اخبار شهرستان پردیساخبارخبر مهمدر استان

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

غار چهل دختر در پشت آبشار کمرد در شهرستان پردیس استان تهران قرار دارد که افسانه‌های محلی فراوانی از ورود چهل دختر به غار و برنگشتن آن‌ها حکایت می‌کند.

به گزارش شجرنیوز از پردیس، شهرستان پردیس با ۲۷۶ کیلومتر مربع مساحت متشکل از دو شهر پردیس، بومهن و بخش جاجرود و ۵۵ آبادی، روستا، نواحی کارگاهی، مناطق زراعی با دو مسیر دسترسی از بزرگراه تهران پردیس و جاده قدیم جاجرود با آب و هوای خوب و سرسبزی چشم نواز همچون نگینی در شرق پایتخت می درخشد.

شهر پردیس به برجها و آپارتمان‌های مسکن مهر محدود نمی شود، جاذبه های گردشگری در شهرهای پردیس ، بومهن و بخش جاجرود بی شمار و چشم نواز هستند. محدوده جغرافیایی این شهرستان از روستای «تلو» در «سرخه حصار» انتهای اتوبان شهید بابایی پایتخت آغاز و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد و نکته جالب در این شهرستان این است که یک خیابان مرز بین شهرهای پردیس و بومهن است و نظیر شهرهای شمالی با فاصله ای کم در جوار همدیگر قرار گرفتند.

این شهرستان از غرب با تهران، از شرق با شهرستان دماوند، از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت مرز مشترک دارد و شهر پردیس یکی از بزرگترین کارگاه‌های شهر سازی و پروژه ای ملی در حوزه مسکن مهر است.

غار چهل دختر

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

غار چهل دختر در پشت آبشار کمرد، نزدیک روستای کمرد از توابع شهرستان پردیس قرار دارد که افسانه‌های محلی فراوانی از ورود چهل دختر به غار و برنگشتن آن‌ها حکایت می‌کند ،در این روستا هنوز خانه‌های قدیمی زیادی وجود دارد،یکی از آن‌ها امامزاده طیب ابن طاهر(ع) است که قبلا برای کدخدای ده بوده،امامزاده‌ای دیگر هم به نام دو برادران در کنار چشمه کوچکی به اسم دو برادران با درختان فراوان و فقط با یک سنگ بزرگ مشخص است .

مسیر دسترسی به روستای کمرد به نوعی «کوره راه» محسوب می‌شود؛ یعنی این راه به جایی نمی‌رسد. منطقه اطراف آبشار کمرد درختان تنومند و گسترده‌ای دارد که فضای وسیعی روی آن سایه می‌اندازد و منظره‌ای دل‌انگیز به وجود می‌آورد. آبشار کمرد از صخره‌ای با ارتفاع کم به پایین می‌ریزد. البته آب این آبشار متمرکز نیست یعنی مجموعه آبشارهای کوچکی هستند که با ارتفاع کم از صخره‌ها سرازیر می‌شوند.

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

در پشت این آبشار نیز غار کوچکی معروف به «غار چهل دختر» واقع شده است. افسانه‌های محلی از ورود چهل دختر به غار حکایت می‌کنند که هرگز از آنجا برنگشتند و آدم را به یاد افسانه «بش قارداش» در بجنورد می‌اندازد.

بش قارداش یکی از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری بجنورد می‌باشد که در زبان ترکی خراسانی به معنی پنج برادر می‌باشد.

اگر چه این آبشار زیبا فقط در فصل بهار آب دارد ولی زیبایی این منطقه مختص به یک فصل نیست و در تمام فصول سال دیدنی است غارهای کوچک و بزرگ و شکافهای عمیق بر دیواره آبشار فراوانند که در هنگام بی آبی نیز منظره آبشار را دیدنی می کنند.

بد نیست بدانید مساحت یکی از این غارها به ۲۰ متر هم میرسد که مسیر دسترسی به آن جالب می باشد و نوعی صخره نوردی کوتاه است . سرچشمه این آبشار از یک چشمه یا قنات بزرگ در دامنه آراکوه به ارتفاع ۲۶۵۰ متر است که قسمت اعظم آن به وسیله لوله برای مصرف اهالی روستا استفاده میشود و سرریز آن در فصل بهار از آبشار جاری می شود، این آبشار خوراک یک تور یک روزه در جمع گرم خانواده است .

