امنیت ملیاخبارسیاست

پاسخ ایران به اقلیم کردستان پیش از تهدید امنیت ملی

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: ایران این حق را دارد که در صورت عدم کنترل گروه های تروریستی توسط اقلیم کردستان، خود راسا وارد عمل شود و برخورد مناسب را در مقابل آنها انجام دهد.

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ در خصوص اقدامات گروه های تروریستی و ضد انقلاب در خاک اقلیم کردستان عراق علیه منافع و امنیت ملی ایران و حق مشروع ایران در دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل، اظهار داشت: دولت مرکزی در نشست هایی که با ایران دارد بیان میکند که حتما این فعالیت ها را کنترل میکند اما در عمل اقدام موثری انجام نمی دهد

البته بنده معتقدم تا حدی اقدامات موثر بوده و نوع فعالیت گروه های تروریستی در خاک اقلیم کردستان کاهش یافته اما به طور کامل تمام نشده و این فعالیت ها هرچند هم کم، امنیت ملی ما را به خطر می اندازد.

وی گفت: طبیعتا زمانی که شما یک اقلیم را از حاکمیت بغداد از نظر امنیتی جدا می کنید باید پاسخگو هم باشید. البته دولت ایران تا مدتی با این شرایط مدارا می‌کرد اما با توجه به شرایط و ساکن بودن گروه های تروریستی کُرد، داعش و سایر گروهک ها در اقلیم کردستان و بحث به خطر افتادن امنیت ملی، ایران نمی‌تواند نسبت به این مسئله بی تفاوت باشد.

فرجی راد تصریح کرد: ترکیه هم نسبت به این شرایط بی تفاوت نیست چرا که این منطقه به منطقه کردستان ترکیه و همچنین کردستان سوریه وصل است و بطور کلی اقلیم یک منطقه پرآشوبی است. دولت ایران هم تا انجایی که دولت مرکزی مانع این فعالیت ها بشود سکوت میکند و در غیر اینصورت خودش راسا وارد عمل خواهد شد.

سفیر پیشین ایران در مجارستان در خصوص علت سکوت مقامات دولت مرکزی عراق و اقلیم در برابر فعالیت گروه های تروریستی ساکن در اقلیم گفت: من این سکوت را علامت رضایت نمی دانم چرا که همین مشکل را ترکیه هم دارد و بالاخره پیوند فرهنگ کردی بین سه کشور وجود دارد و دولت مرکزی و اقلیم نمی خواهند با ورود به این مسئله تنش داخلی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: چرا که در اقلیم کردستان گروه ها و احزاب مختلفی وجود دارد و بعضی هم تمایل به این گروه های خرابکار دارند و چنانچه دولت مرکزی یا اقلیم بخواهند با اینها برخورد کنند طبیعتا بعضی احزاب مخالف خواهند بود و با توجه به اختلافات بین حزب دموکرات و حزب میهنی، دچار تنش داخلی خواهند شد. لذا به جهت جلوگیری از بروز اختلافات داخلی به کنترل این فعالیت ها با تذکر بسنده می کنند.

فرجی راد بیان کرد: حزب دموکرات دو سال پیش صراحتا اعلام کرد که با ایران وارد درگیری مسلحانه خواهد شد و طبیعتا وقتی چنین بیانیه ایی را صادر میکنند و در صدد تکذیب هم برنمی آیند ایران این حق  را دارد که در صورت عدم کنترل این گروه ها توسط اقلیم، خود راسا وارد عمل شود و برخورد مناسب را در مقابل این گروه ها انجام دهد.

سفیر پیشین ایران در نروژ تصریح کرد: دولت بغداد حتما با این فعالیت ها مخالف است، اما همانطور که میدانید هیچ امری در اقلیم تحت نظارت دولت بغداد نیست.

وی افزود: واقعیت این است که اقلیم تقریبا یک سوم از خاک عراق را در بر میگیرد، فقط پول نفت از دولت مرکزی میگیرد که چیزی حدود سی و هفت درصد است و همچنین در اعمال سیاست های این منطقه خودشان مستقل تصمیم گیری کرده و رفتار میکنند. متاسفانه کشورهایی که نسبت به جمهوری اسلامی ایران هم دارای موضع هستند بر اقلیم تاثیرگذارند مثل کشورهای عربی، دول غربی و رژیم صهیونیستی و همین ها موجب تشدید این مسئله می شود.

فرجی راد با اشاره به نزدیکی انتخابات عراق و تصویب طرح خروج نیروهای آمریکایی، گفت: فرضیه تصویب طرحی مبنی بر منع فعالیت گروه های تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم با توجه به عدم ایجاد فدرالیسم واقعی در عراق، در صورت تصویب هم توسط اقلیم غیرقابل اجرا است و تصویب چنین طرحی موجب درگیری داخل می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: دولت مرکزی باید وارد گفتگوهای جدی با اقلیم شود تا این امر صورت پذیرد، البته از انجاییکه شرایط عراق هم به سمت ارامش پیش میرود پس کشورهایی که موجب ناآرامی میشدند روابطشان با بغداد  بهتر خواهدشد مثل بعضی کشورهای عربی که قبلا اقلیم را تحریک میکردند که از بغداد دور بشوند.

وی بیان کرد:  هرچقدر روابط بغداد با این کشوها خوب بشود و اعتمادسازی صورت بگیرد طبیعتا حمایت خودشان را از اشرار برمیدارند، اما در حال حاضر و با توجه به شرایط کنونی بنده تصور نمیکنم که پارلمان عراق بتواند به این سرعت بر روی کردها تاثیر بگذارد و اقلیم اختیارات امنیتی اش را به بغداد بدهد.

فرجی راد در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت آنکه باتوجه به روابط دوستانه ایی که ایران با دولت مرکزی عراق  و اقلیم کردستان دارد کلیت قضیه مسئولیتش با بغداد است اما اقلیم کردستان از زمانی که دولت بعثی سقوط کرد دارای یک نوع خودمختاری شد و به همین جهت اقلیم هم باید پاسخگوی این مسائل باشد.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: مثلث

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.