فرهنگاخبارجامعه

خواننده ترانه مرغ شب؛ عدم درك محضر استاد شجريان بزرگترين حسرت زندگي من است

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: موسيقي از آن بخش هاي جذاب هنري است كه هركس بنا به سليقه‌اي كه دارد از آن بهره مي‌‌برد و خود را به نوعي با آن مشغول مي‌كند.

در شركت پاكسان استعدادهاي نابي وجود دارند كه همگي قابل افتخارند. افراد خوش آتيه‌اي كه مي‌توان با حمايت از آنها درهاي جديدي را به رويشان گشود.

مجتبي ولي‌زاده متولد 1364 است و هشت سال است كه در بخش مالي اين مجموعه مشغول به كار است. استعداد جواني كه با تلاش زياد و تلمذ در محضر اساتيد بنام با صدايي خوش، در فضاي موسيقي حال حاضر ايران مي درخشد و ما به زودي از او و آواز و صدايش بيشتر خواهيم شنيد.

انتشار تِرَك «جانا» با صداي وي، بهانه خوبي بود تا در خصوص مسيري كه طي كرده از او سوالاتي بپرسيم. آنچه در ادامه اين مطلب مي خوانيد نتيجه اين گفت و گو است.

 

 

چه شد كه جذب خوانندگي شديد؟

از بچگي علاقه زيادي به خوانندگي داشتم. پدر و برادرم هم صداي خوبي دارند و در زمينه خوانندگي از دور دستي بر آتش دارند. از سال 82 به تشويق خانواده ام به صورت تخصصي به فراگيري زير و بم هاي خوانندگي پرداختم.

 

آيا فقط به خوانندگي مشغول هستيد يا نوازندگي هم مي كنيد؟

سازي كه خودم مي نوازم سه تار است و با بسياري از دستگاه‌ها آشنايي دارم ولي تخصص اصلي خودم در موسيقي خوانندگي است كه در اين زمينه سال‌هاست تلاش مي‌كنم.

 

آيا از شما آلبوم يا قطعه‌اي منتشر شده؟

تا به حال چهار قطعه به صورت تكي منتشر كردم. ارائه آلبوم هزينه زيادي دارد اما تصميم دارم قطعه‌هايي كه تا به حال منتشر كرده ام و چند قطعه ديگر كه مد نظر دارم تا ضبط كنم را به صورت يك‌جا و در قالب آلبوم منتشر كنم. اما در مراسم رسمي متعدد كشوري به عنوان خواننده حضور داشتم و حتي مراسم جشن سالگرد تاسيس پاكسان به همراه گروهي كه معمولا در چنين مراسمي مرا همراهي مي‌كنند برنامه اجرا كرده‌ام.

 

نام قطعه‌هايي كه از شما منتشر شده چه نام دارد؟

نواي كاروان، مرغ شب، گفتگو با دل(من ديگه بچه نميشم)، جانا

 

در مسير خوانندگي از محضر كدام اساتيد استفاده كرديد؟

نزد اساتيد به نامي همچون استاد عزت الله صمصام از اساتيد قديمي تعزيه مقدمات آوازخواني را آموختم و در ادامه دور‌ه‌ها‌ي رديف موسيقي ايراني را از استاد نقره اي به شيوه استاد صالح عظيمي فراگرفتم. دوره‌هاي صداسازي و رديف به شيوه طاهرزاده را با استاد نوربخش از شاگردان استاد شجريان و همچنين شيوه‌هاي اساتيد قديمي همچون اديب خوانساري، استاد تاج اصفهاني، اكبر گلپايگاني، استاد منوچهر همايون‌پور، استاد حسين خواجه اميري را نزد حسين عليشاهپور فراگرفتم. از كلاس هاي استاد شاهزيدي و محمد معتمدي نيز بهره فراواني بردم.

 

موسيقي اصيل ايراني چه وجهه‌هاي دارد؟

هر دستگاه و آوازي گوشه هاي مختلف دارد و يك خواننده كلاسيك بايد اين رديف‌ها و گوشه‌ها را ياد بگيرد بعضي از رديف 300تا 800 گوشه دارد بعضي از تعزيه خوان‌ها به 800 گوشه كامل مسلط بودند كه متاسفانه از آن نسل شمار اندكي باقي مانده‌اند كه به تعداد انگشتان يك دست هم نمي‌رسند.

