شبکه اجتماعیاخبارفناوری

زندگی ما بدون شبکه‌ های اجتماعی چگونه خواهد بود؟

شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده اند اما نبود آن‌ها در کنار مشکلات، مزیت‌هایی هم دارد.

پایگاه خبری تحلیلی شجرنيوز: شاید عبارتی که در ادامه می‌خوانید شبکه‌ های اجتماعی را به طور خلاصه توصیف کند؛ «دنیای دروغگو و فریبنده». دنیای مجازی یعنی دنیایی که واقع بینانه نیست، اما آنچه در آن است حکایت از واقع گرایی دارد و در حقیقت دنیایی فریبنده و دروغگو است. اگرچه بعد از فیسبوک چندین وسیله ارتباط مجازی ایجاد شدند، اما از زمان راه‌اندازی فیسبوک، انقلابی در رسانه‌های اجتماعی رخ داد.

در ۴ اکتبر ۲۰۲۱، تمام محصولات فیسبوک (فیسبوک، واتساپ، اینستاگرام) در سراسر جهان برای حدود ۶ ساعت خاموش بودند. از سال ۲۰۰۸ چنین اتفاقی نیفتاده بود و به همین دلیل این اختلال چند ساعته بسیار مورد توجه قرار گرفت. اما باید از خودمان بپرسیم اگر شبکه‌های اجتماعی ناپدید شوند چه اتفاقی خواهد افتاد.

دنیا دیگر یک دهکده جهانی نخواهد بود

شاید همه ما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از کشور‌های دیگر دوستانی را پیدا کرده باشیم و با گفتگو با آن‌ها به اطلاعات زیادی در مورد کشور‌های مختلف کسب کرده باشیم بدون اینکه به آن‌ها سفر کنیم. این یک مزیت بزرگ برای شبکه‌های اجتماعی محسوب میشود که فاصله بین مردم را کمتر می‌کند. این موضوع فقط در مورد تبادل فرهنگ‌ها نیست و به برخی از افراد نیز کمک می‌کند تا با خانواده خود از راه دور ارتباط برقرار کنند.

از بین رفتن قیاسی که عامل حسادت و افسردگی است

حسادت و افسردگی در شبکه های اجتماعی

اینکه رسانه‌های اجتماعی ابزاری موثر برای ایجاد نفرت و حسادت در بین مردم هستند موضوعی ثابت شده است، زیرا بسیاری از افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی موفقیت و دستاورد‌های خود را به نمایش می‌گذارند و موقعیت‌های بدی را در زندگی تجربه کرده اند را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارند. این موضوع باعث ایجاد افسردگی در بسیاری از افراد خواهد شد. وقتی رسانه‌های اجتماعی ناپدید شوند، افسردگی ناشی از این قیاس‌ها نیز پایان می‌یابد و رضایت از زندگی واقعی افزایش پیدا می‌کند.

کاهش تصادفات جاده‌ای

در اکتبر ۲۰۲۱ یک نظرسنجی در ایالات متحده انجام شد و نشان داد که از هر ۴ راننده، ۱ نفر هنگام رانندگی با تلفن همراه خود شبکه‌های اجتماعی خود را چک می‌کند و ۵۰ درصد از کسانی که این نظرسنجی مشارکت داشتند تجربه سوانحی در نتیجه حواس پرتی داشته اند. این یک واقعیت دردناک است چرا که بسیاری از افراد به دلیل بررسی شبکه‌های اجتماعی در حین رانندگی تمرکز خود را از دست می‌دهند و منجر به وقوع حادثه می‌شوند.

دوستیابی در شبکه‌ های اجتماعی ناپدید می‌شود

اپلیکیشن‌های دوست یابی مجازی بسیار گسترده هستند و بسیاری از افراد از آن برای یافتن شریک زندگی خود استفاده می‌کنند، اما این دوستیابی‌ها تا ۱۲ درصد موفقیت آمیز هستند و به ازدواج ختم می‌شوند. هنگامی که رسانه‌های اجتماعی از بین بروند، این نوع دوستی نیز مقدور نخواهد بود و احتمالا مجبور خواهید شد به روش‌های سنتی دوستیابی روی بیاورید.

ازسرگیری آموزش های سنتی

آموزش سنتی مقابل شبکه های اجتماعی

پس از شیوع همه‌گیری کرونا، جهان به آموزش الکترونیکی روی آورد و ارتباط معلمان و دانش‌آموزان از طریق رسانه‌های اجتماعی صورت گرفت. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در مجله «محیط‌های یادگیری هوشمند» منتشر شد، مشخص شد که استفاده دانش‌آموزان از رسانه‌های اجتماعی در طول علم تأثیر مثبتی بر سطح خلاقیت داشته و دانش‌آموزان توانایی بیشتری برای دستیابی به مطالب درسی دارند. علیرغم مزایای فراوان آموزش در مدارس، نمی‌توان از مزایای آموزش الکترونیکی که دانش آموزان از آن بی بهره خواهند ماند، غافل شد.

