اخباراقتصاداقتصاد ایرانخبر مهم

زمان واریز یارانه معیشتی

سازمان هدفمند سازی یارانه ها اعلام کرد یارانه معیشتی مرداد ماه 1400 یعنی مرحله بیست و یکم از این یارانه، ساعت 24 روز یکشنبه به حساب سرپرست خانوار واریز می شود. واریز یارانه بهانه ای شد تا نگاهی گذرا داشته باشیم به تعیین تکلیف کسانی که هنوز یارانه دریافت نمی کنند یا انصراف داده اند.

زمان واریز یارانه معیشتی

به گزارش شجرنیوز، طی اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه ها، زمان واریز بیست و یکمین مرحله از یارانه معیشتی اعلام شد. ساعت 24 روز یکشنبه دهم مرداد ماه 1400 یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

مبلغ واریزی یارانه معیشتی برای هر خانوار به شرح ذیل خواهد بود:

  • خانواده های یک نفره 55 هزار تومان
  • خانواده های دو نفره 103 هزار تومان
  • خانواده های سه نفره 138 هزار تومان
  • خانواده های چهار نفره 172 هزار تومان
  • خانواده های پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان

ناگفته نماند مطابق مراحل گذشته، قسط وام یک میلیون تومانی کرونا از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده اند، کسر می شود. این مرحله هشتم کسر اقساط وام کرونایی از یارانه معیشتی است.

زمان واریز یارانه معیشتی مرداد ماه 1400

زمان واریز یارانه معیشتی مرداد ماه 1400

 

جاماندگان یارانه می توانند ثبت نام کنند!

متاسفانه به خاطر گسترش موج پنجم کرونا و وخیم تر شدن اوضاع کرونایی کشور، امکان تعیین تکلیف جاماندگان یارانه در دولت دوازدهم فراهم نشد. به این ترتیب زمان و شرایط ثبت نام از جاماندگان یارانه در دولت جدید و پس از انجام هماهنگی ها با ستاد ملی کرونا اعلام خواهد شد.

در اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: مطابق قانون بودجه سال 1400 و بر اساس آیین نامه تصویب شده دولت افرادی که سال 1393 موفق به ثبت نام یارانه نشده اند و یا افرادی که یارانه نمی گرفتند اما پس از ازدواج مستقل شده اند و جدای از خانواده زندگی می کنند، در صورت تمایل به دریافت یارانه می توانند پس از اعلام شرایط توسط سازمان هدفمندی یارانه، نسبت به این امر اقدام کنند.

بر اساس اطلاعیه این سازمان، در شهرهایی که شیوع کرونا کمتر بوده و یا خطر افزایش آمار در آنها کمتر باشد، پس از هماهنگی با ستاد ملی کرونا شرایط و نحوه مراجعه حضوری برای ثبت نام اعلام می شود. به احتمال زیاد برای جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا، سامانه ای راه اندازی خواهد شد تا متقاضیان بتوانند درخواست خود را در آن ثبت کنند.

اما و اگرها در خصوص ثبت نام جاماندگان یارانه

اما و اگرها در خصوص ثبت نام جاماندگان یارانه

 

جاماندگان یارانه چه کسانی هستند؟

کلیه اشخاصی که یارانه نمی گیرند چه آن دسته افرادی که قبلا ثبت نام کرده و انصراف داده اند، چه افرادی که از اول یارانه دریافت نکرده اند و یا افرادی که از لیست یارانه بگیران حذف شده اند، همچنین افرادی که یارانه دریافت می کنند ولی یارانه معیشتی به حسابشان واریز نمی شود نیز می توانند درخواست ثبت نام مجدد بدهند.

البته طی یک آزمون به نام آزمون وسع، وضع مالی فرد متقاضی از طریق مراجع رسمی بررسی خواهد شد و در صورت نیاز برای استفاده از کمک های دولتی ثبت نام خواهد شد.

در دولت آقای روحانی هیچ اقدام جدی برای هدفمندی پرداخت یارانه نقدی انجام نشد و علاوه بر 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی نوع دیگری یارانه با عنوان یارانه معیشتی هم اضافه شد. تعداد افرادی که یارانه نقدی دریافت می کنند 78 میلیون نفر است و حدود 60 میلیون نفر هم یارانه بنزین دریافت می کنند. از کل جمعیت کشور 7 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت نمی کنند و 25 میلیون نفر هم از یارانه معیشتی محروم هستند. بدین ترتیب دولت در سال مبلغی حدود 70 هزار میلیارد تومان برای یارانه های نقدی هزینه داشته است.