خوشبختانه موسيقي كلاسيك ايران كه از موسيقي رديف دستگاهي برگرفته از موسيقي اقوام و نواحي‌هاي مختلف به واسطه اساتيد بنام و با زحمات بسيار مدون شد و من به عنوان يك خواننده در تلاش هستم كه بتوانم در خطي كه اين قدما و اساتيد ترسيم كرده‌اند حركت كنم.

 

آيا در انتشار قطعه‌هايي كه منتشر كرديد از شما حمايت مالي هم صورت گرفته؟

ضبط و انتشار يك آلبوم بلكه حتي يك قطعه موسيقي به غير از وقت زيادي كه مي‌طلبد هزينه زيادي نيز دارد. اجاره استوديو، هماهنگي با نفرات و نوازندگان و استفاده از امكانات استوديو بي‌شك ارائه يك آلبوم خوب و قابل دفاع نياز به اسپانسر دارد اگر حمايت صورت بگيرد قطعا قادر خواهم بود آلبوم خودم را منتشر كنم. خيلي از سازمان‌ها و شركت‌ها هستند كه اين بودجه و رويكرد را دارند كه از خواننده‌هاي جوان حمايت كنند اميدوارم روزي اين حمايت‌ها شامل حال من نيز بشود.

 

از خواننده‌هاي حال حاضر كشور كدام يك را بيشتر مي پسنديد؟

از خواننده هاي حال حاضر كشور همايون شجريان، علي زند وكيل، سينا سرلك، مهدي يغمايي و محمد معتمدي را خيلي مي پسندم. بزرگان و نام آوران ديگري هم هستند ولي سليقه من به سبك و سياق اين ‌ها نزديك‌تر است.

 

به نظر شما جوانان و نوجوانان ما درك درستي از موسيقي دارند؟

متأسفانه در چند دهه اخير در رسانه‌ها و وسايل ارتباط جمعي كمتر به موسيقي فاخر پرداخته شده همين امر سبب شده كه جوانان و نوجوانان كمتر موسيقي خوب بشنوند و نتوانند موسيقي كوچه بازاري را از موسيقي اصيل تشخيص دهند و اتفاقاً به همان موسيقي كوچه بازاري گرايش بيشتري دارند كه خالي از هنر و ظرافت هاي موسيقايي است.

 

در موسيقي چه هدفي را دنبال مي‌كنيد و در اين رشته هنري دوست داريد به كجا برسيد؟

دغدغه اصلي من ارائه كارهاي هنري قابل قبول در حوزه موسيقي فاخر كشور است و اميدوارم بتوانم مخاطبان جوان را به سمت و سوي موسيقي خوب هدايت كنم و به اندازه توانم اين موسيقي را در بين قشر جوان جامعه زنده نگه دارم.

 

پرداختن به فعاليت هاي هنري و ورزشي تا چه ميزان در افزايش روحيه پرسنل مؤثر است؟

به نظر من پرداختن به فعاليت‌هاي جانبي باعث بالا رفتن اعتماد به نفس پرسنل شده و به دليل تخليه انرژي منفي كه صورت مي گيرد، صبر و ومقاومت انسان را در برابر تنش‌ها، سختي‌هاي كاري، استرس، بيماري و….مقاوم مي‌كند و باعث بالا رفتن راندمان كاري مي‌شود.

چه توصيه و پيشنهادي براي بهبود كاري خود و پرسنل داريد؟

سازمان مي‌تواند با استفاده از ابزار و امكانات موجود و به وجود آوردن فضاي خلاق و به‌روزآوري اطلاعات و معلومات شخصي پرسنل اقدام كند و اثر مثبت اين اقدام را مي‌توان به مرور بر كار و فعاليتي كه انجام مي‌دهيم مشاهده كرد.

 

بزرگترين حسرتتان در زندگي هنري چيست؟

عدم درك محضر خسرو آواز ايران استاد محمدرضا شجريان

 

اگر به گذشته برگرديد چه كاري كه انجام نداديد را انجام مي‌دهيد و از انجام چه كاري صرف نظر مي‌كنيد؟

بي‌شك اگر به گذشته برگردم اجرا با گروه‌هاي موسيقي مختلف را بيشتر در برنامه كاري‌ام قرار مي‌دهم. چرا كه حضور در گروه  و اجراي موسيقي خودش به نوعي يادگيري است و اگر به گذشته برگردم يقيناً از سن كمتري كار فراگيري آواز به صورت جدي را دنبال مي‌كنم.

بزرگترين افتخارتان در موسيقي چيست؟

ديدار با استاد نادر گلچين و درك محضر اين استاد نامي

 

حرف آخر…

بكوش و باهوش باش كه زندگي بي هنر ننگ است

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.