اشتغال به دنیای واقعی مختص خواهد شد

شغل یابی در شبکه های اجتماعی

در سال ۲۰۲۱، یک نظرسنجی صورت گرفت تا تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر فرآیند استخدام را بررسی کند. به نظر می‌رسد که ۹۱ ٪ از بخش‌های منابع انسانی از طریق رسانه‌های اجتماعی به دنبال علاقه‌مندان به شغل‌ها می‌گردند.

جلوگیری از پخش شدن افترا و اطلاعات دروغ

Indomie یکی از برند‌های تولید کننده غذا‌های آماده است و مدتی شایعه شده بود که محصولات آن سرطان زا هستند. درستی یا غلطی این موضوع مدنظر نیست، اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این شایعه چگونه به این سرعت گسترش یافته است؟ طبیعتا از طریق شبکه‌های اجتماعی. برخی برند‌ها و محصولات دیگر هستند که از طریق شبکه‌های اجتماعی بدنام شده اند و باعث نابودی آن‌ها شده اند.

از این موضوع نتیجه می‌گیریم که رسانه‌های اجتماعی قدرت زیادی بر ذهن مردم دارند. مثل زمانی که ایلان ماسک در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ توییت کرد و نوشت: «Gamestonk». توییتی که باعث افزایش سهام این شرکت شد. اگر وسایل ارتباطی از بین بروند، چنین شرایطی پیش نمی‌آید و افترا با مشکل مواجه می‌شود و اگر هم اتفاق بیفتد، از طریق رسانه هاست که دامنه آن محدودتر است و تاثیر آن مانند وسایل ارتباطی نیست.

بازگشت به حفظ حریم خصوصی

حریم خصوصی در شبکه اجتماعی

هدف شبکه‌های اجتماعی اساسا اشتراک گذاری اتفاقات روزمره با دوستان جهان است وقتی تمام جزئیات زندگی خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی برای مردم فاش می‌کنید دیگر حریم خصوصی زیادی برای شما باقی نمی‌ماند. اگر رسانه‌های اجتماعی ناپدید شوند، حریم خصوصی افراد بیشتر حفظ می‌شود.

طرح‌های نامحدود برای دکوراسیون

در گذشته مردم از کاتالوگ‌های دکور خانه استفاده می‌کردند تا طرحی مناسب را برای خانه خود پیدا کنند، اما امروزه پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که طراحی‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در هر صورت ناپدید شدن وسایل ارتباطی باعث می‌شود وقتی مردم می‌خواهند یک طرح جدید برای خانه انتخاب کنند موارد محدودی در اختیارشان باشد. علاوه بر این، مشاهده سلیقه فرهنگ‌های مختلف در طرح‌ها ممکن نخواهد بود.

روی آوردن به سمت روزنامه‌ها و مجلات

روزنامه و مجلات و شبکه های اجتماعی

در سال ۲۰۲۱، یک نظرسنجی منتشر شده توسط مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که ۸۶ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا برای دسترسی به اخبار به رسانه‌های اجتماعی متکی هستند و ۵ درصد از مردم روزنامه‌های چاپی را برای اخبار ترجیح می‌دهند؛ بنابراین با ناپدید شدن رسانه‌های اجتماعی، مردم مجبور می‌شوند روزنامه‌ها را دنبال کنند.

بهره وری از زمان‌های از دست رفته

میانگین زمانی که بزرگسالان در سال ۲۰۲۱ در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سپری کردند، ۱ ساعت و ۳۵ دقیقه بود. اگر این پلتفرم‌ها ناپدید شوند، زمان کمتری برای دنبال کردن اتفاقات بی اهمیت تلف می‌شود و در نهایت بهره وری افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر میزان انزوای افراد نیز کاهش پیدا می‌کند. جوانان در پی استفاده طولانی مدت از شبکه‌های اجتماعی احساس تنهایی و انزوا می‌کنند.

دوستان در زندگی واقعی

دوستان واقعی و دوستان مجازی در شبکه اجتماعی

بیشتر وقت‌ها افراد، لیست دوستان یا دنبال کننده‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را با دوستان واقعی که دائما آن‌ها را ملاقات می‌کنند یا با آن‌ها صحبت می‌کنند اشتباه می‌گیرند. اگر رسانه‌های اجتماعی واقعا ناپدید شدند، ممکن است تنها ۳ یا ۴ نفر از لیست دوستان خود در فضای مجازی را پیدا کنید که با شما ارتباط برقرار می‌کنند و با شما ملاقات دارند.

گذراندن وقت بیشتر با خانواده و دوستان

وسایل ارتباطی می‌تواند فرد را به درگیر شدن با مسائل زندگی دیگران سوق دهد. این موضوع میزان گذراندن وقت در خانوادگی را کاهش خواهد داد، زیرا مردم فکر می‌کنند تا زمانی که امکان ارتباط با افراد خانواده از طریق بستر‌های ارتباطی وجود دارد، نیازی به گفتگوی حضوری با آن‌ها نیست.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.