اخبار شهرستان اسلامشهراخبارخبر مهمدر استان

ساخت بیمارستان در اسلامشهر اسیر پاسکاری ۱۴ ساله دولت‌ها

کلنگ بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی اسلامشهر در سال ۱۳۸۷ به زمین زده شد ولی با گذشت حدود ۱۴ سال و فعالیت ۳ رئیس‌جمهور، هنوز خبری از بهره‌برداری آن نیست.

ساخت بیمارستان در اسلامشهر اسیر پاسکاری ۱۴ ساله دولت‌ها

به گزارش شجرنیوز، شهرستان اسلامشهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان تهران محسوب می‌شود درحالی که سرانه تخت بیمارستانی این شهرستان به نسبت جمعیت آن اصلاً کافی نیست. امروز در ایران به ازای هر هزار نفر 1.7 تخت بیمارستانی وجود دارد و این درحالی است که همین آمار در چین 8 تخت و در کره جنوبی به 12 تخت هم می‌رسد.

بیمارستان امام رضای (ع) اسلامشهر، قدیمی‌ترین بیمارستان این شهرستان بوده و از بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی است که هم‌راستا با سیاست‌های کلان این سازمان و با هدف ارتقاء سطح سلامت جامعه به ساکنین شهرستان اسلامشهر و نواحی اطراف، خدمت‌رسانی می‌کند. این مرکز در سال ١٣٧٣ با مساحت عرصه 50000 متر مربع و 1800 متر مربع زیر بنا و با ظرفیت ٩٦ تخت مصوب افتتاح شد و در حال حاضر با زیربنای 2100 متر مربع تعداد ١٦٥ تخت مصوب و 130 تخت فعال مشغول به فعالیت است .

این بیمارستان تنها بیمارستان تامین اجتماعی در اسلامشهر بوده و به همین خاطر، تعداد مراجعین و بیمارانی که از شهرستان‌های اطراف به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند بسیار زیاد است و در واقع این بیمارستان هیچگاه پاسخگوی این حجم از بیماران نبوده است.

البته سال گذشته 50 تخت بیمارستانی با حضور وزیر کار به بیمارستان 130 تختخوابی امام رضا (ع) اضافه شد و تخت‌های این بیمارستان به 180 تخت افزایش یافت و درواقع هر چند برای ارتقای تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان اسلامشهر تلاش‌هایی نیز صورت گرفته است اما همچنان ناکافی است.

در کنار بیمارستان امام رضای اسلامشهر،‌ یک بیمارستان خصوصی با نام بیمارستان امام زمان (عج) نیز در سال 1390 افتتاح شد. این بیمارستان یک بیمارستان خیریه و خصوصی است که کار ساخت آن از سال 1380 آغاز شده و نزدیک به 10 سال به طول انجامید. این بیمارستان دارای بخش‌های عمومی و اصلی و 100 تخت بستری است.

این دو بیمارستان در کنار یکدیگر نیز پاسخگوی این جمعیت زیاد نبوده‌اند و به همین خاطر موضوع ساخت یک بیمارستان دولتی 404 تختخوابی در یکی از سفرهای استانی دولت نهم در دستور کار قرار گرفت.

کلنگ پروژه بیمارستان 404 تختخوابی اسلامشهر در سال 1387 به زمین زده شد و این پروژه در زمینی به مساحت 62 هزار و 500 متر مربع و زیربنای 38500 مترمربع در 5 طبقه در حال ساخت است.

این پروژه بسیار کُند و آهسته پیش رفت و حتی در اوایل کار قرار بود دو ساله ساخته شود تا جایی که مرتضی تمدن استاندار وقت تهران در اوایل سال 1390 در جریان افتتاح بیمارستان امام زمان(عج) شهرستان اسلامشهر گفت: با اختصاص چهار میلیارد تومان که امروز در شورای برنامه‌ریزی استان در اسلامشهر مصوب شد، بیمارستان400 تختخوابی اسلامشهر تا سال 1392 به پایان خواهد رسید.

اما این بیمارستان تا سال 1392 ساخته نشد و در سال 1394 دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به پروژه احداث بیمارستان 400 تختخوابه در اسلامشهر گفت: تأمین منابع بخشی از این پروژه توسط دولت و 40 میلیارد از آن نیز بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. تصور می‌شود در صورت تامین بودجه در مدت زمان دو سال بتوان این پروژه را تکمیل کرد!

این تاخیرهای دوساله همچنان تمدید می‌شد تا دو سال بعد و در سال 1396 دوباره سید حسن هاشمی قاضی زاده وزیر بهداشت و درمان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به مشکلات بخش درمان در استان تهران و شهرستان اسلامشهر، از روند احداث بیمارستان 400 تختخوابی این شهرستان، ابراز نارضایتی کرده و خواستار تسریع در روند احداث این پروژه مهم و تأثیرگذار در منطقه شده بود!

هاشمی گفت: احداث این پروژه که توسط وزارت راه و شهرسازی در حال احداث است، تکمیل و بهره‌برداری از آن یکی از آرزوهای دیرینه مردم منطقه است که سال‌ها در انتظار به سر می‌برند و با بهره‌برداری از آن تحولی عظیم در حوزه سلامت این شهرستان بوجود خواهد آمد.

وی افزود: در صورت احداث و تکمیل ساختمان بیمارستان اسلامشهر، وزارت بهداشت و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی لازم را برای تجهیز و بهره‌برداری از این بیمارستان را در ظرف کمتر از 2 ماه دارد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده، ظاهراً مقرر شد با اعطای تسهیلات 70 میلیارد تومانی این بیمارستان در ظرف کمتر از یکسال آینده تکمیل و تحویل وزارت بهداشت شود!

