اخباراخبار استان هاجامعهمحیط زیست

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح

در ایران زیبای ما نقاطی وجود دارد که از قدیم الایام قصه‌ها، افسانه‌ها و داستا‌های عجیب و غریبی راجع به آن‌ها گفته شده است.

به گزارش شجرنيوز، سفر کردن از آن دسته از کارهای هیجان انگیز و جذاب است که همه ی ما دوست داریم بارها و بارها آن را تجربه کنیم و لذت های جدید را در کنار دوستان یا خانواده رقم بزنیم، حال، تصور کنید که سفرتان علاوه بر طعم همیشگی و لذت‌بخش مسافرت، هیجان و ترشح آدرنالین در خون را هم به همراه داشته باشد. پس اگر شما هم جزو آن دسته افراد کنجکاو و هیجان طلب هستید حتما ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

مکان‌های ترسناک و رازآلود ایران

در همه جای جهان نقاطی وجود دارند که با شنیدن اسمشان شاید ترسی همراه با هیجان وجودمان را فرا بگیرد. در ایران زیبای خودمان هم نقاطی وجود دارد که از قدیم الایام قصه‌ها، افسانه‌ها و داستا‌های عجیب و غریبی راجع به آن‌ها گفته شده که شاید کمتر کسی جرات دیدن آن‌ها داشته است. در این مقاله قصد داریم شما را با مرموز‌ترین و عجیب‌ترین نقاط ایران آشنا کنیم.

۱- کویر ریگ جن

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

موقعیت جغرافیایی

ریگ جن در منطقه‌ای کویری در جنوب سمنان در ۱۷۰ کیلومتری تهران واقع شده است.

اطلاعات کلی از کویر ریگ جن
مکان‌های ترسناک و رازآلود ایران

در جنوب سمنان و جنوب غربی دشت کویر، باتلاق‌هایی مرگ آور و نمک زار‌هایی ترسناک وجود دارد که اجساد بسیاری را تا به الان درخود جای داده اند. قصه‌ها و افسانه‌های زیادی از گذشته مانده که می‌گوید این ریگزار نفرین شده و محلی برای زندگی اجنه است و ارواح پلید و شیاطین در آن فرمانروایی می‌کنند و اجازه ورود هیچ جانداری را به آن نمی‌دهند. حتی برخی از اهالی منطقه می‌گویند، صدای صحبت‌کردن اجنه با یکدیگر را در این ناحیه شنیده‌اند. برخی دیگر از محلی‌ها نیز می‌گویند، هرکس قدم به این بیابان بگذارد، توسط زمین بلعیده می‌شود و دیگر باز نمی‌گردد.

مکان های گردشگری

این منطقه که یکی از داغ‌ترین نقاط روی زمین است، پوشیده از تپه‌های شنی و باتلاق‌های نمک است که آن را به یکی از صعب‌العبورترین نواحی جهان تبدیل کرده است.

در طول قرن‌ها، هرگز کسی موفق به گذر از این ناحیه نشده و هیچ جانوری نیز در آن زندگی نمی‌کند. به دلیل وقوع اتفاقات بی‌پاسخ و بدون‌منطق فراوان در این منطقه، عنوان «مثلث برمودای ایران» را به آن داده‌اند.

با وجود این افسانه‌ها و داستان‌ها، اکنون این کویر شگفت‌انگیز و اسرارآمیز به یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین جا‌های دیدنی استان سمنان برای گردشگران علاقه‌مند به هیجان و وحشت تبدیل شده است.

۲- دریاچه گنج

مکان گردشگری دریاچه گنج

تصویر هوایی از دریاچه گنج تخت سلیمان

موقعیت جغرافیایی

دریاچه گنج در استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری شمال شرقی تکاب، روستای نصرت آباد، در مجموعه تخت سلیمان واقع شده است.

اطلاعات کلی از دریاچه گنج

مخوف‌ترین مکان‌های ایران

منطقه حفاظت شده دریاچه

به باور مردم محلی این دریاچه با کوبیده شدن عصای «حضرت سلیمان» در زمین پدید آمده و گنجی باارزش و باستانی در عمق این دریاچه پنهان شده است. گنجی که در دوران مختلف، افراد جسور و ماجراجوی زیادی را برای جست و جویش به دریاچه کشانده و دریاچه همه آن‌ها را بلعیده و حتی جسد آن‌ها نیز به خشکی بازنگشته است. افسانه‌ها و باور‌های محلی شنیدنی و جالب زیاد دیگری نیز درباره این دریاچه وجود دارد. عده‌ای دیگر از مردم نیز بر این باور هستند که این دریاچه محل تولد «زرتشت پیامبر» است.

