سلامتاخبارجامعه

مینو محرز: همه واکسن آنفلوآنزا بزنند/ کمبود آنتی‌بیوتیک جدی است؛ در درمان عفونت‌ها مانده‌ایم

مینو محرز گفت:«شدت بیماری آنفلوآنزا امسال جدی بوده و حتی موارد بستری هم داشته‌ایم بر همین اساس توصیه می‌کنم همه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.»

مینو محرز: همه واکسن آنفلوآنزا بزنند/ کمبود آنتی‌بیوتیک جدی است؛ در درمان عفونت‌ها مانده‌ایم

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: کمبود دارویی و افزایش آنفلوآنزا یکی از مهم‌ترین چالش‌های این روزهای نظام سلامت کشور محسوب می‌شود. کمبود دارو از آنجایی مهم‌تر از همیشه به چشم آمده که از داروهای بیماری‌های خاص به داروهای عمومی شامل آنتی بیوتیک‌ها و شربت‌های سرماخوردگی و قرص‌های معمولی رسیده است.

دکتر محمد طاهری، داروساز و کارشناس حوزه دارو، در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: با توجه به عوامل مختلف، طی سال‌های متمادی و حتی ۱۰سال اخیر به طور مقطعی دچار کمبود دارو در سطوح گسترده شده‌ایم. در یک برهه زمانی، داروهای بیماری‌های خاص مانند تالاسمی کم‌یاب شد، در مقطعی هم با کمبود داروهای شیمی‌درمانی مواجه شدیم؛ اما این موضوع هرگز به این جدیتی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم، بدل نشده بود.

او ادامه می‌دهد: جدیت مسئله کمبود دارو به‌قدری است که ما اکنون در تأمین داروهای عمومی هم مشکل داریم؛ داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، شربت‌های سرماخوردگی، دیفن‌هیدرامین و حتی شربت‌ها و قرص‌های عادی و داروهایی که پیش‌تر به‌سهولت در دسترس عموم قرار می‌گرفتند. این موارد جزو داروهایی هستند که تاکنون در بازار دارو به این شدت با کمبود روبه‌رو نشده‌بودند، ولی حالا می‌بینیم که کمبودهای ما به این مرحله رسیده و لیست داروهای کم‌یاب را طولانی‌تر کرده است. علاوه بر داروهای خاص که تولید و توزیع آن فوریت دارد، در تولید و تأمین داروهای عمومی هم دچار مشکل هستیم.

در همین خصوص، مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور بسیار جدی است، با توجه به اینکه مقاومت میکروبی و عفونت‌های بیمارستانی نیز تهدیدهای مهمی محسوب می‌شود،‌ ما دچار مشکل هستیم و در درمان عفونت‌ها مانده‌ایم.»

او درباره عملکرد وزارت بهداشت در این مدت ادامه می‌دهد: «پیش از این هم کمبودهایی بود اما در حال حاضر وضع بدتر از قبل شده است و با بحران دارو و کمبودها مواجه شده‌ایم.»

همه واکسن آنفلوآنزا بزنند

دکتر محرز با توجه به افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور می‌گوید: ما هر سال با شیوع آنفلوآنزا مواجه بودیم و که پیک این بیماری هم ماه آذر بود اما امسال با توجه به زمان راهپیمایی اربعین، شیوع آنفلوآنزا زودتر از سال‌های قبل اتفاق افتاد.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: شدت بیماری آنفلوآنزا امسال جدی بوده و حتی موارد بستری هم داشته‌ایم بر همین اساس توصیه می‌کنم همه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

او در پاسخ به این سوال که معمولا در سال‌های گذشته توصیه می‌شد که فقط گروه‌های خاص نظیر مبتلایان به بیماری‌های قلبی و تنفسی، سالمندان و کودکان و زنان باردار و …نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، توضیح می‌دهد: با توجه به میزان شیوع امسال، توصیه می‌کنم همه مردم برای واکسن اقدام کنند و از نظر زمانی هم باید بگویم که دیر نیست و حتی الان هم واکسن بزنند موثر خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.