اخبار شهرستان رباط کریماخبارخبر مهمدر استان

همه چیز درباره عوارضی اتوبان ساوه

عوارضی اتوبان ساوه، مدت کوتاهی پس از تاسیس، بسیاری از تردد کنندگان از این محل را با نارضایتی‎هایی رو به‎رو کرد.

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: عوارضی اتوبان ساوه، مدت کوتاهی پس از تاسیس، بسیاری از تردد کنندگان از این محل را با نارضایتی‎هایی رو به‎رو کرد. در این عوارضی مشکلات عدیده ای برای عده کثیری از مردم، از جمله ساکنین شهرهای اطراف و همچنین سایر مسافران به وجود آمد. در نهایت برخی از افراد به دنبال این نارضایتی، از پرداخت عوارضی در این بزرگراه خودداری کردند. به همین دلیل نیز موجی از هرج و مرج در پرداخت هزینه های مربوط به عوارضی در این حومه به وجود آمد. در ادامه، به ذکر برخی از مشکلات پیش آمده و مطالبه گری های افراد برای حل این مشکلات می پردازیم.

وعده حذف عوارضی اتوبان ساوه تا مدت ها توسط خبرنگارهای فعال در این بخش پیگیری می شد. حتی برخی از مردم نیز در این باره اقداماتی انجام دادند ولی همه این ها بی تاثیر بودند. به همین دلیل نیز بسیاری از مسئولان سعی کردند موضوع این عوارضی را به مجلس شورای اسلامی وارد کنند. برخی از نمایندگان مجلس در خصوص معضلات به وجود آمده ابراز تاسف کرده و سریعا خواستار لغو این عوارضی شدند. با این حال باز هم حرکت مثبتی از سوی مسئولان مستقیم پرونده این عوارضی مشاهده نشد.

در سال های اخیر، برخی از افراد به دنبال ایجاد تکنولوژی پرداخت نیمه اتوماتیک، در از بین بردن عوارضی ساوه تجدید نظر کردند. این کار باعث بروز اختلاف میان ساکنان شهرهای حاشیه اتوبان ساوه و مسئولین مرتبط شد. عده‎ای از مخالفان عقیده داشتند اخذ هزینه های عوارضی، در هیچ کدام از شهرهای تهران مرسوم و مجاز نیست. با این وجود، بسیاری همچنان بر عقیده خود بر حذف این عوارضی پافشاری کرده و عده ای دیگر، معتقد به وجود آن بودند.

عوارضی تهران ساوه

عوارضی اتوبان ساوه

نحوه پرداخت عوارضی اتوبان ساوه به چه شکلی بود؟

تا پیش از سال 97 و ایجاد دستگاه های الکترونیکی باکیفیت در سطوح پرداخت های شهری، عوارضی ساوه به صورت نقدی پرداخت میشد. یعنی افراد میزان پولی را که موظف به پرداخت آن بودند، به صورت نقدی به متصدیان حاضر در عوارضی پرداخت می کردند. این امر مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد. از جمله اینکه برخی از افراد خود را ملزم به پرداخت عوارضی می دانستند و برخی دیگر، به هیچ عنوان آن را پرداخت نمی کردند. پس از سال 97 و با مدرن شدن پرداخت های شهری، اتفاقات ناخوشایند دیگری نیز در زمینه پرداخت هزینه عوارضی رخ داد.

در بخشی از پرداخت های الکترونیکی عوارضی ساوه، افراد از پرداخت پول ممانعت می کردند. به دلیل الکترونیکی بودن روش پرداخت، بسیاری از خودروهای عبوری از این معبر دچار جریمه های سنگین شدند. در نتیجه این اتفاق موجب بروز نارضایتی گسترده در میان کسانی که روزانه از این مسیر تردد می کردند شد

پس از بروز این مشکلات غیر قابل حل در عوارضی ساوه، پای استاندار تهران به میان آمد. وی با تاکید بر اینکه عوارضی ها محلی برای ایجاد سکون و نظم هستند، عوارضی ساوه را غیر استاندارد اعلام کردد و سپس وعده حذف این عوارضی را به مخالفان و معترضین نوید داد و تاکید کرد پیگیری ها در این زمینه در حال انجام است. خصوصا با گسترش فضای مجازی و اعلام وضعیت نامناسب این محیط توسط افراد  در اینترنت، موجب تذکر برخی نهادهای ذی ربط به استانداری شد.

عوارضی اتوبان ساوه

عوارضی اتوبان ساوه

چه مشکلاتی در عوارضی اتوبان ساوه به وجود آمد؟

در جریان ساخت و تاسیس عوارضی اتوبان ساوه، مشکلات عدیده ای برای طیف وسیعی از مردم به وجود آمد. البته بخشی از این مشکلات به دلیل عدم زیر ساخت های کافی برای مدیریت شهری و شهرداری حرفه ای بود. همچنین بخشی دیگر از مشکلات به وجود آمده، ناشی از جمعیت بالای شهرهای اطراف مانند پرند، رباط کریم، بهارستان و… و تردد بالا در این منطقه بود. با این حال همانطور که می دانید، وظیفه ساخت عوارضی ایجاد نظم و انضباط در مسیر اتوبان های مختلف است. کاری که عوارضی ساوه با تمام تلاش های مسئولین و افراد نتوانست از پس آن بربیاید.

  • هزینه بالای عوارضی: دریافت هزینه های هنگفت در عوارضی ساوه، بزرگترین چالش این منطقه بود. برخی از افراد از شدت هزینه‎های بالا نارضایتی خود را به ارگان های گوناگون اعلام می کردند.
  • ایجاد ترافیک در مسیر جاده: به دلیل ساخت شهرک صنعتی پرند و افزایش جمعیت و تردد در این عوارضی، مشکلات دیگری مثل ایجاد ترافیک شدید به وجود آمد. این ترافیک ناشی از جمعیت بالایی بود که روزانه از عوارضی عبور می کردند.
  • ثبت جریمه بدون هیچ گونه دلیل موجه: برخی از افراد، علت نارضایتی خود از عوارضی ساوه را ثبت جریمه بدون دلیل ذکر کرده اند. در برخی مواقع، سامانه الکترونیکی این عوارضی دچار مشکلاتی شده و برای برخی از افراد جریمه ثبت می کرد.

عوارضی اتوبان ساوه

عوارضی اتوبان ساوه

وضعیت نهایی عوارضی اتوبان ساوه به چه صورت است؟

پس از تلاش‎های صورت گرفته و پیگیری‎های انجام شده، پروژه حذف عوارضی اتوبان ساوه از سال گذشته به‎صورت تدریجی و مرحله‎به‎مرحله آغاز شده است. در این پروژه تصمیم گرفته شد تا برای تحقق رضایت شهری و احقاق حقوق شهروندان، این عوارضی به طور کامل از بین برود. وعده ای که بارها توسط مسئولین از جمله نماینده مردم رباط کریم و بهارستان به مردم داده شده است.

در این مورد نمی توان نقش رسانه ها و پایگاه های خبری را در ایجاد و تهیه خبر موثق و دقیق نادیده گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.