسیون خود مطلع شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج  مرکز غربالگری 16 ساعته در شهر زاهدان در حال خدمت‌رسانی است، افزود: این مراکز همه روزه آماده پذیرش، غربالگری، معاینه و نمونه‌برداری از بیماران تنفسی هستند.

وی ادامه داد: کارکنان شاغل در این مراکز اعم از پزشک، پرستار، کارشناس آزمایشگاه، کارشناس بیماری‌ها و … در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند. از ابتدای سال جاری تاکنون در مرکز 16 ساعته سیدالشهدا (ع) زاهدان بیش از 2500 نفر غربالگری شده‌اند.

هنوز مراجعه به مراکز 16 ساعته در استان زنجان بالاست

علیرضا آرمانی‌کیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه تاکنون موردی از کرونای جهش یافته آفریقایی و هندی در استان مشاهده نشده است، اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌های جهش یافته ویروس هندی و آفریقایی، میزان مرگ و میر بالا بوده و بیماری در روز‌های نخست به اوج خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه از ابتدای بیماری تاکنون  تعداد 88 هزار و 481 نفر بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در استان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار استان روز گذشته تعداد دو نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت شدند. 147 مورد مثبت سرپایی و همچنین 21 نفر به صورت بستری به تعداد بیماران اضافه شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطر نشان کرد: روند کاهشی به طور قابل توجهی در بخش بیماران سرپایی مشاهده می‌شود ولی با این حال مراجعات قابل توجهی نیز به مراکز 16 ساعته و بیمارستان‌ها داریم.

وی با بیان اینکه 45 هزار نفر تاکنون در استان واکسینه شده‌اند، گفت: علاوه بر 45 هزار نفری که واکسینه شده‌اند 3 هزار نفر نیز در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن ” پاستور” شرکت کرده‌اند.  دُز دوم تزریق بعد از 28 روز انجام می‌شود و اطلاع‌رسانی از طریق پیامک انجام می‌شود.

آرمانی‌کیان با اشاره به اینکه روند کاهشی در بیماران بستری کند است، عنوان کرد: روند کاهشی در بیماران بستری نیز وجود دارد اما برخی بیماران به دلیل بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه زمان بیشتری در بیمارستان حضور دارند و همین عامل موجب کند شدن روند کاهشی در بیماران بستری می‌شود.

472 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند

به گزارش شجرنيوز ، روند افزایشی بیماری کرونا در هرمزگان مجددا از سر گرفته شده و در شبانه روز افزایش بسیار قابل ملاحظه‌ای در بخش موارد بستری اتفاق افتاده است.

علاوه بر این خطر شیوع انواع جهش یافته هندی و آفریقایی در این استان همچنان وجود دارد و اگر روند افزایشی بیماری کرونا تداوم داشته باشدط بایستی از الان منتظر شیوع گسترده این سوش‌ها نیز بود.

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در چند روز گذشته پس از یک افت در تمامی آمارها مجددا روند بیماری کرونا در این استان باز هم جهش داشته و آمارها در حال صعودی شدن هستند.

وی افزود: روز گذشته بیماران زیادی به بیمارستان‌های استان‌ مراجعه و بر تعدادی افراد بستری افزوده شد، از سویی دیگر این آمارها در بخش قرنطینه نیز رشد دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از ابتدای پاندمی کرونا تاکنون در استان هرمزگان حدود 260 هزار تست از افراد مشکوک به بیماری گرفته شده هست که میران تست گیری در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 472 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 66 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و وضعیت 15 بیمار هم وخیم است.

نوروزیان تاکید کرد: تعداد افراد بیمار در قرنطینه نیز 5780 نفر است و اگر این بیماران قرنطینه خود را رعایت کنند، کمک شایانی به کادر درمانی برای مقابله با بیماری کرده‌اند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته متاسفانه بازهم شاهد جان باختن 2 بیمار جدید شامل یک مرد 81 ساله از شهرستان بندرخمیر و یک مرد 74 ساله از بندرعباس بودیم و اضافه شدن این 2 جان باخته شمار قطعی جان باختگان کرونایی به رقم 1237 نفر رسید.

میزان مبتلایان به کرونا

58 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان سمنان شناسایی شد

به گزارش شجرنيوز، روند ابتلا به کرونا در استان سمنان ادامه داشته و بر اساس اعلام رؤسای 2 دانشگاه علوم پزشکی مستقر در این استان، روز گذشته 58 بیمار مبتلای قطعی به کرونا در مجموعه زیر پوشش این دانشگاه‌ها شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به شناسایی 30 مورد جدید از ابتلای قطعی به کرونا ویروس در مجموعه زیر پوشش این دانشگاه در روز گذشته گفت: مجموع بیماران شناسایی شده در مجموعه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از ابتدای اپیدمی کرونا تا کنون به 26 هزار و 777 نفر رسیده است.