 

یارانه در دولت سیزدهم

اولین یارانه نقدی در سال 1389 و به مبلغ 45500 تومان برای شصت میلیون و پانصد هزار نفر واجد شرایط واریز شد. تا پایان تیرماه سال 1400 طی صد و بیست و پنج مرحله یارانه نقدی به ازای هر نفر چهل و پنج هزار و پانصد تومان واریز شده است. به عبارتی از ابتدای واریز یارانه تاکنون هر فرد مشمول 5 میلیون و 642 هزار تومان کمک دولتی (یارانه) دریافت کرده است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده 77 میلیون و 300 هزار نفر در کشور مشمول دریافت یارانه بوده اند. طی این سالها مبلغ یارانه تغییر نکرده است و فقط 3 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه از لیست دریافت کنندگان حذف شده یا انصراف داده اند.

به گفته رئیس سازمان هدفمند سازی یارانه ها، نحوه پرداخت یارانه در کشورمان با مشکلات زیادی رو به رو است. از جمله این مشکلات می توان به بانک اطلاعاتی ناقص در خصوص شناسایی افراد، پرداخت های ناعادلانه و زیاد بودن پرداخت های نقدی اشاره کرد.

حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم که از تاریخ 12 مرداد 1400 رسما کار خود را آغاز خواهد کرد، در وعده های انتخاباتی خود شش برنامه معیشتی برای کاهش هزینه های خانوار ارائه داد. در برنامه معیشتی دولت آقای رئیسی، کارت اعتباری معیشت به خانوار تعلق خواهد گرفت. در صورت اجرایی شدن این برنامه، افرادی که جزء سه دهک اول هستند هر ماه برای هر نفر 200 هزار تومان کمک معیشتی دریافت می کنند و کسانی که در دهک چهارم و پنجم قرار دارند نیز هر ماه برای هر نفر 150 هزار تومان دریافت می کنند.

ظاهرا پس از استقرار دولت جدید، این طرح از آذر ماه امسال به اجرا در می آید. ساخت چهار میلیون مسکن هم از دیگر برنامه های آقای رئیسی است که باید دید چه زمان اجرایی خواهد شد.

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

 

نظام یارانه ای در دنیا

تقریبا همه کشورهای دنیا برای بهبود وضعیت اقتصادی از نظام یارانه ای استفاده می کنند. اما نکته مهم آن است که برای بهتر به اجرا در آمدن این نظام، یک بانک اطلاعاتی قوی نیاز است تا با دقت و کیفیت بهتری بتوان از افراد ضعیف جامعه حمایت کرد. در این صورت می توان از پرداخت هزینه های اضافی و پنهان پیشگیری کرد و در جای مناسب آن را به کار برد. تجربه نشان داده است که برای هر اقدامی زیر ساخت ها باید به بهترین شکل فراهم شود تا بازدهی حداکثری داشته باشد مخصوصا در زمینه اقتصاد هر چه زیر ساخت ها با دقت بیشتری پایه گذاری شوند فاصله طبقاتی از بین می رود و فقر نیز کاهش می یابد.

هدفمند سازی یارانه در سایر کشورهای دنیا

هدفمند سازی یارانه در سایر کشورهای دنیا

 

نکته ای در خصوص ثبت نام جاماندگان

به خاطر شرایط قرمز کرونایی اکثر شهرها و افزایش آمار کرونا، هنوز شرایط لازم برای ثبت نام جاماندگان یارانه فراهم نشده است و نیازی به مراجعه حضوری به سازمان هدفمند سازی نیست. پس از مشخص شدن زمان و شکل ثبت نام، قطعا به صورت رسمی و سراسری اطلاع رسانی خواهد شد.

مجله خبری شجرنیوز بر آن است که به روزترین و جدیدترین اخبار ایران و جهان را در لحظه به مخاطبین خود ارائه کند. برای دریافت جدیدترین اخبار اقتصادی ایران و جهان ما را در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام شجر نیوز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.