اما در سال 1399 “مجید احمدی” مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به همراه فرماندار اسلامشهر از روند احداث و پیشرفت بیمارستان 400 تختخوابی اسلامشهر بازدید کردند که احمدی در حاشیه این بازدید، گفت: بیمارستان 400 تختخوابی اسلامشهر با63 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است که در صورت تأمین نقدینگی این پروژه زودتر از موعد مقرر تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مجری این پروژه پیش از این پیمانکار وزارت راه و شهرسازی بوده، تصریح کرد: این طرح بیمارستانی که به علل مختلفی دچار مشکل عقب ماندگی بود، پس از خلع ید از پیمانکار قبلی، از اوایل سال جاری تحویل مجری شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی زیر مجموعه وزارت بهداشت شد و قریب به 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در این مدت با تلاش‌های صورت گرفته امروز شاهد پیشرفت 63 درصدی در پروژه هستیم.

در سال 1400 مهدی شریفیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درباره بیمارستان 400 تختخوابی شهرستان اسلامشهر گفت: مقرر شد جهت تکمیل و اتمام پروژه احداث بیمارستان 400 تختخوابی اسلامشهر حداکثر تا یک هفته مبلغ 500 میلیارد ریال از محل منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده یعنی ماده 49 لایحه مالیات بر ارزش افزوده در اختیار این پروژه قرار گیرد تا کارگاه همچنان فعال باقی بماند و پیگیری این مهم توسط مجلس شورای اسلامی با همراهی استاندار محترم تهران انجام شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همچنین قرار شد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پس از رسیدن پیشرفت فیزیکی پروژه احداث بیمارستان 400 تختخوابی به 70 درصد، نسبت به تامین تجهیزات مورد نیاز اقدام کند و همچنین تصمیم گرفته شد تا با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه 1401و پیگیری استاندار تهران از طریق مصوبات سفر رئیس جمهور به اسلامشهر که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد حداقل 2 هزار میلیارد ریال بودجه برای تکمیل این پروژه در سال 1401 تخصیص یابد.

اما در جدیدترین اظهارنظر مسئولان درباره این پروژه، در سال 1401 دکتر عین‌الهی در حاشیه بازدید از بیمارستان نیمه‌کاره 400 تختخوابی اسلامشهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حضور مسئولان در میدان و پیگیری پروژه‌های مهم و زیرساختی جزو سرفصل‌های مهم دولت مردمی دکتر رئیسی قرار دارد گفت: بیمارستان 400 تختخوابی اسلامشهر علی‌رغم گذشت 13 سال فقط پیشرفت 60 درصدی دارد.

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت و درمان عدالت در توزیع منابع مورد توجه قرار دارد تصریح کرد: در شهرستان‌های جنوب غرب تهران علیرغم تراکم جمعیت و عدالت در ارائه خدمات و ایجاد سرانه‌های درمانی رعایت نشده است.

وزیر بهداشت و درمان به اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار در سفر استانی هیئت دولت به این بیمارستان اشاره کرد و ادامه داد: تلاش خواهیم کرد با تعامل سازمان برنامه و بودجه و همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد، منابع بیشتری برای تکمیل هرچه سریعتر این بیمارستان اختصاص یابد.

حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر نیز در سال 1401 گفت: ساخت این بیمارستان 13 سال طول کشیده و به دلیل مشکلات مختلفی همچنان نیمه‌تمام است. این بیمارستان تا این لحظه 63 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اقدامات لازم برای افزایش سرانه برای تکمیل این بیمارستان باید صورت گیرد. با توجه به واقع شدن این بیمارستان در 15 کیلومتری فرودگاه امام(ره) این بیمارستان باید به عنوان منطقه گردشگری سلامت دیده شود. این مسئله با جدیت پیگیری می‌شود که البته قبل از من نماینده ما در مجلس این پیگیری‌ها را شروع کرده است.

اما در آخرین خبر سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور دوشنبه 20 تیر 1401 در حاشیه جلسه بررسی وضعیت رسیدگی به پروژه‌های بیمارستانی استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رئیس‌جمهور در سفرهای متعددی که در سطح استان تهران داشت، برای چند طرح دستورات ویژه‌ای صادر کرد و امروز عمدتاً حول محور طرح‌های بیمارستانی جلسه‌ای با حضور استاندار تهران و همکاران خود در سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌های سطح استان داشتیم.

وی اضافه کرد: در این نشست مصوب شد برای بیمارستان‌ اسلامشهر 80 میلیارد تومان تأمین منابع صورت گیرد.

به راستی چه عاملی باعث شده است که ساخت یک بیمارستان 400 تختخوابی اینقدر به طول بینجامد و بعد از 13 سال فقط تنها شاهد 63 درصد پیشرفت فیزیکی باشیم. مسئله دیگر این است که جمعیت 700 هزار نفری شهرستان اسلامشهر عمدتاً برای کار و اشتغال به تهران رفت‌و‌آمد می‌کنند و با این رویه باید برای یک عمل جراحی ساده نیز به بیمارستان‌های تهران مراجعه کنند!

با توجه به موضوع تمرکززدایی از تهران، باید به این نکته توجه کنیم که عمده دلیل سرازیر شدن خیل عظیم جمعیت به تهران،‌ موضوع کار و اشتغال و امکانات و منابع موجود در شهر تهران است که اگر زیرساخت‌های ضروری در شهرستا‌ن‌ها فراهم شود دیگر دلیلی برای حضور جمعیت زیاد شهرستان‌های اطراف تهران به داخل شهر تهران نخواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.