نوید دانائی اظهار داشت: از مجموع 30 مبتلای قطعی به کرونا که روز گذشته در مرکز و غرب استان سمنان شناسایی شدند؛ 17 نفر آنان در بیممارستان بستری شدند تا مجموع بیماران بستری مبتلای قطعی به کرونا در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به 6 هزار و 313 نفر برسد.

وی از ترخیص پنج هزار و 365 بیمار قطعی مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های مرکز و غرب استان سمنان با حال عمومی مناسب و پس از بهبودی کامل در مدت بیش از 15 ماه گذشته خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اضافه کرد: روز گذشته همچنین 13 بیمار سرپایی مبتلای قطعی به  کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند و بر این اساس مجموع بیماران سرپایی شناسایی شده در مرکز و غرب استان سمنان از ابتدای اپیدمی کرونا ویروس تا کنون به 20 هزار و 464 نفر برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نیز از شناسایی 28 مورد جدید از ابتلای قطعی به ویروس کووید 19 در شرق استان سمنان بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی آزمایشگاهی در روز گذشته خبر داد.

رضا چمن با اشاره به اینکه با توجه به آمار هنوز چرخه ابتلا و انتشار ویروس کرونا در شاهرود و میامی قطع نشده است تصریح کرد: هم‌اکنون 88 بیمار مبتلای قطعی به کرونا در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود بستری‌اند.

فوت 5 بیمار کرونایی دیگر در کرمان

به گزارش شجرنيوز، براساس آخرین آمار اعلام شده از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کرمان تعداد کل موارد بستری دارای تست مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به 20 هزار و 458 مورد رسیده است و براساس رنگ بندی اعلام شده هیچ شهرستان قرمز کرونایی در استان کرمان نیست و از 23 شهرستان استان کرمان 9  شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار اعلام شده کرونا تا روز گذشته اظهار داشت: هم اکنون موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان370 مورد است که از این تعداد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان 222 نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 17 نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت 67 نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم 10 نفر و حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان 54 نفر تحت درمان هستند.

وی تعداد کل موارد بستری بر اثر ویروس کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع ویروس تا روز گذشته را 20 هزار و 458 مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد 45 بیمار جدید مبتلا به کرونا روز گذشته شناسایی شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مجموع جان باختگان قطعی کووید 19 از ابتدای شیوع ویروس تا روز گذشته در استان کرمان به 2 هزار و 874 نفر رسیده است افزود: از این تعداد 5 نفر آنها روز گذشته فوت کردند که هر 5 نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند.

 ادامه روند نزولی شیوع کرونا در کردستان  

ابراهیم قادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از ادامه روند نزولی شیوع کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: روز گذشته 73 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در کردستان شناسایی و یک نفر هم فوت کرد که این آمار نسبت به روزهای گذشته کاهشی بوده است.

وی به تشریح آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در استان پرداخت و افزود: تاکنون 74هزار دوز واکسن کرونا وارد کردستان شده که 48هزار دوز به گروه‌های هدف همچون کادر بهداشتی و درمانی، بیماران صعب‌العلاج؛ سالمندان افراد بالای 80سال و 75 سال تزریق شده است.

قادری با اشاره اینکه پوشش واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان استان 90درصد بوده است، گفت: 6هزار و 256 نفر هر 2 دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌ و به 52درصد سالمندان بالای 80 سال کردستانی واکسن تزریق شده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون‌ سالمندان گروه سنی 70سال به بالا نیز در سطح استان در حال انجام است، افزود: این افراد می‌توانند در سامانه وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.it برای نوبت‌دهی واکسیناسیون ثبت‌نام کنند و نیازی به مراجعه حضوری آنان نیست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد: افراد بالای 75 سال نیز می‌توانند برای واکسیناسیون هم به صورت اینترنتی ثبت‌نام کرده و محل و زمان دقیق واکسیناسیون را از طریق پیامک دریافت کنند و یا به مراکز جامع سلامت سطح استان مراجعه کنند.

وی با ذکر اینکه تاکنون عارضه جدی از افراد واکسینه شده مشاهده نشده است، تأکید کرد: افراد در صورت مواجهه با علائم کرونا از خودمراقبتی پرهیز کرده و ضمن مراجعه به مراکز 16 ساعته، با پزشک مستقر در این مراکز مشورت کنند.