شهر جدید پردیس شهر جدید

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

پردیس مرکز شهرستان پردیس در ۱۷ کیلومتری شمال‌شرق شهر تهران در محور آزادراه پردیس-تهران قرار دارد و یکی از شهرهای پرطرفدار میان پایتخت نشینان است.

با گسترش شهرنشینی و افزایش مهاجرت‌ها به پایتخت، پردیس بهترین انتخاب برای کسانی است که هم نیازمند دسترسی سریع به پایتخت وآرامش و سکوت هستند، فاز ۱ تا ۴پردیس از فازهای مسکونی و قدیمی این منطقه است.

معرفی فازهای شهر جدید پردیس

شهر جدید پردیس دارای حریم شهری ۹۰ کیلومتری و ۱۰ فاز است که فازهای یک، دو، سه، چهار، پنج، هشت و یازده کاربری مسکونی دارند. فاز ۶ با کاربری آموزشی و تحقیقاتی مورد بهره برداری قرار گرفته که پارک فناوری پردیس و دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور واحد پردیس را در بر می گیرد و فاز ۷ پردیس با کاربری صنعتی، مناطق خرمدشت و سیاهسنگ را شامل می شود که کارگاه های متعدد صنعتی را در خود جای داده است.

سرمایه گذاری در پردیس موقعیت جغرافیایی پردیس

قرار گرفتن در یکی از جاده های شلوغ منتهی به شمال کشور، نزدیک ترین شهر به منطقه یک پایتخت، انواع برنامه ها و پروژه های زیر ساختی و روبنایی مانند احداث آزادراه تهران- پردیس و یا اجرای خط لوله انتقال آب و افزایش مستمر قیمت مسکن، حاکی از آن است که این شهر نوپا یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن و همچنین بخش تجاری و تفریحی مانند شهربازی، سالن های سینما و مراکز گردشگری به شمار می رود و اجرای طرح احداث مترو که طبق پیش بینی ها حداکثر تا چهار سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید نیز بر اهمیت پردیس خواهد افزود.

وضعیت ساخت و ساز در پردیس قابل مقایسه با سایر شهرهای جدید مانند پرند و هشتگرد نیست؛ زیرا موقعیت جغرافیایی پردیس به گونه ای است که برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی و انشعابات آب و گاز باید از بخش کوهستانی شمال تهران عبور کرد و این مسئله باعث افزایش هزینه تمام شده و زمان بهره برداری پروژه های عمرانی شده است.

گرایش به مهاجرت و اسکان در شهر پردیس به‌ویژه در سال‌های اخیر و بعد از سرشماری ۱۳۷۵ افزایش پیدا کرد، همزمان با ایجاد محدودیت در تراکم ساخت‌وساز در شهر تهران که از آغاز سال ۱۳۸۱ شروع شدو استقبال سکونت در شهر جدید پردیس تا حدودی افزایش‌یافته است.

جاذبه های گردشگری شهرستان پردیس

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

رودخانه جاجرود و پل شاه عباسی یکی از آثار باستانی شهر پردیس، پلی با قدمت ۸۵۰ سال است که بر روی رودخانه جاجرود در روستای سعیدآباد این منطقه ساخته شده است این پل تاریخی باشکوه در ۱۰ کیلومتری شمال شرق استان تهران از آثار دوران سلجوقیان است که در دوره های صفوی، قاجار و بعد از آن بارها بازسازی و مرمت شده است به طوری که مردم آن را «پل شاه عباسی» می نامند.

به نوشته منابع تاریخی این پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار به دست “حاج میرزا بیک نوری” فراش “خلوت شاه” با هزینه بیست و چهار هزار تومان بازسازی شده است.

آبشار کمرد

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

آبشار کمرد در بیست کیلومتری تهران و بین بخش جاجرود و شهر جدید پردیس و در روستای کمرد واقع شده ، این آبشار زیبا در کنار روستای کمرد و در منطقه ای سرسبز و زیبا قرار گرفته که فقط در فصل بهار آب دارد، غارهای کوچک و بزرگ و شکاف‌های عمیق بر دیواره آبشار فراوانند که در هنگام بی آبی نیز منظره آبشار را دیدنی می کنند.

