اخبار شهرستان ملارداخبارخبر مهمدر استان

فاضلاب‌؛ معضل عمده شهرستان ملارد

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملارد ضمن اشاره به اینکه مشکل عمده شهرستان ملارد فاضلاب‌های این شهرستان است، گفت: فاضلاب‌ها باتوجه به شیب هیدرولیکی از بالادست به سمت شهرستان روانه و باعث آلوده شدن منابع آب زیرزمینی و رودخانه شور می‌شوند.

فاضلاب‌؛ معضل عمده شهرستان ملارد

به گزارش شجرنیوز، مهناز مدیریان مشکل عمده شهرستان ملارد را فاضلاب‌های این شهرستان دانست و توضیح داد: فاضلاب کرج و شهرک صنعتی اشتهارد وارد رودخانه شور می‌شوند که این خود معضل بزرگی برای منطقه است و باعث از بین رفتن کامل رودخانه می‌شود.

وی افزود: احتمال خشک شدن آب رودخانه براثر خشکسالی وجود دارد اما این فاضلاب‌ها در حال از بین بردن ساختار اصلی رودخانه هستند. در صورت تداوم وضع موجود در سال‌های آینده رودخانه‌ای وجود نخواهد داشت.

مدیریان به بازدید خود همراه استانداری‌های تهران و البرز از این رودخانه اشاره کرد و گفت: منطقه وضعیت بسیار بدی داشت. از بدو ورود به شهرستان ملارد زیر پل شهر با نمونه برداری‌های متعددی که انجام شد به اعداد بسیار بالاتر از حد استاندارد و فاضلاب خام رسیدیم. به عبارتی رودخانه در حال تبدیل به باتلاق و تالاب است.

وی درباره اقدامات لازم برای ساماندهی فاضلاب ورودی به رودخانه شور اظهارکرد: قرار بر مذاکره بین استانداری‌های تهران و البرز شد همچنین استانداری البرز باید همکاری شرکت آب و فاضلاب را جلب کند تا تهمیداتی را بیندیشد و فاضلاب تصفیه شده و پساب مطابق با استاندارد وارد رودخانه شود.

مدیریان تاکید کرد: اگر مواردی از آلایندگی در مسیر دیده شود همکاران ما در اداره محیط زیست شهرستان ملارد و البرز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. کارهای اداری لازم باید انجام شود و ما به عنوان مجری سعی در پیگیری موضوع داریم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملارد یکی دیگر از کانون‌های آلاینده در این شهرستان را مربوط به شهرک صنعتی صفادشت دانست و اظهار کرد: اجرا نشدن تصفیه‌خانه شهری و تصفیه‌خانه شهرک صنعتی غیردولتی صفادشت یک معضل است.

وی افزود: ما تمام واحدهای صنعتی را که در فعالیتشان منجر به تولید فاضلاب می‌شوند، ملزم به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب به‌صورت جداگانه کرده‌ایم.

مدیریان به بارگذاری صنعتی در این منطقه اشاره کرد و توضیح داد: بارگذاری صنعتی شامل جمعیت منطقه و صنایعی می‌شود که ممکن است در فرآیند تولید فاضلابی به وجود نیاورند اما بعضا در شست وشوی سالن‌ها یا ظروف باعث تولید فاضلاب به علت حجم بالای وجود صنایع در این منطقه می‌شوند. این فاضلاب آلودگی بالایی را به وجود می‌آورد که وارد منابع آب زیرزمینی نیز می‌شوند.

وی تاکید کرد: زمین تا حدی قدرت خودپالایی و جلوگیری از ورود فاضلاب به منابع آب زیرزمینی را دارد اما شرایط به‌گونه‌ای است که فاضلاب وارد این منابع می‌شود.