قادری یادآور شد: از همه شهروندان فهیم کردستانی انتظار می‌رود جهت جلوگیری از شیوع مجدد کرونا در استان از حضور در تجمعات، دورهمی‌ها و مراسمات خودداری کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

اردبیل روز بدون فوتی را پشت سرگذاشت

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  اردبیل  با تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت:  براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستانهای اردبیل، پارس آباد، مشگین‌شهر، خلخال و گرمی در وضعیت نارنجی و شهرستانهای بیله‌سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با اشاره به این که خوشبختانه در طول 24 ساعت گذشته هیچ مورد فوتی در استان اردبیل گزارش نشده است، گفت: در این مدت به تعداد 36 بستری، 39 مورد بهبودیافته، 56 مورد بستری آی.سی.یو و 253 نفر بستری همزمان ثبت شده است که بیشترین میزان بستری‌ها مربوط به شهرستان اردبیل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل با اشاره به این که شرایط کنونی بسیار شکننده و بی‌ثبات است، بیان کرد: رعایت ضوابط بهداشتی و اصول و موازین ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل با جدیت باید رعایت شود و در این زمینه هیچ کوتاهی بی‌عواقب نخواهد بود.

حبیب‌زاده بیان کرد: امیدواریم تعطیلات 13 و 14 خرداد ماه مردم مسافرت‌ها به اردبیل را کنار بگذارند تا بتوانیم با به حدأقل رساندن دورهمی‌ها شاهد کاهش آمار مرگ و میر و تلفات در استان باشیم که این موضوع در حال حاضر به عنوان اولویت اساسی و مهم مطرح است و باید مورد توجه واقع شود.

وی اظهار کرد: تمهیدات لازم نیز توسط مسئولان در راستای کاهش آمار مبتلایان در استان با همکاری بسیجیان و سپاه استان به صورت دائم و مستمر در حال انجام است که این موضوع برای ما به عنوان اولویت اساسی و مهم مطرح است که در تلاش هستیم به تمامی اهداف خود در این زمینه بتوانیم جامه عمل بپوشانیم.

آمار بستری های کرونا

تغییر رنگ‌بندی مناطق  ایلام به معنای پایان کرونا نیست

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با اشاره به تغییر وضعیت شیوع کرونا در مناطق مختلف استان ایلام اظهار داشت: تغییر رنگ‌بندی مناطق  ایلام به معنای پایان کرونا نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: هرچند آمار ابتلا به کرونا در استان رو به کاهش است اما این کاهش آماری نیز نمی‌تواند مبنای از بین رفتن کرونا باشد چرا که در 24 ساعت گذشته در استان ایلام 13 بیمار حاد تنفسی جدید در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

وی افزود: در 24 ساعت گذشته نیز یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی‌های استان به 778 نفر افزایش یافته است.

کریمیان اضافه کرد: 49 ابتلای جدید کرونا نیز شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان 38 هزار و 378 نفر است.

وی، مجموع بهبودیافتگان در استان  ایلام را 37 هزار و 429 نفر  عنوان و خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان به تفکیک شهرستان‌،  ایلام با 15 هزار و 683 نفر، آبدانان چهار هزار و 103 نفر، ایوان سه هزار و 967 نفر، دهلران سه هزار و 25 نفر و دره شهر 2 هزار و 732 نفر است.

کریمیان ادامه داد: همچنین تعداد مبتلایان در چرداول 2 هزار و 308 نفر، مهران هزار و 803 نفر، بدره هزار و 831 نفر، ملکشاهی 941 نفر، چوار 416 نفر، سیروان 840 نفر و هلیلان نیز 723 نفر است.

بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان گلستان به 310 نفر رسید

به گزارش شجرنيوز، هرچند شیوع کرونا در استان گلستان مانند بسیاری از مناطق کشور، در هفته‌های اخیر کاهشی شده اما هنوز یک روند ثابت رو به کاهش را تجربه نکرده است.

در همین ایام و در برخی روزها آمار بیماران بستری در مراکز درمانی استان افزایش یافته و این نشان می‌دهد کوچکترین سهل انگاری می‌تواند خیلی زود آتش زیرخاکستر کرونا را در استان شعله‌ور کند. از طرفی ویروس کرونای هندی و آفریقای جنوبی هم در برخی شهرها شناسایی شده و با توجه به قدرت سرایت انواع جهش یافته ویروس، عادی انگاری شرایط خیلی زود ما را وارد پیک پنجم کرونا خواهد کرد.

طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، روند کاهشی با نوسان در تعداد بیماران بستری همچنان ادامه دارد و اکنون نیز 310 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

به گفته عبدالرضا فاضل 66 نفر از این بیماران در بخش آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و 26 بیمار هم به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند و حالشان وخیم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند با توجه به سرایت پذیری ویروس‌های جهش یافته، دچار مشکلات بسیار و دوباره همان محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها خواهیم شد و همه باید کمک کنیم تا این بیماری کنترل و مهار شود.

وی با اشاره به شروع واکسیناسیون افراد بالای 70 سال در استان بیان داشت: تاکنون بیش از 40 هزار واکسن کرونا در استان تزریق شده و واکسیناسیون افراد بالای 70 سال نیز در 35 مرکز در حال انجام است.

فاضل افزود: برای دیگر گروه‌های سنی نیز براساس سند ملی واکسیناسیون اقدام خواهد شد و در گام بعدی افراد بالای 65 سال سال واکسینه خواهند شد.

کاهش محسوس تعداد بستری‌هایی کرونایی در استان فارس

به گزارش شجرنيوز ، در حال حاضر براساس آخرین وضعیت اعلام شده در نرم‌افزار ماسک از 36 شهر استان، 23 شهرستان در وضعیت نارنجی و 13 شهرستان در وضعیت زود شیوع کرونا قرار دارند.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، 891 و پنج مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه‌های استان انجام شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 258 هزار و 208 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

بر همین اساس همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 102 هزار و 232 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد پانزده هزار و 93 بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده و در مجموع از ابتدا تاکنون 273 هزار و 301 بیمار مبتلا به کووید19 در استان فارس شناسایی شده است.

روز گذشته 12 نفر دیگر در استان فارس بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند اما روند بستری‌ها در استان رو به کاهش است. براساس آنچه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرده هزار و 350 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 237 نفر وضعیت وخیمی دارند.

عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با تسنیم از نزولی شدن آمارها مربوط به کرونا خبر داد. به گفته وی بیمارستان‌های استان از جهت پذیرش بیماران کرونایی خلوت شده و تعداد بستری‌ها به شکل محسوسی کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه هر جا مردم همکاری کردند اثرگذاری خوبی در کاهش و کنترل بیماری داشته است، گفت: همچنان از مردم درخواست داریم که پروتکل‌ها را رعایت کنند و تصور نکنند که بیماری به پایان رسیده است.

به گفته قاسم‌پور شلوغی دوباره شهر و اجتماعات در مراکز خرید و سفرها هشداری برای شیوع مجدد بیماری است که در این مورد نیز به همکاری و حمایت مردم نیازمندیم.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا درباره تعطیلات نیمه خرداد نیز گفت: پیشنهاد تعطیلی سفرها در این ایام را به ستاد ملی داده‌ایم چراکه استان فارس در فصل بهار شرایط مناسبی برای پذیرش مسافر دارد و همین امر به شیوع دوباره بیماری دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه هنوز ابلاغ رسمی برای تعطیلی سفرها در نیمه خردادماه اعلام نشده است، افزود: پیش‌بینی ما در استان بر این است که این تعطیلی صورت بگیرد.

تحویل 22 هزار دز واکسن جدید به استان خراسان جنوبی

به گزارش شجرنيوز، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در روز گذشته 49  آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 10 بیمار جدید شامل 5 مورد بستری و 5 مورد سرپایی شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده با بیان اینکه از این تعداد 8 مورد از بیرجند و دو مورد از قاینات شناسایی شدند، بیان کرد:  همزمان 266 تست سریع تشخیص کرونا در استان انجام که از این طریق هم 46 بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 200 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 88 نفر کرونا مثبتند، افزود: از این تعداد 7 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 4 نفر نامساعد است.

وی گفت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت جدید در استان نداشتیم و تعداد فوتی‌های کرونا در استان همان 888 نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تحویل حدود 22 هزار دز واکسن جدید در دو روز گذشته به استان خبر داد و افزود: با ورود این تعداد واکسن، روند واکسیناسیون در استان تسریع خواهدشد به این صورت که گروه سنی 80 سال به بالا در هر ساعت از فعالیت مراکز تجمیعی، بدون اخذ نوبت می‌توانند جهت تزریق واکسن به این مراکز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: گروه سنی 75 تا 79 سال براساس تماس تلفنی مراقبین سلامت فراخوان می‌شوند و در بازه زمانی مشخص شده، برای تزریق واکسن به مراکز تجمیعی مراجعه می‌کنند و گروه سنی 70 تا 74 سال نیز با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و در مدتی کوتاه پیامکی برای آن‌ها ارسال خواهد شد که زمان و مکان تزریق واکسن برای آن‌ها مشخص و بر اساس آن زمانبندی، به مراکز تزریق واکسن مراجعه خواهند کرد.

