سلامت

فواید نوشیدن آب چیست؟ + میزان آب مورد نیاز بدن در روز

در این مقاله قصد داریم فواید نوشیدن آب را به طور کامل توضیح بدهیم و سوالات متداول در این رابطه را پاسخ دهیم.

نوشیدن آب یکی از ملزومات بدن است و حدود شصت درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است، به همین علت انسان بدون نوشیدن آب تنها چند روز زنده می ماند. فواید نوشیدن آب برای بدن انسان بسیار زیاد است زیرا در تمام سلول ها، اعضاء و بافت های بدن آب وجود دارد. نوشیدن آب کمک می کند تا دمای بدن متعادل بماند و بدن فعالیت های حیاتی خود را به خوبی انجام دهد. وجود آب به میزان کافی در خون، استخوان و مغز برای سلامت انسان بسیار مهم و اساسی می باشد. همچنین آب از نخاع محافظت می کند و باعث بهتر عمل کردن مفاصل می شود. بدن با کمک آب از طریق دفع ادرار، مدفوع و عرق به دفع مواد زائد بدن می پردازد.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، نوشیدن آب در طول روز فواید دیگری نیز دارد. با وجود اهمیت بسیار بالای نوشیدن آب، چطور متوجه شویم که در طول روز به میزان کافی آب مصرف می کنیم؟ عوارض کم آبی در بدن چه می باشد؟ خوردن آب بر روی کدام اعمال بدن اثر می گذارد؟

با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و فواید نوشیدن آب را به طور کامل و علمی با توجه به تحقیقات انجام شده، توضیح دهیم.

نوشیدن آب می تواند حافظه را تقویت کند و به عملکرد مغز کمک کند.

مغز، با ارسال سیگنال های الکتریکی به اعضای بدن دستور می دهد و بدن را کنترل می کند، بدون سطح کافی آب و الکترولیت سلول های بدن قادر به دریافت پیام های مغز نیستند. مصرف ناکافی آب، عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب عوامل زیر می شود:

  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • اختلال در حافظه کوتاه مدت
  • سردرگمی و گیجی

نوشیدن آب، گردش خون را بهبود می بخشد

خون حامل اکسیژن است و وظیفه دارد آن را به تمام سلول های بدن برساند. نوشیدن آب، گردش خون را افزایش می دهد و اکسیژن بیشتری به تمام بخش های بدن می رساند. در نتیجه یکی فواید مهم نوشیدن آب، بهبود فرایند خون رسانی در بدن است.

فواید نوشیدن آب در کاهش وزن

نوشیدن آب بیشتر در طول روز، باعث پر تر شدن معده شما می شود و در نتیجه باعث ایجاد حس سیری در بدن می شود و مصرف کالری را کاهش می دهد. همچنین خوردن آب کافی پس از ورزش، باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

فواید آب برای تقویت سیستم دفاعی بدن

در زمان بیماری، نوشیدن آب می تواند باعث افزایش مخاط دهان و بینی بشود که یکی از راه های دفاع در مقابل عوامل بیماری زا می باشد. همچنین نوشیدن آب سبب پاکسازی سلول های مرده و انتقال بهتر مواد مغذی می شود.

فواید نوشیدن آب برای کلیه

آب کافی احتمال دچار شدن به سنگ کلیه را کاهش می دهد و اگر دچار سنگ کلیه باشید به بهبود و دفع سنگ ها کمک می کند.

نوشیدن آب سلامت چشم را افزایش می دهد

برخی از بیماری های چشم از جمله خشکی چشم و آب مروارید ارتباط مستقیمی با نوشیدن آب کافی دارند. یکی از فواید نوشیدن آب این است که از چنین بیماری هایی پیشگیری می کند.

فواید آب خوردن هنگام ورزش

فواید خوردن اب هنگام ورزش

آب خوردن قبل و پس از ورزش بسیار مهم می باشد، زیرا هنگام ورزش بدن در حال عرق کردن و از دست دادن آب بدن است و همین امر می تواند موجب کم آبی در بدن شود. نوشیدن آب، از این امر پیشگیری کرده و انرژی شما را هنگام ورزش، تامین می کند.

فواید خوردن آب برای پوست صورت

یکی از عوامل اساسی که از پیری پوست پیشگیری می کند، نوشیدن آب می باشد. یکی از فواید مهم نوشیدن آب، جلوگیری از خشکی پوست و در نتیجه پیشگیری از پیر شدن پوست می باشد. همچنین نوشیدن آب، سموم بدن را دفع کرده و با افزایش جریان خون در سلول های پوستی، باعث شفافیت پوست می شود.

آب از یبوست جلوگیری می کند

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، مصرف آب موجب دفع مواد زائد بدن می شود. این دفع از طریق ادرار و حرکات روده اتفاق می افتد. نوشیدن آب کافی به حرکات روده کمک کرده و ابتلا به یبوست را کاهش می دهد.

فواید نوشیدن آب قبل از خواب

خوردن اب گرم قبل از خواب، باعث آرامش اعصاب و شل شدن عضلات می شود و احساس خواب آلودگی را افزایش می دهد. نوشیدن آب قبل از خواب می تواند باعث بشود شما راحت تر به خواب رفته و خواب عمیق تری را تجربه کنید.

