اخبارخبر مهمسیاستمجلس و دولت

زمان تنفیذ ریاست جمهوری 1400

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 28 خرداد 1400 اکنون در آستانه انتقال دولت، زمان تنفیذ ریاست جمهوری تاریخ 14 مرداد ماه اعلام شده است. بر این اساس مراسمی در بیت رهبری با حضور مقامات بلندپایه کشوری برگزار خواهد شد و حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با حکم تنفیذ مقام معظم رهبری رسما سکان هدایت دولت را در دست خواهد گرفت.

زمان تنفیذ ریاست جمهوری 1400

پايگاه خبري تحليلي شجرنيوز: در جمهوری اسلامی ایران پس از آنکه مردم، رئیس جمهور مورد نظر خود را انتخاب کردند، طبق اصل 110 قانون اساسی یکی از وظایف و اختیارات رهبری تنفیذ حکم رئیس جمهور منتخب است. تنفیذ در لغت فارسی به معنای اجرا کردن حکم می باشد. تنفیذ ریاست جمهوری در واقع مهر تایید ولایت فقیه بر حکم رئیس جمهور منتخب است و با این حکم رئیس جمهور منتخب رسماً و قانوناً رئیس قوه مجریه خواهد بود. مراسم تنفیذ ریاست جمهوری یک مراسم تشریفاتی نیست و نقش نظارتی بر دوره ریاست جمهوری فرد منتخب دارد.

چنانچه در طول دوران چهار ساله ریاست جمهوری، رئیس جمهور منتخب از اصول قانون اساسی منحرف شود و خلاف قانون عمل کند، این حکم تنفیذ او را فاقد مشروعیت خواهد کرد و مطابق این اصل، در صورت رای به عدم صلاحیت و کفایت رئیس جمهور به وسیله مجلس شورای اسلامی و یا اعلام تخلف از سوی قوه قضائیه، رهبری می تواند رئیس جمهور را از سمت خود عزل کند. در جمهوری اسلامی ایران، پس از آنکه نتیجه انتخابات بررسی و رای اکثریت مردم مشخص شد، شورای نگهبان درستی انتخابات را بررسی و تایید خواهد کرد و پس از آن مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری به وسیله ولایت فقیه برگزار می شود.

با برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری، رئیس جمهور پس از رهبری، دومین مقام بلند پایه سیاسی کشور و رئیس قوه مجریه کشور خواهد بود و طی یک مراسم به عنوان مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد می کند که پاسدار قانون اساسی باشد و همه توان خود را برای انجام وظایف محوله به کار گیرد. رئیس جمهور منتخب به مدت چهار سال اداره امور کشور را در دست خواهد گرفت.

14 مرداد ماه زمان برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری 140012 مرداد ماه زمان برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری 1400

اهمیت مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران

مراسم تنفیذ در جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و به هیچ عنوان جنبه صوری و تشریفات ندارد. به لحاظ قانونی و شرعی تا وقتی که ولی فقیه حکم ریاست جمهوری را تایید و تنفیذ نکند، ایشان رئیس قوه مجریه کشور نخواهد بود. مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در واقع نشانه ای از مردم سالاری است و نشان دهنده حضور فعال، مشارکت و نقش موثر مردم در تعیین سرنوشت کشور است. از سویی دیگر شروع دوره ای جدید برای مدیریت کشور است و سایر مسئولان کشوری را با رئیس جمهور برگزیده همراه می کند تا در این عرصه و برای اداره بهتر کشور یکدیگر را حمایت کنند.

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

 

شکل برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری

این مراسم در بیت رهبری و با حضور رئیس جمهور قبلی به همراه اعضای کابینه دولتش، سران قوا و سازمانهای لشکری و کشوری، شخصیت های مذهبی و سیاسی کشور و سفیران برخی کشورها برگزار خواهد شد.

مراسم پس از اجرای سرود ملی و ارائه گزارش وزیر کشور در خصوص روند برگزاری انتخابات آغاز می شود. در ادامه رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حکم ریاست جمهوری را قرائت کرده و پس از آن رئیس جمهور قبلی حجت الاسلام دکتر حسن روحانی حکم جدید که توسط رهبری امضا شده، را به رئیس جمهور منتخب حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی تحویل می دهد. در ادامه این مراسم رئیس جمهور منتخب و مقام معظم رهبری سخنرانی خواهند کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور پیشین در کنار سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب

حسن روحانی رئیس جمهور پیشین در کنار سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب

 

بدین ترتیب حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۸.۰۲۱.۹۴۵رأی به عنوان هشتمین رئیس جمهور کشور ایران، در تاریخ 12 مرداد 1400 حکم تنفیذ خود را از مقام معظم رهبری دریافت خواهد کرد. در تاریخ جمهوری اسلامی ایران این نهمین حکم تنفیذی است که رهبر معظم انقلاب طی دوره رهبری خود صادر می کنند.

در سوگندنامه ریاست جمهوری چه آمده است؟

طبق متن سوگند نامه ریاست جمهوری، رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران سوگند می خورد که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و تمام توان و صلاحیت خود را برای انجام مسئولیت های محوله به کار گیرد و در راه خدمت به مردم و پیشرفت کشور و برقراری عدالت خود را وقف نموده و با پرهیز از خودکامگی از آزادی و حرمت اشخاص حمایت کند. همچنین سوگند یاد می کند که از مرزها و استقلال اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور حراست کند و از قدرتی که به او داده شده به عنوان امانتی مقدس نگهداری کرده و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارد.

 

مراسم تحلیف ریاست جمهوری

پس از برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری، حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی رسماً چهار سال به عنوان رئیس جمهور کشور ایران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. مراسم تحلیف یک تا دو روز پس از تنفیذ به میزبانی رئیس مجلس و در صحن علنی مجلس مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این مراسم که روز پنجشنبه 14 مرداد مصادف با صدور فرمان مشروطیت برگزار خواهد شد، علاوه بر نمایندگان مجلس، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان، جمعی از مقامات و شخصیت های داخلی و مهمانان خارجی در سطح رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر امور خارجه و سفیران برخی کشورها حضور خواهند داشت.

طبق روال پس از خواندن سرود ملی کشور، رئیس جمهور منتخب همراه با رئیس قوه قضائیه در جایگاه ویژه قرار گرفته و مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری را به جا می آورند. پس از ادای سوگند، رئیس جمهور قسم نامه را امضا کرده و رسما فعالیت خود را آغاز می کند. سخنرانان این مراسم رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور منتخب خواهد بود.

حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت از زمان تحلیف به مدت دو هفته زمان خواهد داشت که کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید تا بتوانند رای اعتماد نمایندگان ملت را به دست آورند.

14 مرداد 1400 مجلس میزبان مراسم تحلیف حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی

14 مرداد 1400 مجلس میزبان مراسم تحلیف حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی

 

تعطیل شدن فرودگاه های تهران در روز تحلیف ریاست جمهوری

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در روز 14 مرداد 1400 فرودگاه های TMA به دلیل رعایت مسائل ایمنی و امنیتی همه فرودگاه های تهران یعنی فرودگاه مهرآباد، پیام، امام خمینی، آزادی و قزوین از ساعت شانزده و سی دقیقه تا ساعت نوزده برای دو ساعت و نیم بسته می شوند.

جدیدترین اخبار سیاسی ایران و جهان را با ما در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام شجر نیوز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.