شاخ پیک چهارم کرونا در آذربایجان‌غربی شکسته شد

به گزارش شجرنيوز، خوشبختانه روند نزولی پیک چهارم در آذربایجان‌‌غربی با وجود خیز کوچکی که به‌دلیل تعطیلات آخر هفته بود، بار دیگر ادامه پیدا کرده است و می‌توان به کاهش تعداد بستری‌ها اشاره کرد که رابطه مستقیمی با تعداد فوتی‌ها دارد و امید است که با رعایت هرچه بیشتر دستورات بهداشتی و به‌خصوص استفاده مؤثر از ماسک، تعداد مبتلایان روزانه در استان به زیر صد نفر برسد.

نکته قابل توجه در آمار شبانه‌روز گذشته، افزایش تعداد فوتی‌ها در شهر سلماس است که با‌وجود اینکه بارها به ضعف شدید امکانات بهداشتی از قبیل بیمارستان‌ها مجهز و همچنین کادر درمان باتجربه اشاره شده است، اما افزایش تعاد فوتی‌های روز گذشته یک‌بار دیگر توجه‌ها را به این سمت این شهر سوق داده و امید است که مسئولان و به‌خصوص نماینده این شهر ساخت یک بیمارستان مجهز بالای 200 تخت را در اولویت برنامه‌های کاری خود قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان آخرین جزئیات کرونا در استان گفت: خوشبختانه تعداد مبتلان به روز گذشته کاهش محسوسی را تجربه می‌کند به‌طوری که بار دیگر تعداد ابتلای روزانه به زیر 500 نفر کاهش یافته است و بر همین اساس در شبانه‌روز گذشته 438 نفر از مبتلایان به کرونا در استان شناسایی شده است تا تعداد کل مبتلایان به 167 هزار و 110 نفر  برسد.

جواد آقازاده با ابراز خرسندی از کاهش قابل توجه تعداد بستری‌ها اظهار داشت: خوشبختانه تعداد بستری‌ها بار دیگر به زیر هزار نفر رسیده است که بر همین اساس آمار کل بستری‌های سندرم حاد تنفسی برابر با 989، بستری‌های مشکوک برابر با 439 و بستری‌‌های آی‌سی‌یو برابر با 217 نفر گزارش شده است.

وی با یادآوری کاهش ملموس بستری‌های روزانه در ارومیه افزود: خوشبختانه تعداد کل بستری‌های روزانه در ارومیه کاهش یافته است اما با این وجود، همچان ارومیه با 58 بستری روزانه، بیشترین آمار را در استان از آن خود کرده است و شهر خوی با 23 و مهاباد با 13 بستری روزانه، در جایگاه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند و در دیگر شهرهای استان تعداد بستری‌های روزانه به مراتب کمتر از این تعداد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به شیب کند روند نزولی تعداد فوتی‌های کرونایی در استان تصریح کرد: در شبانه‌روز گذشته 10 نفر در اثر ابتلاء به بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی جان خود را از دست داده‌اند که سه نفر از اهالی هر یک از شهرهای ارومیه و سلماس و یک نفر نیز از اهالی هرکدام از شهرستان‌های خوی، شاهین‌دژ، بوکان و پیرانشهر هستند که سبب افزایش تعداد کل فوتی‌های کرونایی به چهار هزار و 522 نفر شده‌اند.

فوت 24 بیمار کرونایی در یک روز؛ 7 شهرستان دروضعیت زرد قرار گرفتند

به گزارش شجرنيوز، رفته رفته با افزایش آمار واکسینه شدن در استان و همچنین مراعات بیشتر مردم انتظار می رود که آمار مبتلایان کاهش پیدا کند اما همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در بین مردم اهمیت داشته باشد تا این ویروس منحوس ریشه‌کن شود.

براساس آخرین آمار اعلام شده از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 7 شهرستان برخوار، بو ئین و میاندشت، تیران، چادگان، خوانسار، خورو دهاقان در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های دیگر در وضعیت نارنجی هستند.

آرش نجیمی با اشاره به آمار روزانه کرونا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار از 1726نفر نمونه‌گیری ‌شده 404مبتلای جدید شناسایی شدند و 209نفر کارشان به بستری کشید و در این مدت 2124 خانواده هم در استان بر اثر کرونا به صورت ‌قطعی و مشکوک داغدار شدند که همچنان شاهد روزهای تلخ کرونایی باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در این مدت با ترخیص 186بیمار مجموع بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به 1274بیمار رسید در حال حاضر 278بیمار نیز در بخش مراقبت‎های ویژه تحت درمان هستند.

 

منبع : تسنيم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.