روستای واصفجان

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

روستای واصف جان با مناظری جذاب، شگرف و کم‌نظیر، در قسمت شمال شهر پردیس و در استان تهران قرار گرفته است، روستای زیبای واصفجان با سابقه سکونتی ۸۰۰ ساله در دامنه کوه گته‌بند یا صخره بزرگ می‌درخشد و طبیعت زیبایی در خود دارد. قلعه تاریخی گلخندان این اثر ارزشمند تاریخی در ۵ کیلومتری جنوب شهر بومهن و چسبیده به بافت روستای گلخندان جدید قرار دارد بر اساس کاوش‌های باستان شناسی انجام شده، قدمت این دژ از قرون اولیه اسلامی تا قرن دهم هجری قمری تعیین شده است در حال حاضر بقایایی از برج و باروهای پیرامونی این دژ که بر بلندای صخره‌ای جان گرفته‌اند باقی مانده که به ثبت ملی رسیده است.

امامزاده سلطان مطهر(ع)

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

این امامزاده در کنار روستای بومهن واقع شده ، محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه‌های مسکونی محدود می‌شود، ورودی محوطه در جهت شرقی واقع شده است. به جهت احترام و تقدسی که به این مکان قائل بوده‌اند، گورستانی از دوره صفویه تاکنون به وجود آورده‌اند.

امامزاده قاسم(ع)

امامزاده قاسم در روستای گلخندان واقع در ۹ کیلومتری شهر بومهن کی دیگر از جاذبه های این شهر است، این امامزاده که احتمالاً متعلق به دوره صفویه است در نقطه‌ای مرتفع و با چشم انداز زیبایی به روستا قرار گرفته ، سنگ قبرهای اطراف این امامزاده مربوط به دوره قاجار بوده و دارای نقش‌ها و نشانه‌هایی مانند تسبیح، قیچی، شانه و نقش‌های دیگری است.

سدلتیان

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

نام یکی از روستاهای زیر آب رفته لواسان کوچک بود که نزدیک به دیواره سد لتیان محسوب می‌شود که ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله‌های شهر لواسان ساکن شدند، تاریخچه این سد در سال ۱۳۳۸ مطالعاتش آغاز شد که در سال ۱۳۴۲ عملیات احداث آن شروع و در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید.

سد لتیان از دو بخش بتونی و خشکه ساخته شده که دارای ارتفاع ۴۵ متری از پی و ۳۰ متر از بستر رودخانه می‌باشد طول سد در قسمت بتنی ۸۸ متر و در قسمت خشکی چین ۶۵ متری است. سد لتیان سدی است که بر روی رودخانه جاجرود در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در لواسانات قرار دارد.

بومهن

غار چهل دختر پردیس، حکایت ورود دختران بدون بازگشت

شهر بومهن که در در شهرستان پردیس واقع شده پیشینه ای بس طولانی دارد در شرح ماجرای شکار ناصرالدین شاه با دستیاری یکی از نزدیکان وی به تاریخ های ۱۲۷۴ و ۱۲۷۷ نوشته شده : در شکارگاه چشمه انجیرک به کمین تشریف بردند ، یک میش را قریب به شصت قدم راه بود گلوله زن زدند و بعد با تفنگ گلوله زن عالی جاه مصطفی قلی خان در تاخت زدند به قدر ۲۵۰ قدم تخمینا می شد بسیار قوج سینه سیاهی بود« منبع کتاب تک نگاری بومهن اثر مجتبی سلطانی».

بومهن بر ۳ بخش اصلی تقسیم می شود، بومهن، گلخندان و طاهر آباد ،جمعیت تقریبی شهر بومهن در حدود یکصد هزار نفر است، وسعت این شهر ۵ هزار هکتار مربع که در ضلع جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و آب و هوای کوهستانی و سرد دارد.

شهر بومهن به دلیل سکونت اقوام اقوام مازندرانی، کرد، لر، ترک، خراسانی با عنوان بوم شهر اقوام ایرانی نام گرفته است مجاورت شهر بومهن بر دو شاهراه اصلی جاده هراز و جاده فیروزکوه و همچنین نزدیکی آن به پایتخت و شهرکهای صنعتی، ظرفیت زیادی را برای پیشرفت این شهر فراهم کرده است و این مجاورت باعث ترافیک سنگین و ازدحام تردد مسافرین در روزهای تعطیل این شهر و جاده های شده است.

شهر بومهن از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مجاورت پارک علم و فن آوری شهر پردیس قرار گرفته است وعلاوه برآن یکی ازمراکز ارتباطات ماهواره ای ایران در ۱۲ کیلومتری این شهر قرار دارد.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.