گردشگری استان ها

تخت سلیمان

برخی بر این باورند که کف دریاچه پوشیده از گِل است. آن‌ها معتقدند این گِل، حاصل خاکستر آتشفشان یک کوه در این نزدیکی است و با ترکیب سحرآمیزش می‌تواند هر جنبنده‌ای را از روی سطح آب ببلعد و به قعر دریاچه ببرد.

آب دریاچه از نظر زرتشتیان مقدس بوده و الهه آب‌ها در آن می‌زیسته است. نقل است که بسیاری از مردم نذورات خود را به این دریاچه می‌سپردند و هدایایی را برای آن در نظر می‌گرفتند.

۳- دره ستارگان

دره ستارگان

دره ستارگان

موقعیت جغرافیایی

دره ستارگان در جزیره قشم، روستای برکه خلف واقع شده است.

اطلاعات کلی از دره ستارگان

بازدید از دره ستارگان

دره‌ای زیبا و سحرآمیز به نام «دره ستارگان» در این جزیره شگفت‌انگیز قرار دارد که امروز به‌عنوان یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی قشم شناخته می‌شود. بومی‌ها معتقدند که احجام جادویی موجود در این دره، میلیون‌ها سال قبل در اثر برخورد ستاره‌ای به زمین یا توسط موجودات فرازمینی پدید آمده است. همزمان با وزش باد و هجوم ماسه، نوایی وهم‌آور از دالان‌های تو در توی این دره که در میان دیواره‌های غول‌آسای تراشیده شده قرار گرفته‌اند، در سکوت بیابان شنیده می‌شود.

جاذبه های دیدنی

دره ستارگان

مردم محلی جزیره با تاریک شدن آسمان گذرشان به این دره نمی‌افتد و معمولا با لبخند مسافران غریبه را برای رفتن به این دره خوفناک در تاریکی منصرف می‌کنند، زیرا آن‌ها معتقدند، شب‌ها، ارواح، اجنه و موجودات فرازمینی در این دره رفت و آمد می‌کنند.

۴- باغ سنگی

باغ سنگی

موقعیت جغرافیایی

باغ سنگی در استان کرمان، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، دهستان بلورد، روستای میاندوآب واقع شده است.

اطلاعات کلی از باغ سنگی

مکان های دیدنی باغ سنگی

در نگاه اول شاید این باغ جالب و شگفت‌انگیز به نظر برسد، ولی با قدم زدن در میان درختان خشک که میوه‌های آن از جنس سنگ هستند، وحشت در دل شما ایجاد می‌شود. این باغ سنگی «باغ درویش خان» نامیده می‌شود و سازنده آن مزرعه‌داری به نام «درویش‌خان اسفندیار پور» است که حدود ۴۰ سال پیش پس از خشک شدن مزرعه‌اش، حالت طبیعی خود را از دست داد و به نشانه اعتراض درختان باغش را که دیگر خشک شده بودند، در جای دیگر کاشت و سنگ‌هایی را که از کوه‌های اطراف جمع کرده بود، به‌عنوان میوه درختانش به آن‌ها آویزان کرد.

مکان های ترسناک

می‌گویند پس از مرگ درویش خان یکی از درختان فرو می‌ریزد و چندین مرد از روستای اطراف به زحمت می‌توانند درخت را استوار و سنگ‌هایش را مجددا آویزان کنند. اما پس چگونه پیرمردی در آخرین سال‌های زندگیش چنین توانی برای جابه جایی درختان و سنگ‌ها داشته است؟ و حالا چرا پس از مرگ او هر ساله تعدادی از درختان از بین می‌روند؟ آیا پای سحر و جادو در میان است یا درختان بدون وجود درویش خان دوست ندارند سرپا بایستند؟

۵- گورستان جن

گورستان جن

قبر‌های سنگی شکل گورستان جن

موقعیت جغرافیایی

گورستان جن در بندر چابهار، روستای تیس واقع شده است.

اطلاعات کلی از گورستان جن

بازدید از گورستان جن

نمای کلی گورستان

گورستان‌ها پیشینه‌ای طولانی در ترس دارند و همیشه در فیلم‌های وحشتناک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. نام این گورستان به زبان محلی مردم بلوچ، سنط یا همان قبرستان جن‌ها است. محلی‌های روستا بر طبق باوری قدیمی که از والدین خود شنیده‌اند، می‌گویند که زیر سنگ قبر‌های این گورستان، اجساد اجنه دفن شده‌اند، زیرا اندازه سنگ قبر‌های این گورستان بسیار بزرگ و غیرطبیعی و روی آن‌ها اشکال عجیبی به چشم می‌خورد.

