اخبار استان هااخبار

100 محله کم برخوردار در پایتخت/ کدام خانه ها در تهران سند ندارند؟

عضو شورای شهر تهران گفت: از ۳۵۷ محله تهران 100 محله یعنی حدود یک سوم محلات کم برخوردار هستند.

100 محله کم برخوردار در پایتخت

به گزارش شجرنيوز، گلابدره واقع در منطقه یک شهرداری تهران دارای مشکلات فراوانی و جزو محلات کم برخوردار است  و شهروندان از این امر گله دارند. از جمله مشکلات موجود در این محله می‌توان به نداشتن سند برخی از خانه ها اشاره کرد از سوی دیگر خدمات رسانی در این محلان کم است.

یکی دیگر از پدیده های موجود در شهر تهران موضوع پشت بام فروشی و زیرزمین فروشی که این موضوع در مناطق مختلف شهر از جمله شمیران‌نو بیشتر دیده می‌شود افراد پشت بام های خود را واگذار کرده و عده ای به صورت غیرقانونی شبانه چندین طبقه می سازند.

یکی از مشکلات کلیدی مردم جنوب شهر بلاتکلیفی پروژه بیست‌ساله شهید بروجردی است این پروژه سال ها بلاتکلیف مانده و مدیریت جدید شهری وعده داده تا در اسرع وقت آن را تکمیل و آماده بهره‌برداری کند.

از دیگر مشکلات موجود در منطقه ۱۸ شهرداری تهران شن چاله هاست که قرار است برای رفع آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.  تعدادی  از محلات موجود در تهران کم برخوردار هستند بازدید هایی از محلات صورت گرفت و اعضای شورای شهر تهران تأکید دارند که در بودجه سال آینده شهرداری تهران به موضوع محلات توجه بیشتری خواهد شد.با ناصر امانی عضو شورای شهر تهران و عضو کمیسیون برنامه بودجه در خصوص محله گلابدره، ساخت و سازهای غیرمجاز، بودجه شهرداری برای محلات و … به گفتگو نشستیم.

مشکلات 100 محله

بازدیدهای از مناطق مختلف شهرداری تهران داشته‌اید. بر چه اساس مناطق را برای بازدید انتخاب می‌کنید و خروجی این بازدید ها چیست؟ توضیح دهید.

تصور عده‌ای از شهر تهران این است که  تهران شهر برخورداری است/کمبود سرانه خدماتی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، حمل و نقل، فضای سبز در برخی محلات

بر اساس گام دوم انقلاب و در راستای محرومیت زدایی و ایجاد عدالت در محلات مختلف شهر از زمانی که وارد  شورای اسلامی شهر تهران شدیم بازدید هایی را انجام دادیم و بیشتر این بازدید ها  ازمحلات محروم بوده است.

البته تصور عده‌ای از شهر تهران این است که  تهران شهر برخورداری است و از تمام سرانه ها بهره مند است ولی واقعیت این طور نیست و تعدادی از محلات شهر تهران کم برخوردار هستند و سرانه خدماتی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، حمل و نقل، فضای سبز و … از حداقل هاست.

در بودجه سال آینده شهرداری تهران به محلات توجه ویژه ای می شود/از ۳۵۷ محله تهران 100 محله یعنی یک سوم محلات شهر تهران کم برخوردار هستند

از ۳۵۷ محله تهران 100 محله یعنی یک سوم محلات شهر تهران کم برخوردار هستند این موضوع را اعلام می‌کنیم تا مشخص شود چه تعداد از محلات کم برخوردار و نیازمند توجه بیشتری هستند.  ما در مدیریت شهری به این موضوع حساس هستیم و در بودجه سال آینده شهرداری تهران به محلات توجه ویژه ای می شود.

