حقوقی و قضاییاخبارجامعه

نحوه رسیدگی به انواع پرونده حقوقی با زهرا زبرجد

امروزه جامعه وکلا نقش بسیار پررنگی در احقاق حق افراد در دادگاه‌ها دارند. پرونده های حقوقی از آن دسته پرونده هایی هستند که نیاز به پیگیری بسیار زیادی از سوی وکیل دارد و انتخاب یک وکیل حقوقی مناسب می‌تواند تا حدود زیادی در وقت و هزینه ما صرفه جویی کند.

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: امروزه جامعه وکلا نقش بسیار پررنگی در احقاق حق افراد در دادگاه‌ها دارند. پرونده های حقوقی از آن دسته پرونده هایی هستند که نیاز به پیگیری بسیار زیادی از سوی وکیل دارد و انتخاب یک وکیل حقوقی مناسب می‌تواند تا حدود زیادی در وقت و هزینه ما صرفه جویی کند. به دلیل زیاد شدن تعداد پرونده های حقوقی در چند سال گذشته و نیاز به افزایش اطلاعات صحیح در این مورد، تصمیم گرفتیم تا صحبتی کوتاه و مفید با خانم زهرا زبرجد وکیل پایه یک دادگستری (وکیل ثبتی به شماره پروانه 9147) و عضو کانون وکلای مرکز داشته باشیم.

دعاوی حقوقی چیست؟

دعاوی مطرح شده در مورد حقوق و تعهدات مطروحه میان دو نفر را دعاوی حقوقی می‌‌گویند. برای مثال ممکن است شما قصد خریداری ماشینی را داشته باشید و پول آن را هم پرداخت کنید اما مالک قبلی از تحویل ماشین به شما خودداری کند، در این صورت شما می‌توانید علیه مالک قبلی دعوی حقوقی مطرح کنید.

وکیل حقوقی کیست؟

وکیل حقوقی به وکلایی گفته می‌شود که دارای مدرک حقوق رسمی می‌باشند و پس از گذراندن دوره وکالت و اخذ مدرک رسمی اقدام به مشاوره و دفاع از افراد در زمینه هایی مانند: تجارت، قرارداد های مالی، قراردادهای خانوادگی و… می‌کنند.

انواع دعاوی حقوقی

دعاوی حقوقی امروزه طیف گسترده ای از پرونده های موجود در دادگاه‌ها را تشکیل می‌دهند، اما اگر قصد دارید علیه فردی طرح دعوا حقوقی کنید بهتر است تا با انواع آن آشنا باشید.

دعاوی حقوقی مالی

دعاوی حقوقی مالی زمانی مطرح می‌شود که فرد ادعایی نسبت به یک مال داشته باشد و دادگاه هم با توجه به مستندات موجود درباره مالکیت مال، رای نهایی خود را صادر می‌کند.

دعاوی غیر مالی

هدف اولیه از طرح دعوی حقوقی غیرمالی به دست آوردن مال نمی‌باشد و بیشتر مربوط به روابط اشخاص با یکدیگر است. برای مثال: طلاق یکی از انواع دعاوی غیر مالی می‌باشد که در مرحله اول هدف به دست آوردن مال نیست.

دعوی حقوقی ثبتی

دعاوی حقوقی ثبتی هم امروزه پرونده های بیشماری در دادگاه‌های سراسر کشور دارد. مواردی مانند ثبت اسناد و ثبت احوال کشور زیر مجموعه دعاوی ثبتی هستند.

دعاوی حقوقی خانواده

هدف از برگزاری جلسه دادگاه برای دعاوی حقوقی خانواده، طرح، بررسی و حل و فصل مشکلات موجود میان زوجین می‌باشد. سایر موارد، زیر مجموعه دعاوی حقوقی خانواده شامل حضانت، استرداد جهیزیه، مهریه و… می‌باشد.

مراجع رسیدگی به دعاوی حقوقی

زهرا زبرجد

مراجع رسیدگی به دعاوی حقوقی نسبت به یکدیگر متفاوت بوده و هر دادگاه تنها صلاحیت رسیدگی به موضوع مربوط به خود را دارد.

شورای حل اختلاف

دعاوی مطروحه در شورای حل اختلاف، اختلافات مالی کمتر از 20 میلیون تومان را بررسی می‌کند. لازم به ذکر است که برخی از دعاوی غیرمالی مانند: دستور تخلیه فوری و صدور گواهی حصر وراثت نیز در شورای حل اختلاف بررسی و پیگیری می‌شود.

دادگاه عمومی حقوقی

دعاوی ارجاع داده شده به این دادگاه باید دارای ارزش مالی بیش از 20 میلیون تومان باشد. البته در قانون آمده است که دادگاه عمومی حقوقی می‌تواند در مواردی همچون مال غیرمنقول و دعاوی استیجاری که موضوع آن سرقفلی باشد هم ورود کند.

دادگاه تجدید نظر

بعد از صدور رای توسط قاضی در دادگاه، اشخاص می‌توانند تا بیست روز نسبت به رای صادره اعتراض کنند. رسیدگی در دادگاه تجدید نظر غیرحضوری بوده و تنها تبادل لوایح انجام می‌شود و مرجع رسیدگی به اعتراض صورت گرفته دادگاه تجدید نظر استان می‌باشد. پس از هر رای اشخاص می‌توانند تا بیست روز اعتراض خود را اعلام کنند. لازم به ذکر است رای صادر شده توسط دادگاه تجدید نظر قطعی بوده و امکان اعتراض دوباره برای شاکیان وجود نخواهد داشت.

مراحل رسیدگی به دعاوی حقوقی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بیشتر افراد قبل از طرح دعوی پیش می‌آید این است که نحوه رسیدگی به دعاوی حقوقی چگونه می‌باشد. مراحل رسیدگی به پرونده های حقوقی عبارتند از:

  1. طرح و تقدیم دادخواست
  2. پرداخت هزینه و باطل کردن تمبر
  3. ثبت پرونده
  4. ارجاع پرونده به شورا یا شعب اصلح
  5. برگزاری جلسات
  6. حکم یا قرار
  7. واخواهی
  8. تجدید نظر
  9. صدور رای قطعی
  10. اجرای حکم

جمع بندی

پرونده حقوقی با زهرا زبرجد

طبق آخرین آمار قوه قضاییه کشور، سالانه 9 میلیون پرونده جدید به دادگاه ها ارجاع داده می‌شود و بسیاری از آن‌ها پرونده های حقوقی هستند. امروزه در صورت داشتن مشکلات حقوقی، حضور یک وکیل حقوقی مجرب در کنارمان بیش از پیش احساس می‌شود. زهرا زبرجد وکیل پایه یک دادگستری (وکیل ثبتی به شماره پروانه 9147) و عضو کانون وکلای مرکز می‌تواند با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه پرونده های حقوقی، به شما در این مسیر یاری دهد.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.