فواید آب خوردن ناشتا

از دیرباز در ژاپن به خوردن اب ناشتا توصیه می شد. ژاپنی ها معتقد بودند که نوشین آب ولرم با معده خالی پیش از صبحانه سبب سلامتی و پیشگیری از بیماری ها می شود. در تحقیقات سال های اخیر نیز اثبات شده است که نوشیدن آب پیش از صبحانه، باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می شود و سموم بدن را دفع می کند.

ممکن است این پرسش برای شما پیش آمده باشد که اب سرد بنوشیم یا اب گرم؟

نوشیدن آب گرم و نوشیدن آب سرد هر کدام فوایدی دارند و در شرایط خاصی مناسب تر می باشند. در ادامه فواید نوشیدن هر کدام را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

فواید نوشیدن اب سرد

نوشیدن اب سرد

آب سرد یک نوشیدنی فوق العاده برای پس از ورزش است.

نوشیدن آب سرد پس از ورزش دمای بن را پایین می آورد و به افزایش متابولیسم کمک می کند.

در زمان گرمای هوا، آب سرد به پیشگیری از گرمازدگی کمک می کند.

آب سرد در تابستان به بدن کمک می کند که راحت تر دمای خود را متعادل نگه داشته و از گرمازدگی پیشگیری می کند.

نوشیدن آب سرد در زمان تب، دمای بدن را کاهش داده و به درمان تب کمک می کند.

در زمان تب یکی از اولین راه ها جهت کاهش دمای بدن، نوشیدن آب سرد می باشد.

آب سرد باعث افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری می شود.

زمانی که بدن آب سرد می نوشد، لازم است جهت رساندن بدن به دمای متعادل انرژی بسوزاند و همین امر موجب افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری می شود.

فواید نوشیدن آب گرم

نوشیدن اب گرم باعث بهبود هضم غذا می شود.

طبق طب چینی، نوشیدن یک لیوان آب گرم در صبح، سیستم گوارش شما را فعال می کند، جریان خون در روده ها را افزایش می دهد و به جلوگیری از سوء هاضمه و یبوست کمک می کند.

آب گرم، بدن شما را سم زدایی می کند.

آب گرم به بدن شما در دفع سموم مضر کمک می کند و همچنین از مشکلات پوستی مانند آکنه جلوگیری می کند.

نوشیدن آب گرم با درد مقابله می کند.

نوشیدن آب گرم با افزایش جریان خون به بافت ها به مقابله با انواع خاصی از دردها مانند درد قاعدگی، سردرد، دردهای مفصلی و حتی گرفتگی عضلات کمک می کند.

 آب گرم باعث کاهش چربی بدن می شود.

آب گرم به تجزیه چربی در بدن کمک می کند و سوزاندن چربی را برای بدن آسان تر می کند.

روزانه چقدر اب بخوریم؟

مقدار آب مورد نیاز برای هر شخص با توجه به عواملی مانند میزان تحرک بدن، آب و هوای محل زندگی و بیماری ها بستگی دارد. اما میزان استانداردی جهت مصرف روزانه آب توصیه می کنند که به شرح زیر می باشد:

زنان: 2.7  لیتر در روز

مردان: 3.7 لیتر در روز

اما مهم ترین نکته توجه به شرایط بدنی می باشد. بعضی افراد ممکن است با نوشیدن این مقدار آب، دچار دفع ادرار بیش از اندازه شوند. به طور کلی بهتر است به حس بدن تان توجه کنید و زمانی که احساس تشنگی می کنید آب بنوشید. در زمان ورزش و در هوای گرم نیز، بیشتر به نوشیدن آب توجه کنید زیرا در زمانی که تعریق زیاد است، بدن بیش از شرایط عادی آب از دست می دهد. همچنین نشانه های مانند رنگ ادرار، نشان دهنده میزان آب در بدن می باشد. اگر رنگ ادرار شما روشن باشد یعنی آب کافی به بدن شما رسیده است و اگر رنگ ادرار شما تیره باشد نشان دهنده کمبود آب در بدن است.

عوارض کم اب خوردن چیست؟

فواید اب

کم آبی زمانی اتفاق می افتد که بدن بیش از آن که مایعات جذب کرده باشد، مایعات را دفع کند. این باعث می شود بدن شما آب کافی برای انجام وظایف عادی خود نداشته باشد. علائم و نشانه های کم آبی بدن عبارتند از:

  • سردرد سرگیجه یا سبکی سر
  • خواب آلودگی
  • کاهش ادرار ادرار زرد تیره یا کهربایی رنگ
  • کاهش کشسانی پوست
  • خشکی دهان و مخاط (لب ها ، لثه ها ، سوراخ های بینی)
  • فشار خون پایین

کلام آخر

آب مهم ترین و مفید ترین نوشیدنی است که بدن شما به طور روزانه به مصرف مقدار کافی از آن نیاز دارد. نوشیدن آب کافی نیز اثرات مثبت زیادی بر روی بدن و عملکرد اعضای بدن شما می گذارد. اگر به حفظ سلامتی خود اهمیت می دهید، بهتر است به میزان اب مصرفی روزانه خود توجه کنید. نوشیدن آب فواید بسیار زیادی از جمله بهبود عملکرد مغز، افزایش متابولیسم، شفافیت پوست، تقویت سیستم دفاعی و بهبود گردش خون دارد. مصرف روزانه این نوشیدنی ساده را جدی بگیرید.

منبع 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.