نمای کلی گورستان جن

افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه این منطقه می‌گویند که کسی تا به حال آدمیزادی ندیده که تیشه بردارد و برای دفن جسدش، سنگ سخت را بتراشد. جالب است بدانید که شب‌ها صدا‌های عجیبی در این روستا شنیده می‌شوند. برخی از بومی‌های روستا می‌گویند که این صداها، ناله‌ها و گریه‌های اجنه بر سر قبر عزیزانشان است که تا صبح برای آن‌ها عزاداری می‌کنند.

۶- غار پراو

غار براو

داخل غار پراو

موقعیت جغرافیایی

غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پرآب) نام غاری است در ارتفاع ۳/۰۵۰ متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد.

اطلاعات کلی از غار پراو

بازدید از غتر براو

غار پَراو نزدیک روستای چالابه در ارتفاع ۳۰۵۰ متری میدان جنوبی قله کوه پراو با ۷۵۱ متر عمق با ۲۶ حلقه چاه، یکی از عمیق‌ترین و صعب العبورترین غار‌های جهان است. عمیق‌ترین چاه پرآو ۴۲ متر عمق دارد، دهنه‌ی ورودی غار کاملا چاهی است و ورود به آن به گردشگران معمولی و حتی غارنوردان غیرحرفه‌ای اصلا توصیه نمی‌شود.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران

داخل غار پراو

وجود گذرگاه‌های تنگ و خرچنگ روها، ریزشی بودن برخی از قسمت‌های غار و چاه‌های عمیق، پرآو را در دنیا به غاری صعب العبور و سخت و رازآلود تبدیل کرده، به طوریکه پنج غارنورد ایرانی جان خود را در این غار از دست داده اند و اجساد برخی از آن‌ها هیچ وقت به بیرون از غار منتقل نشده است.

غارنوردی در غار براو

برودت دمای هوا در غار به دلیل آب جاری داخل آن که حاصل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی است، این دما همیشه بین یک و سه درجه سانتی گراد است به همین دلیل پیمایش غار سخت می‌شود.

۷- تالاب ارواح

تالاب ارواح

موقعیت جغرافیایی

دریاچه بند ممرز یا همان دریاچه ارواح در کیلومتر ۱۲ مسیر نور به نوشهر، در پنج کیلومتری شمال روستای چلندر واقع شده است.

اطلاعات کلی از تالاب ارواح

سفر به تالاب ارواح

این دریاچه بیشتر اوقات مه گرفته است که بین درخت‌های جنگل خودش رو پنهان کرده و راه دسترسی به اون هم سخته و هم خطرناک. هرچند که تو مسیر رسیدن به دریاچه خطر گذر از جنگل و احتمال مواجه با حیوانات وحشی وجود داره، اما افراد بسیاری به اینجا اومدن.

تالاب ارواح در ایران
تالاب ارواح

ترکیب درختان مرده و مه‌ای که بیشتر اوقات روی دریاچه رو گرفته با صدای حیوانات وحشی منطقه، همگی باعث شده تا لقب دریاچه ارواح را به خود اختصاص دهد.

۸- جهنم دره

جهنم دره

موقعیت جغرافیایی

جهنم دره نام مکانی در شهر خوی استان آذربایجان غربی است.

موقعیت جغرافیایی جهنم دره

جهنم دره در زمستان

اطلاعات کلی از جهنم دره

این دره در یک منطقه کوهستانیِ صعب‌العبور قرار گرفته و داستان‌هایی درباره مخوف بودن آن از سوی بومیان منطقه مطرح می‌شود. تعدادی از کسانی که تلاش کرده‌اند تا به جهنم‌دره، راه پیدا کنند در مسیر سخت گذر از کوه‌های آن، جانشان را از دست داده‌اند. به همین‌خاطر است که صحبت‌هایی از نفرینی بودن و وجود عناصری ماور‌الطبیعه در آن مطرح می‌شود.

سفر به جهنم دره

جالب است بدانید که جهنم دره در گذشته، در مسیر راه ابریشم قرار داشت. امروزه، اما کمتر کسی جرات نزدیک شدن به دره‌های پر شیب و عمیق آن را دارد؛ اما کوهنوردان و صخره نوردان بسیاری با همراه داشتن تجهیزات کامل، قله‌های این منطقه را فتح کرده اند. عده‌ی بسیاری هم به دلیل نداشتن تجهیزات مناسب، در این منطقه دچار صدمات جدی و حتی مرگ شدند. صعب العبور بودن مسیر‌های این دره باعث شد تا جسد افراد کشته شده نیز در همانجا باقی بماند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.