اخبار شهرستان ملارداخبارخبر مهمدر استان

پنج حلقه چاه آب آشامیدنی در ملارد به بهره‌برداری رسید

ملارد- مدیر آبفای شهرستان ملارد بابیان اینکه حفاری هر حلقه چاه آب ۷۰ میلیاردریال هزینه دارد، اعلام کرد: در سال جاری پنج حلقه چاه جدید در شهرستان بهره‌داری و وارد مدار شد و حفاری ۲ حلقه چاه دیگر در دستور کار آبفای شهرستان قراردارد.

به گزارش شجرنیوز از ملارد، مهدی زماندار مدیر آبفای این شهرستان روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان ملارد گفت: در گذشته دبی آب چاه های برداشته شده ۴۰ لیتر بر ثانیه بود اما امروزه به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر بر ثانیه قابلیت برداشت دارد و ظرفیت برخی منابع کاهش یافته است و کارهای اساسی برای رفع این مسائل در برنامه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای مخزن شهید نوری که یکی از طرح های بلند مدت بوده است تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته و بحث اختلاط سازی و یکهزار و ۸۰۰ متر لوله رانی جهت انتقال آب با کیفیت به مخزن شهرک جعفریه و اصلاح و بازسازی شبکه های آبرسانی از مهمترین طرح های حوزه آب بوده است.

فرماندار ملارد نیز در این جلسه با بیان اینکه کمبود منابع آبی نیازمند برنامه ریزی و استفاده درست از منابع آبی است، اظهار داشت: با تدبیر در نظرگرفته شده و مشارکت دستگاه های متولی در شهرستان سال آبی بحرانی نداشتیم و در تعدادی از روستاها مشکلات حداقلی بود که با همکاری ادارات برطرف شد و برای آینده برنامه ریزی و اقداماتی در نظر گرفته شده تا مسائل آبی کاهش یابد.

جابرکریمی گفت: طرح انتقال آب از تصفیه خانه شماره ۶ به شهریار و ملارد و مصوبات سفر رئیس جمهور، تکمیل مخازن آبی، اصلاح شبکه فرسوده، بهبود کیفیت آب و طرح های دیگر در دستور کار قرار داشته تا با برنامه و مدیریت درست تنش های آبی کمتر شود.

مدیرعامل آبفای غرب استان تهران نیز در این نشست با اشاره به احصا مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت بخش آب و فاضلاب گفت: این جلسه در راستای رسیدگی به مشکلات این حوزه و جلوگیری بروز از مشکلات آبی در سال آینده است.

حسین نوری افزود: با توجه به اینکه سال آبی با تنش هایی مواجه است، سفره های زیرزمینی در سه سال گذشته به خوبی تغذیه نشده اند و با خشکسالی مواجه بودیم و چاه های آب آشامیدنی کاهش آبدهی و سطح آب چاه افت داشته است.

وی با بیان اینکه با حفر چاه های جدید و اجرای خطوط انتقال آب وضعیت مناسبی برای سال آینده رقم زده خواهد شد، خاطرنشان کرد: طرح طولانی مدت آبرسانی به غرب تهران که مصوب کمیسیون ماده ۲۳ و طرح کشوری است با مبادله موافقت نامه بخشی از آن تا سال آینده اجرا خواهد شد تا در مواقع پدافندی از آب های سطحی به شهریار و ملارد کمک شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ملارد نیز به تغییر روش های آبیاری از سنتی به مدرن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۷۰ حلقه چاه کشاورزی مجوز دار در شهرستان وجود دارد و مصرف آب در بخش کشاورزی طی سال ۱۴۰۲ بیش از ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب برآورد شد.

حمید احمدی اظهار داشت: از این مقدار حدود هشت میلیون متر مکعب کمبود آب داشتیم که با پیگیری فرماندار و نماینده مجلس ۲ میلیون متر مکعب در فصل زراعی از سد کرج رها سازی شد.

حیدر دهقانی مدیر امور منابع آب غرب استان تهران نیز در این نشست گفت: از ابتدای سال تا کنون در راستای صیانت از منابع آبی تعداد ۲۲۱ حلقه چاه آب غیرمجاز با همکاری فرمانداری و سایر ادارات در نقاط مختلف شهرستان ملارد پر شد.

شهرستان ملارد از شمال با فردیس، از جنوب با دهستان جوقین، از شرق با شهریار و از غرب با ماهدشت و اشتهارد هم‌جوار است.

این شهرستان دارای ۲ بخش مرکزی و صفادشت، ۲ شهر ملارد و صفادشت، چهار دهستان به نام های دهستان ملارد شمالی ، دهستان ملارد جنوبی ، دهستان بی‌بی سکینه و دهستان اخترآباد و ۵۹ روستای دارای سکنه است.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.