اخباربین المللخبر مهمدیپلماسی ایران

عضویت ایران در باشگاه آثار تشعشعات اتمی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عضویت ایران در باشگاه آثار تشعشعات اتمی در این نهاد را به تصویب رساند.

عضویت ایران در باشگاه آثار تشعشعات اتمی

به گزارش شجرنيوز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی ساعات گذشته به طور رسمی چندین قطعنامه را به تصویب رسانده است که عضویت دائم ایران در باشگاه علمی آثار تشعشعات هسته‌ای سازمان ملل متحد (آنسکِر) یکی از آن‌ها تلقی می‌شود.

براین اساس، جمهوری اسلامی ایران به رغم مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا، با تصویب کمیته چهارم سازمان ملل در ۱۹ آبان ماه امسال به عضویت دائم کمیته علمی سازمان ملل متحد درباره آثار تشعشعات هسته‌ای (UNSCEAR) درآمد.

این قطعنامه پیش از این در کمیته ویژه سیاسی و استعمار زدایی (کمیته چهارم) سازمان ملل به تصویب رسیده بود و در حال حاضر درمجمع عمومی این نهاد بین المللی نیز تصویب نهایی شد.

تصویب این قطعنامه با اجماع در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل دنبال برگزاری چندین دور مذاکره بر سر پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی استرالیا در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی و تصویب اجماعی آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین اقدامات و رایزنی‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از نشست شصت‌و ششم مجمع عمومی در سال ۲۰۱۱ صورت گرفته است که در پی آن جمهوری اسلامی ایران توانست جایگاه خود را از وضعیت «ناظر» در این نهاد علمی برجسته بین‌المللی به «عضویت کامل» ارتقا دهد.

با توجه به محدودیت‌های مرتبط با فرآیند پیوستن به این کمیته علمی که عمدتاً در اداره کشور‌های بلوک غرب است در قطعنامه مصوب امسال از جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت شده است تا با حضور یک دانشمند هسته‌ای در نشست‌های آنسکر مشارکت داشته باشد.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در زمان تصویب عضویت دائم ایران در کمیته علمی سازمان ملل درباره آثار تشعشعات اتمی (آنسکر) در کمیته ویژه سیاسی و استعمار زدایی مجمع عمومی (کمیته چهارم) در پاسخ به اتهامات نماینده آمریکا گفت: دولت آمریکا با خروج از برجام و نقض تعهدات خود وفق این توافقنامه، هرگز در جایگاهی قرار ندارد که در خصوص برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز ایران و عضویت آن در کمیته عملی آثار تشعشعات هسته‌ای اظهار نظر کند.

در حال حاضر ۲۷ کشور دنیا از جمله؛ آرژانتین، استرالیا، بلاروس، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، هند، کره‌جنوبی، اندونزی، ژاپن، مکزیک، پاکستان، پرو، لهستان، روسیه، اسلواکی، اسپانیا، سودان، سوئد، اوکراین، انگلستان و ایالات متحده آمریکا عضو دائم این کمیته هستند که با تبدیل عضویت چهار عضو ناظر (ایران، نروژ، الجزائر و امارات متحده عربی)، تعداد اعضای دائم آنسکر به ۳۱ عضو افزایش پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز (جمعه) به طور رسمی چندین قطعنامه را تصویب کرده که علیه مواضع رژیم صهیونیستی در زمینه‌های گوناگون ازجمله شهرک‌سازی‌های گسترده و زیر پا گذاشتن حقوق فلسطینیان است.

گفته می‌شود مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۶ قطعنامه را رسماً تصویب کرده است.

برخی از قطعنامه‌ها فعالیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار عقب‌نشینی این رژیم از بلندی‌های جولان است. برخی دیگر نیز در راستای پذیرش فعالیت‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل در راستای حمایت از آوارگان فلسطینی است.

یک قطعنامه خواستار کمک مالی به آوارگان فلسطینی شده است. این قطعنامه با ۱۶ رأی موافق و یک رأی مخالف از سوی رژیم صهیونیستی صادر شد.

قطعنامه‌های سازمان ملل متحد خواستار توقف تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی و ساخت دیوار در نوار غزه شده است. همچنین به رژیم صهیونیستی دستور می‌دهد که به عملیات نظامی علیه غیرنظامیان فلسطینی و سوری پایان دهد.

قطعنامه‌ای که علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی ازجمله بیت‌المقدس شرقی است، با ۱۴۶ رأی موافق در مقابل ۷ رأی مخالف تصویب شد. درخواست دیگری مبنی‌بر عقب‌نشینی این رژیم از بلندی‌های جولان با ۱۴۹ رأی موافق در برابر ۲ رأی مخالف تصویب شد.

هر ۶ قطعنامه از ماه گذشته در دستور کار بودند، اما امروز (جمعه) رسماً تصویب شدند. این قطعنامه‌ها بخشی از یک بسته ۱۴ متنی درباره رژیم صهیونیستی هستند که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، یعنی کمتر از یک ماه دیگر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.