ورود فاضلاب به سطح شهر همزمان با بارندگی

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملارد به وضعیت چاه‌های آب شرب اشاره کرد که شرایط مطلوبی ندارند و گفت: البته نظر وزارت بهداشت و شبکه بهداشت و درمان درباره این موضوع مهم‌تر است. هدف و وظیفه ما طبق ماده ۳۶ قانون توزیع عادلانه آب بررسی، شناسایی و اقدام قانونی برای تمام آلاینده‌هایی است که باعث آلودگی آب می‌شوند.

مدیریان تاکید کرد: چاه‌های آب شرب معضل شهر صفادشت و شهرستان ملارد است. در نیمه شرقی شهر ملارد شبکه‌گذاری تصفیه فاضلاب انجام شده اما در نیمه غربی هنوز اقدامی صورت نگرفته است. به همین دلیل در زمان بارش، زباله‌ها به‌ویژه در کانال‌های شهری باعث مسدود شدن مسیر، آبگرفتگی و بیرون زدن فاضلاب‌ها می‌شوند. شهرداری‌ها قرار بود آشغال‌گیرهایی را تعبیه کنند که در زمان بارش و آبگرفتگی مشکلی به‌وجود نیاید.

پسماند و معضلات آن برای ملارد

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملارد به بحث مدیریت پسماند اشاره کرد و توضیح داد: در آخرین جلسه مدیریت پسماند قرار شد به‌صورت آزمایشی منطقه‌ای را شهرداری‌های ملارد در نظر بگیرند و زباله‌های آن مکان را جمع نکنند و در ازای این کار مردم به تفکیک از مبدا بپردازند.

مدیریان بحث فرهنگ را بر اجرا دارای اولویت دانست و افزود: تا زمانی فرهنگ مدیریت پسماند در بین مردم نباشد با بن‌بست مواجه خواهیم شد. کار فرهنگی نیز نیازمند تشویق مردم و انجام اقدامات تشویقی است. اجرای طرح‌های ناگهانی نتیجه‌بخش نیست چراکه این موضوع نیازمند اطلاع‌رسانی است.

وی ادامه داد: مردم باید همکاری‌های لازم را انجام دهند همچنین شهرداری‌ها باید وظیفه خود را در زمینه تفکیک طبق دستورالعمل مدیریت پسماند شهرهای استان تهران انجام دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملارد همچنین مرکز دفن صفادشت که از ۲۰ سال گذشته صرفا محل دپو بوده است را یکی از کانون‌های آلاینده دانست و اظهارکرد: زباله‌ها در این مکان بدون هیچ پوشش حفاظتی روی یکدیگر انبار می‌شوند. این کار خروج گاز متان را در پی دارد و هنگام گرمای هوا باعث آتش‌سوزی‌هایی می‌شود که در چند وقت اخیر شاهد آن بوده‌ایم البته با پیگیری‌های صورت گرفته اقداماتی انجام شد و امسال تعداد آتش‌سوزی‌ها کمتر شد.

مدیریان موضوع مهم‌تر در زمینه مدیریت پسماند را عدم عایق‌بندی تراشه‌های موجود دانست و ادامه داد: تراشه‌ها نباید بر سطح زمین ریخته شوند بلکه باید در سلول و به‌صورت بهداشتی دفن شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مهندسی پسماند وجود ندارد. مهندسی، خاک ریختن روی زباله نیست بلکه باید در سلول‌هایی تحت عنوان تراشه دفن شوند همچنین اگر امکان بازیافت در محل وجود دارد باید با بازیافت، حجم زباله کاهش دهیم.

مدیریان ضمن اشاره به پیگیری‌های لازم با استفاده از قانون به اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت:حوضچه شیرابه پسماند درحال آماده‌سازی است تا تمام شیرابه به آن‌جا منتقل شود و مجدد به پسماندها بازگردد تا حداقل وارد منابع آب زیرزمینی نشود و از طرفی خلل‌وفرج را پر و از انتشار گاز متان جلوگیری کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملارد خاظرنشان کرد: این اقدامات بنیادی نیست. این مسائل نیازمند انجام اقدامات ریشه‌ای و زیرساختی است.

