اخبار شهر تهراناخبارخبر مهمدر استان

زاکانی: ۷ خط مترو پایتخت امسال تکمیل می شود

تهران- شهردار تهران اعلام کرد: ۷ خط مترو نیمه کاره را با ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل گرفتیم؛ اگرچه شهر تهران ۱۱ خط مترو طراحی شده دارد، اولویت ما تکمیل این هفت خط تا پایان سال خواهد بود.

به گزارش شجرنیوز از تهران، علیرضا زاکانی روز دوشنبه در آیین تحویل قطارهای بازسازی شده (اورهال) به متروی پایتخت در شرکت واگن سازی جنوب تهران اظهار داشت: علاوه‌ بر این امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط چهار و ادامه خط ۲ را به سمت ترمینال شرق شروع کنیم و زمان کار را هم زمان حداکثر ۲ ساله دیده ایم.

این مسئول افزود: مطالعات نشان می دهد اگر این هفت خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا می کند.

زاکانی ادامه داد: ۲۲ ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری می گذرد و توفیق داریم که ۱۴ کیلومتر خطوط مترو و ۱۰ ایستگاه را افزایش دادیم، امسال نیز ۲۲ کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ را کامل و ۱۳ ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح می کنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: خطوط الحاقی نیز ظرف ۲ سال تکمیل و در کنار آن چهار خط جدید خواهیم داشت که بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.

این مسئول یادآور شد: در بخشی دیگر تفاهم نامه خط ۹ را هفته آینده منعقد خواهیم کرد که این مسیر یک خط دو طبقه است و علاوه بر آن خط ۸ و ۱۱ را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

افزایش ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران تا مهر امسال

شهردار تهران همچنین با بیان اینکه تغییر الگوهای بهره مندی از خطوط بی آر تی نکته دوم فعالیت ها است، گفت: به دنبال این هستیم کاستی ها از طریق هوشمندسازی در این بخش کاهش یابد و نکته سوم اینکه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده اساسی را وارد ناوگان خواهیم کرد.

وی افزود: امروز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و امیدواریم ۵۰۰ دستگاه دیگر اضافه کنیم؛ ۴۰۰ دستگاه ملکی شهرداری و ۱۰۰ دستگاه بخش خصوصی است که با این تعداد به سه هزار دستگاه تا مهر ماه می رسد.

این مسئول اظهار داشت: قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده و بالغ بر هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال تحویل داده خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه با اسنا برای ۵۰۰ دستگاه، عقاب ۱۰۰ دستگاه، سبلان ۵۰۰ دستگاه مینی بوس و عماد خودرو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بسته ایم، یادآور شد: در حال رایزنی برای انعقاد قراردادهای جدید هستیم که غیر از تعهدات وزارت کشور است.

شهردار پایتخت خاطرنشان کرد: ما ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بر اساس اسناد بالادستی نیاز داریم که یکهزار و ۸۶۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و امروز ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و تا پایان امسال یکهزار و ۲۶۰ دستگاه نوسازی و ۵۰۰ دستگاه بازسازی می کنیم و با یکهزار و ۷۶۰ دستگاه خطوط ما متحول خواهد شد.

وی تغییر مهندسی خطوط را یادآور شد و افزود: تراموا را نیز از طریق شورای اسلامی شهر  و مسیر خاص خود دنبال می کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند، از سویی دیگر به دنبال برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی هستیم که پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده اما با سایر مجموعه ها نیز وارد عمل شدیم به عنوان مثال با مپنا تأمین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده ایم.

انعقاد تفاهم نامه برای خرید ۳۰ هزار دستگاه ون

زاکانی با بیان اینکه کار جدی دیگر ما این بود که بتوانیم در مسیر مترو، تراموا و اتوبوس شرایط را به سمتی ببریم که الگوی جدید دیگری داشته باشیم، گفت: با تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم تفاهم نامه ۳۰ هزار ون را منعقد کردیم که برابر با نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس و شرایط این ون ها ارتقاء یافته است.

این مسئول اضافه کرد: با ایران خودرو دیزل نیز برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس واردمذاکره شده ایم که اگر وزارت کشور تأمین نکرد خودمان خریداری خواهیم کرد تا برای مهرماه به ناوگان اضافه شود.

وی با بیان اینکه امروز برای اولین بار واگن DC را اورهال کرده ایم، یادآور شد: غیر از خط پنج که لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار AC داریم که در گذشته ۲ رام از این واگن ها بازسازی شده بود اما تا امروز این نحوه از بازسازی که اینگونه ارتقاء پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود. افتخار داریم برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی شده و ارتقاء یافته را تحویل می دهیم.

شهردار پایتخت اظهار داشت: ۲ رام نیز در مسیر ارتقاء و بازسازی است و شاهد این هستیم که ۶ رام قطاری که وعده بازسازی آن را داده بودیم، وارد مدار قرار می گیرد و ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما رقم اورهال ۴۰ میلیارد تومان به میزان تقریبا یک نهم است، خاطرنشان کرد: کنار این مسیر که سه ساله است، مقرر شده کلیه رام های نیازمند به بازسازی را ارتقاء دهیم و ۲ اتفاق دیگر را نیز دنبال کردیم.

این مسئول گفت: مصوبه ای در سال ۱۳۹۵ داشتیم که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال مانده بوده و توفیق پیدا کردیم در سال قبل با سازمان مدیریت تفاهم نامه و توافق نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملاً و به شکل صد درصد انجام شده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر ۲ ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد.

وی اظهار امیدواریم کرد که این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰ واگن دیگر که در مجموع به ۷۹۰ واگن می رسد، داشته باشیم، در کنار این مسائل موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.