اخباراقتصاداقتصاد ایرانخبر مهمذره بین شجر

منشأ قاچاق در وزراتخانه‌هاست، نه مرزها!/ ماجرای واردات و ترخیص برنج آلوده توسط نعمت‌زاده

رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق را باید در اطراف تهران دید، در وزارت خانه‌های اقتصادی دید، در جا‌هایی که می‌دانند اگر فلان کالا وارد کشور شود، چند واحد تولیدی و صنعتی را در کشور فلج می‌کند، اما وارد می‌کنند.

به گزارش شجرنیوز، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با بازارنیوز پیرامون مسئله قاچاق صحبت‌هایی داشته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

– یکی از مهمترین مقوله‌هایی که اثرات نامطلوبی بر اقتصاد کشور دارد، قاچاق است. رهبر انقلاب در سال‌های گذشته بار‌ها اهمیت برخورد با این پدیده را در فرمایشاتشان داشتند.

– این پدیده فوق العاده مهم است، اما پدیده قاچاق تمام کننده و ضربه نهایی بر اقتصاد کشور نیست.

ضربه مدیریت فرتوت و قوانین پیچیده به اقتصاد کشور

– اگر یک مجموعه در نظر بگیریم از مدیریت فرتوتی که در اقتصاد کشور هست تا قوانین پیچیده غیرقابل اجرا و ندانم‌کاری‌ها و موراد دیگر، یکی از این موارد قاچاق است که می‌تواند مهمترین هم باشد که اثرات نامطلوب در اقتصاد کشور گذاشته است.

منشأ قاچاق در وزراتخانه‌هاست، نه مرزها!

– هر وقت بحث قاچاق می‌شود، همه فکر می‌کنند یا در مرز کردستان یا سیستان و بلوچستان است در حالی که اینطور نیست. اصلا آنجا قاچاق نیست.

– اگر به طور واقعی ببینیم، قاچاق را باید در اطراف تهران دید، در وزارت خانه‌های اقتصادی دید، در جا‌هایی که می‌دانند اگر فلان کالا وارد کشور شود، چند واحد تولیدی و صنعتی را در کشور فلج می‌کند، اما وارد می‌کنند.

– محل دپوی بیش از ۷۰ درصد قاچاق کشور، انبار‌های تهران و اطراف تهران است. این چه ربطی به مرز سیستان و بلوجستان و کردستان دارد؟

– آن‌هایی که در مرز‌ها اتفاق می‌افتد و ما مرتب برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کنیم، داد و ستد مرزی است. در سیستان یک بنده خدا دو عدد توپ پارچه وارد می‌کند یا در کردستان کولبر‌هایی که کالایی را وارد می‌کنند. با آن‌ها برخورد قهری می‌کنیم که کار درستی نیست.

– برخی از افراد را من می‌شناسم که خودشان تا خرخره در قاچاق فرو رفتند، بعد همه چیز را به مرز‌ها ربط می‌دهند. می‌خواهند نگاه مسئولین را به سمت مرز‌ها ببرند و بگویند هرچه آنجا هست، قاچاق است و برخورد کنید.

ماجرای واردات برنج آلوده توسط نعمت‌زاده

– در زمانی که من رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودم، یکی از مسئولان رده بالای وزارت صنایع به من گفت که آقای نعمت زاده و دخترش ده‌ها تن برنج وارد گمرک کردند که همه فاسد است. همچنین چندین تن دارو هم دختر او وارد کرده که آن‌ها هم فاسد و تاریخ مصرف گذشته‌اند.

– ما آن زمان به رئیس کل گمرک کشور گفتیم به هیچ عنوان حق ترخیص ندارید و همین طور هم شد و کالا ترخیص نشد. بعد از آن که دولت تغییر کرد، نعمت زاده وزیر صمت شد. اولین کاری که انجام داد، همه برنج‌های فاسد را آزاد کرد و به تعاونی‌های وزارت خانه‌ها داد. دارو‌ها را هم ترخیص کردند.

– الان به جمله رهبری می‌رسیم که با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را تمیز کرد. ضرباتی که اینگونه افراد و نگرش‌ها بر اقتصاد وارد کردند، قابل قیاس با کولبری در استان مرزی نیست.

سیستم بانکی فشل، سلطان سکه و شهرام جزایری را پرورش می‌دهد

– یک نفر را به عنوان سلطان سکه می‌گیرند و اعدام می‌کنند، برخورد درستی است، اما پشت قضیه چه کسانی هستند؟ آیا بانک مرکزی و فلان سیستم بانکی را بررسی کردیم؟ اگر می‌خواهید ارزیابی کنید فساد را باید در این جا‌ها ببینید.

– راحت می‌توان با این‌ها برخورد کرد. برخی از این برخورد‌ها ساختاری است. سیستم بانکی باید شفاف شود.

– یک زمانی که شهرام جزایری را دستگیر کردیم، من معاون سازمان بازرسی کل کشور بودم. این آقا ۲۹ ساله بود. قوه مجریه، قوه مقننه و بخشی از قوه قضاییه را آلوده کرده بود. این آدم باهوشی بود که این کار‌ها را کرده بوده و ‌ای کاش جهت پیدا می‌کرد به سمت کار‌های مثبت. چه چیز باعث شد که کار شهرام جزایری به این جا رسید؟

– وقتی سیستم بانکی فشل و معیوب است، طبیعی است که یک نفر مثل شهرام جزایری این کار را می‌کند. آیا تا به حال اصلاح شده؟

– ما در آن تشکیلات با خیلی از افراد برخورد کردیم که هیچ جایگاهی هم در کشور نداشتند. هیچ تجربه نداشتند. نعمت زاده تجربه داشت، ولی تا دلتان بخواهد ارز دولتی گرفتند. این‌ها اقتصاد را نابود می‌کنند.

مناطق آزاد حیاط‌خلوت سرمایه‌داران تهرانی است

– اغلب مناطق آزاد ما کار خدماتی می‌کنند و پاتوق و حیاط خلوت برای بسیاری از سرمایه‌داران تهرانی است. چابهار بعنوان یکی از مهمترین معبر‌های تجاری در سازمان ملل متحد ثبت شده، ولی الان وضعیت چابهار، آن چیزی که ما می‌خواهیم این نیست.

ضربه اقتصادی ممکن است با یک بخشنامه صورت بگیرد

– ضربه اقتصادی ممکن است با یک بخشنامه صورت بگیرد. چه شد که از روز اول، آقای جهانگیری دولت را برد در اتاق بازرگانی و هر روز صبحانه اعضای دولت با اعضای اتاق برگزار می‌شد و شان دولت را رعایت نمی‌کرد، الان آن افراد جواب دولت را نمی‌دهند.

– آقای معاون اول، نزدیک‌ترین افرادشان در اتاق هستند و تصمیم می‌گیرند که  یک دفعه، شب تصمیم می‌گیرند دلار ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کنند که ظرف یک ماه، میلیارد‌ها دلار معلوم نیست کجا می‌رود؟ اینهاست که اقتصاد کشور را نابود کرده و امیدواریم که بیش از این مسئولان نظام ما شرمنده ملت بزرگ نشوند.

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.