اخباراطلاعات و ارتباطاتفناوری

چرا يك روابط عمومي بايد استراتژي داشته باشد؟

باتوجه به ضرورت اينكه چرا يك روابط عمومي بايد استراتژي داشته باشد يادداشتي از حامد كريمي مدير و مشاور ارتباطات و رسانه به منظور بهره برداري كارشناسان و فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومي ارائه مي شود.

حامد كريمي مدير و مشاور ارتباطات و رسانه:

چرا يك روابط عمومي بايد استراتژي داشته باشد؟

پايگاه خبري تحليلي شجرنيوز: امروزه مشاهده مي شود كه مديران ارشد سازمان هاي كوچك و بزرگ به روابط عمومي توجه ويژه‌اي نشان مي دهند و به منظور اثربخش تر نمودن فعاليت هاي اين حوزه،  فرايندهاي ارتباطي، سرمايه اي و معنوي قابل توجهي را صرف جذب و آموزش متخصصان و كارشناسان روابط عمومي مي‌كنند.

مديريت روابط عمومي مانند ساير اركان سازمان ها در دو سطح استراتژيك و عملياتي دسته بندي مي شود.

نقش استراتژيك روابط عمومي بر اين مبنا استوار است كه به چه دليل بايد به روابط عمومي به عنوان يك وظيفه استراتژيك توجه كرد و چگونه مي توان اين كاركرد را به مؤثرترين نحو انجام داد.

طی سال‌های اخیر، دیدگاهها و نظریات زیادی در مورد روابط عمومی ارائه شده است. تنوع نظریات آنقدر زیاد است که اغلب خوانندگان و استفاده‌کنندگان را دچار سردرگمی می‌کند. در صورتی که اگر به دقت و ظرافت به آنها نگاه شود، درک خواهد شد که علیرغم تنوع و بکار بردن اسامی و فرآیندهای مختلف، دارای وجوه اشتراک زیادی هستند. شناخت این وجوه مشترک و گونه‌شناسی آنها می‌تواند به مدیران، مشاوران، محققان و دانشجویان کمک کند تا جایگاه دیدگاه‌ها، تئوری ها و الگوهای روابط عمومی را به خوبی بشناسند.

درجهان كسب و كار امروزي كه به شدت تخصصي است، دو حوزه مدیریت استراتژیک و روابط عمومی، مستقل از یکدیگر رشد کرده اند. تأکید بر هر دو حوزه بر چگونگی تطبیق سازمان با تغییرات محیطی و استفاده از فرصتها برای افزایش سودآوری است. مدیریت روابط عمومی، هنگامی بیشترین اثربخشی را خواهد داشت که تصمیماتی که اتخاذ می‌شود با نقطه‌ای که تصمیمات در آن اجرا می‌شود، بیشترین نزدیکی ممکن را داشته باشد. با این وجود مسأله اصلی، ترکیب مدیریت استراتژیک با مفاهیم روابط عمومی است.

مدیریت استراتژیک روابط عمومی فرآیندی است که سازمان می‌خواهد بدان وسیله بین سرمایه های سازمانی با نیازهای استراتژیک ارتباط برقرار کند، در آن صورت استراتژی روابط عمومی که جزئی از سازمان است نقشة راهي می‌شود که رهبران سازمان برای حفظ این رابطه از آن استفاده می‌کنند. به عبارت ديگر مدیریت استراتژیک ارتباطات و روابط عمومی، داشتن استراتژی ارتباطی است که به طور کامل با استراتژی کسب و کار هماهنگ شده باشد یا به عبارت دیگر، مدیریت استراتژیک روابط عمومی طراحی حساب شده و آگاهانه استراتژی ارتباطات به منظور تفسیر چشم انداز، ارزش ها و اهداف سازمان برای مخاطبان است.

برای کسب نتایج بلند مدت در روابط عمومی، اولین گام مهم توسعه استراتژی روابط عمومی است. استراتژی روابط عمومی به شما کمک خواهد کرد که فعالیت‌های روابط عمومی سازمان خود را سازماندهی کنید و به منظور اخذ  بهترین روش برای برقراری ارتباط، تصمیم‌های استراتژیک بگیريد.