ضایعاتی‌ها در شهرستان ملارد چه می‌کنند؟

وی با اشاره به وجود ضایعاتی‌های مختلف در شهرستان ملارد توضیح داد: این ضایعاتی‌ها به لحاظ زیباسازی نیز شهر را دچار مشکل می‌کنند. بسیاری از آن‌ها علاوه بر پسماند خشک، دیگر پسماندها را نیز جمع‌آوری می‌کنند که همگی پلمب و جمع‌آوری شده‌اند اما متاسفانه هر روز در محل دیگری شروع به فعالیت و رشد می‌کنند.

دهستان اخترآباد، یکی از کانون گردوغبار استان تهران 

مدیریان دهستان اخترآباد در بخش صفادشت شهرستان ملارد را یکی از کانون‌های گردوغبار استان تهران دانست و ادامه داد: این کانون حجم گسترده‌ای دارد. بنابر آمار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تهران، اعتبارات آن‌ها برای طرح‌های بیابان‌زدایی به یک‌دهم تقلیل پیدا کرده است. شهرستان ملارد همیشه بدترین وضع را نسبت به آلودگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون داشته است.

وی تاکید کرد: موضوع گردوغبار به‌تازگی آغاز شده است. اگر قصد اولویت‌بندی طرح‌های بیابان‌زدایی را داشته باشند، به نظر می‌رسد ملارد باید جزو اولویت‌های استان تهران برای اجرای این طرح باشد چراکه در حال حاضربیابان‌زدایی در آن روند بسیار کندی دارد.

آمار و ارقام گشت و پایش‌های ملارد چه می‌گویند؟

مدیریان به آمار گشت و پایش‌های انجام شده از ابتدای سال تا پایان مرداد ۱۴۰۱ اشاره کرد و توضیح داد: ۲۳۵ مورد پایش انجام شده و ۱۲۲ مورد نمونه‌برداری و خوداظهاری داشته‌ایم. این موارد منجر به ابلاغ ۶۰ اخطار، پنج مورد پلمب و جمع‌آوری دو مورد واحد آلاینده ذغال، آبکاری و ضایعات به‌صورت کامل شده است همچنین ۱۸ واحد را به دادگاه قضایی معرفی کرده‌ایم.

وی افزود: در مجموع ۳۴ مورد اقدام مثبت صورت گرفته است که از این تعداد ۲۶ مورد برای واحدهایی بوده است که تجهیزات خود را ارتقا داده‌ یا پسماند واحد خود را انتقال داده‌اند همچنین هشت مورد مربوط به واحدهایی است که نیاز به نصب تجهیزات نداشته‌اند و تنها به رفع آلودگی و جمع‌آوری بخش آلاینده اقدام کرده‌اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملارد ضمن اشاره به اینکه علاوه بر گشت و پایش‌های روزانه و شبانه، تعدادی از پایش‌ها مربوط به شکایات مردمی است؛ ادامه داد: ۹ مورد ایجاد فضای سبز، ۱۶۴ مورد استعلام پروانه بهره‌برداری و ایجاد واحد جدید، بررسی ۳۴ مورد شکایت مردمی همچنین ۵۲۹ نفر-ساعت آموزش را داشته‌ایم. به عنوان نمونه شکایات مردمی می‌تواند مربوط به واحد قالیشویی باشد که باعث تخریب اراضی و باغات فرد شاکی شده است.

مدیریان در پایان به برنامه «اقدام ملی مسیر سبز» که سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۰ برای سطح کشور مطرح کرده بود، اشاره و اظهار کرد: طبق این برنامه جاده‌ها و اتصالات جاده‌ای که محل عبور مسافران هستند باید به لحاظ زباله پاکسازی شوند که اداره حفاظت محیط زیست ملارد ۱۴ بار این اقدام را انجام داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.