محیط زیستاخبارجامعهخبر مهم

۴۰ سانتی‌متر فرونشست سالانه در جنوب‌ غربی استان تهران ثبت شده است

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌ غربی استان تهران گفت: فرونشست زمین در شهرهای جنوب‌ غربی استان تهران با استفاده و حفر چاه‌های آب با عمق ۲۲۰ متر افزایش یافته است و سالانه ۴۰ سانتیمتر فرونشست در جنوب‌غربی استان تهران رخ می‌دهد.

۴۰ سانتی‌متر فرونشست سالانه در جنوب‌ غربی استان تهران ثبت شده است

به گزارش شجرنیوز از اسلامشهر ، سعید الکاییدر نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه دومین سال خشک در کشور سپری می‌شود اظهار داشت: در سال گذشته در حوزه کرج و طالقان 488 میلی‌متر بارش وجود داشت که این آمار در سال جاری 36 درصد کاهش وجود داشت.

وی با اشاره به کاهش ذخیره آب در سدهای استان تهران افزود: 330 حلقه چاه در جنوب‌غربی استان تهران وجود دارد که آب مردم را تأمین می‌کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌غربی استان تهران به مصرف روزانه 600 میلیون لیتر آب در سه شهرستان اسلامشهر ، رباط‌کریم و بهارستان در ادامه گفت: سرانه مصرف آب در کشور بسیار بالا است که 224 لیتر به‌ازای هر نفر مصرف می‌شود و سرانه استاندارد آب در کشور 150 لیتر به‌ازای هر نفر است.

الکایی در ادامه با بیان اینکه در کشورهای اروپایی میزان مصرف آب کمتر از 130 لیتر به‌ازای هر نفر است تصریح کرد: 668 هزار 946 مشترک در جنوب غربی استان تهران وجود دارد و 195 هزار مشترک آب به فاضلاب متصل شده است.

وی ادامه داد: 109 مخزن آب در شهرستان‌های رباط کریم، اسلامشهر و بهارستان وجود دارد و به صورت شبانه روزی رصد می‌شود تا مردم دچار مشکلات کم آبی نشوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌ غربی استان تهران با اشاره به اتصال فاضلاب اسلامشهر و پرند به مدار تصفیه‌خانه ابراز داشت: تصفیه‌خانه شهر رباط کریم با 67 درصد پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی و عمرانی آن ادامه دارد.

الکایی با بیان اینکه در سال گذشته 201 میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های آبی جنوب‌ غربی مصوب و 22 درصد آن محقق و تخصیص یافت، عنوان کرد: هیچ پروژه‌ای در جنوب غربی متوقف نشده و 250 میلیارد تومان دیون پیمانکاران حوزه آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران است.

وی با اشاره به وجود 2100 کیلومتر شبکه در جنوب‌ غربی استان تهران تصریح کرد: ساخت تصفیه‌خانه‌ها، مخازن آب، خط انتقال آب واوان، حفر و تجهیز چاه آب و اصلاح و بازسازی شبکه از مهمترین پروژه‌های آب و فاضلاب در سه شهرستان بهارستان، رباط‌کریم و اسلامشهر است.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌ غربی استان‌ تهران افزود: 4 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های آب و فاضلاب سه شهرستان اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان نیاز است.

الکایی با بیان اینکه در حال حاضر 250 میلیارد تومان پروژه در دست اجرا است گفت: سطح حفر عمق چاه‌های آب در منطقه به 220 متر رسیده است که چالش‌های زیادی را به وجود آورده و خطرات فرونشست زمین را افزایش می‌دهد.

وی افزود: فرونشست در شهرستان‌های اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان 36 تا 40 سانتی‌متر در جنوب‌ غربی استان تهران است که خطرات بسیار را در مصرف آب‌های زیرزمینی نشان می‌دهد.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنو‌ب‌ غربی استان تهران عنوان کرد: 60 درصد مردم منطقه طبق چارچوب آب مصرف نمی‌کنند و الگوی مصرف افزایش چشمگیری داشته و آینده پرچالشی با کاهش نزولات آسمانی وجود دارد که وضعیت را بسیار نگران کننده می‌کند‌.

الکایی با تأکید بر مشارکت مردم برای عبور از بحران در مصرف آب اظهار کرد: قطعی آب در برخی از شهرهای جنوب‌ غربی به دلیل ذخیره‌‌سازی آب مخازن مجبور به افت فشار آب در مناطق می‌شود.

وی تصریح کرد: احداث تصفیه‌خانه شهرستان بهارستان در دو سال گذشته با 540 میلیارد اعتبار پیش‌بینی شده بود که در سال جاری نسبت به تورم و افزایش اجناس به 1000 میلیارد تومان افزایش یافته است و به دلیل عدم احراز فنی پیمانکار مناقصه آن تجدید شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب‌ غربی استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: پساب تصفیه‌خانه پرند و اسلامشهر جهت استفاده شهرداران در فضای سبز، شهرک و شرکت‌های صنعتی و نیروگاه واگذار می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.