براي اينكه بتوانيم استراتژي موفق در روابط عمومي طرح ريزي و اجرايي نماييم لازم است تا  نكات ويژه‌اي را مد نظر قرار دهيم كه علاوه بر ملموس بودن قابل اجرا نيز باشند. از اين ميان مي توان به اين نكات اشاره نمود؛

  1. فرايند ارتباطات را از درون سازمان به سمت بيرون گسترش دهيم.
  2. هويت برند سازمان را به ساده ترين و قابل فهم ترين سطح تعريف كنيم.
  3. ارتباطات را به صورت مداوم و پيوسته در راستاي اهداف ترسيم شده به روزرساني و اصلاح كنيم.
  4. پيام هاي ارسالي به مخاطبان را مطابق با سياست هاي ارتباطي سازمان بومي سازي كنيم.
  5. همكاري و بهره‌گيري از افراد شناخته شده در شبكه هاي مجازي و اشخاصي كه قدرت تاثيرگذاري بالايي در مخاطب دارند را در اولويت هاي فعاليت قرار دهيم.
  6. استراتژي روابط عمومي بايد خاص و مطابق با سياست هاي كلان و راهبردي سازمان باشد.
  7. صداي مخاطب بايد خيلي راحت و آسان از طريق كانال هاي در دسترس به روابط عمومي ها برسد.

سال 2021 آغاز فصل جدیدی از ارتباطات

روابط عمومی همیشه برای انطباق با فضای کسب و کار و مخاطبان آن که همیشه در حال تغییر است، باید چابک باشد. به همین منظور در سازمان هاي موفق استراتژی‌های روابط عمومی به طور مداوم در حال پیشرفت هستند كه سال ۲۰۲۱ نقطه عطفي در فلسفه چرايي و راهكارهاي بهبود روابط عمومي هاي سازماني است.

با شروع بیماری همه گیر COVID-19 در اوایل سال ۲۰۲۰، مشاغل بسياري مجبور به یافتن راه‌های جدید برای عملکرد، تغییر شکل و برقراری ارتباط موثر با مشتریان خود شدند. در تقابل با این شرایط نامشخص، بسیار مهم است که شرکت‌ها نه تنها استراتژی‌های ارتباطی خود را برای رشد محوری ادامه دهند بلکه بايد راهی موثر و مفيد برای انطباق با روندهای جدید و حفظ ارتباط در دوره‌های متغیر پیدا کنند.

 

پاندمی کرونا، کسب و کارها در صنایع مختلف را در دنیا متاثر کرده اما آنهایی از این بحران کمترین آسیب را دیدند که از استراتژی های روابط عمومی و ارتباطات بهره بردند.

بیش از یک سال است که بخش عمده گفت و گوی برندها با مخاطبان شان تحت تاثیر بحران کووید-۱۹ است. کرونا و شرایط بحرانی به وجود آمده ناشی از شیوع این ویروس در دنیا درس های زیادی به متخصصان روابط عمومی داد. مدیریت بحران، روایت داستان برند، استراتژی محتوا، استفاده از ظرفیت روابط عمومی دیجیتال و… از جمله موضوعاتی هستند که در شرايط كنوني بايد از سوي روابط عمومي هاي هوشمند به آنها توجه ويژه اي شود.

 

سخن پاياني

روابط عمومی در دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار و تجارت نقش مهمی ایفا می کند. این به آن معناست كه  كه روابط عمومی در ایجاد یک استراتژی دقيق، سریع عمل نماید.

روابط عمومی در سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی شده است و برای حرکت صحیح در مسیر اهداف سازمان ، باید درک نمود که چرا این تغییرات صورت گرفته است و بهترین راه برای درک این تغییرات ، استفاده از یک استراتژیست روابط عمومی است.

منبع: وبلاگ شخصي حامدكريمي

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.