اخباراقتصادصنعت و تجارت

بهبود فضای کسب و کار لازمه تحقق اقتصاد درون زا

مرور تجربه تاريخي فضای كسب و كار كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه نشان مي‌دهد، رشد و توسعه از مسير توليد و صادرات دست يافتني است و اين همان مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي است كه در آن اقتصاد درون زا و برون نگر مورد تاكيد قرار گرفته است.

حسن بقائي؛ كارشناس اقتصادي

بهبود فضای کسب و کار لازمه تحقق اقتصاد درون زا

پايگاه خبري تحليلي شجرنيوز: رتبه تك رقمي در رشد علمي، نانو، هسته‌اي و … نشان مي‌دهد توان لازم براي توليد دانش در كشور ما به همت كارشناسان و دانشجويان و نخبگان علمي وجود دارد و بر اساس اين مزيت مي‌توان در بخش‌هاي مختلفي متمركز شد. اما رتبه120 بهبود فضاي كسب‌وكار به‌عنوان عامل محدود كننده عمل مي‌كند و براي رشد اقتصادي غير نفتي و رشد بهره‌وري بايستي فضاي كسب و كار تسهيل شود و موانع محدود كننده كنترل شوند.

مرور در سياست‌ها، قوانين و برنامه‌هاي بالادستي نشان مي‌دهد از ظرفيت‌هاي قانوني و برنامه اي موجود استفاده مناسبي نشده است و نظام مديريتي نتوانسته است ساختارمند، هم افزا، ماموريت محور‌، كارآمد و جهادي عمل كند. این امر ایجاب می کند در برنامه ریزی بحشی بر اساس  برنامه جامع ملی دولت باشد تا مدیران بخش‌های مختلف حول یه ماموریت جامع، برنامه‌ریزی عملیاتی همسو و هم افزا داشته باشند. در این صورت موانع ، مقاومت ها،گلوگاه‌ها و توقف ها کاهش می‌یابد.

این نشان می‌دهد علی رغم فرصت ها و ظرفیت های موجود تسهیل گری دولت محقق نشده است و بی‌ثباتی در اقتصاد کلان و تصمیمات خلق‌الساعه و غیر کارشناسی توان بخش خصوصی را کاهش داده است.

بی‌تردید در گام اول باید دولت را چابک و پویا نمود و همزمان از توان بخش خصوصی استفاده کرد. در این راستا بخش خصوصی باید از مشاور تشریفاتی باید به تصمیم ساز تبدیل شود. این استراتژی با برنامه‌های مدون و کوتاه مدت و بلند مدت امکان پذیر است و اصلاح ناترازی ها در اقتصاد کلان اجتناب ناپذیر و زمانبر است و انتظار برای نجات اقتصاد از مسیر یک دولت تصدی گر عملی نخواهد بود و باید راه را برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی و مردمی در اقتصاد مولد و تولید محور را دو چندان کرد.

سیاست های اصل 44 در جهت کاهش حجم دولت، انتقال تصدی گری به بخش خصوصی و افزایش بهره وری و سرمایه گذاری در تولید ابلاغ شد اما اجراي آن به درستي صورت نگرفت و با كاستي هايي كه داشت نتوانست انتظارات و چشم اندازها را محقق كند.

در پايان مي توان گفت، برای رسیدن به یک رشد اقتصادی پایدار، بهبود سریع رتبه و تسهیل فضای کسب و کار باید در دستور کار قرار گیرد و به تدریج تصدی‌گری دولت کاهش یابد. برای بهبود فضای کسب و کار حذف موانع تولید در همه بخش‌ها و برچیدن گلوگاه‌ها  به یک اراده قوی و ملی نیاز است و مقدمه تحقق این رویکرد ایجاد یک نظام مدیریتی پویا، توانمند و هم افزاست كه انتظار مي رود در دولت جديد با جديت و توجه بيشتري در دستور كار قرار گيرد.

 

جدیدترین اخبار اقتصادی ایران و جهان را با ما در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام شجرنیوز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.