موضوعات را پیگیری می کنیم/ارسال گزارش برای شهردار منطقه و سازمان های مرتبط/ مشکلات را در صحن شورای اسلامی شهر تهران گزارش کرده ایم

بسیاری از محلات را بازدید کرده ایم با مردم صحبت کرده ایم و مشکلات را در صحن شورای اسلامی شهر تهران گزارش کرده ایم البته گزارشی هم برای شهردار تهران، شهردار منطقه و سازمان‌های مرتبط فرستاده‌ایم.ما موضوعات را پیگیری می کنیم تا بتوانیم حداقل خدمات را برای شهروندان در محلات کم‌برخوردار تامین کنیم.

گفته می شود که گلابدره  در شمال تهران از محلات کم برخوردار است در این باره توضیح می دهید؟

گلاب دره در منطقه یک شهرداری تهران از محلات کم برخوردار است/بافت فرسوده، معابر تنگ و  باریک از جمله مشکلات

گلاب دره در منطقه یک شهرداری تهران از محلات کم برخوردار است عده ای  تصور می‌کنند که گلابدره که در  شمال شهر واقع شده است و محله کم برخورداری نیست این در حالی است که گلابدره با توجه به بافت فرسوده، معابر تنگ و  باریک و … مشکلات زیادی دارد.

مشکل فاضلاب و نارضایتی شهروندان/پله های طولانی و غیر استاندارد مشکلات زیادی را برای شهروندان در هنگام بارندگی ها ایجاد می کنند

یکی دیگر از مشکلات این محله فاضلاب است و همچنین  پله های طولانی و غیر استاندارد در این محله مشکلات زیادی را برای شهروندان در هنگام بارندگی ها ایجاد می کنند و  در این ایام حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر افراد که عمدتا مسن هستند از پله ها سقوط کرده و برایشان حوادث ناگواری رخ می دهد.

ساخت و سازهای غیر مجاز/ ۶۰ درصد خانه هایی که در گلابدره قرار دارند سند نداشته و قولنامه ای هستند

از دیگر مشکلات در این محله ساخت و سازهای غیر مجاز است این منطقه کم برخوردار است و باید برای رفع مشکلات آن اقداماتی صورت گیرد البته به دلیل قرار گرفتن گلاب دره در پهنه طرح تفصیلی و …  مجوزها ساخت و ساز و نوسازی در آن مقرون به صرفه نیست و  ۶۰ درصد خانه هایی که در آنجا قرار دارد سند ندارند و قولنامه ای هستند.

اجازه  ساخت و ساز به برخی قطعات زیر 100 متر داده نمی شود/ در یک شب سه طبقه غیرقانونی می سازند/ ساخت و ساز هایی که صورت می گیرد غیر استاندارد است و بعضاً با یک باد امکان ریزش وجود دارد/امکانات درمانی گلابدره خیلی کم است

بعضاً به قطعات زیر۱۰۰ متر در این محدوده اجازه ساخت و ساز نمی‌دهند و  البته باندهایی هم در این محل هستند که پشت بام و  زیر زمین را فروخته و در یک شب سه طبقه غیرقانونی می سازند. ما با مردم محله، شورایاری‌ها و شهردار وقت منطقه هم صحبت کردیم و بازدیدهایی از این محل داشته‌ایم همینجا این موضوع را هم بگویم که ساخت و ساز هایی که صورت می گیرد غیر استاندارد است و بعضاً با یک باد امکان ریزش وجود دارد.

با توجه به اینکه گلابدره جزئی از شهر تهران و در شمیرانات واقع شده است اما به اندازه یک روستا هم امکانات درمانی ندارد.

در منطقه شمیران نو برخی افراد پشت بام های خود را با قیمت های متفاوت میفروشند البته مدیران شهری در دوره قبل ابتدا این موضوع را منکر شدند اما در ادامه قول دادند که این مشکل را برطرف کنند. بازدیدی از محله شمیران نو داشتید مشکل را چطور ارزیابی می‌کنید و چه راهکاری برای رفع این مشکل وجود دارد؟

مشکل بافت فرسوده در شمیران نو/سخت گیری در صدورپروانه/سرمایه‌گذار  برایش نوسازی مقرون به صرفه نبود/شمیران نو ترافیک زیادی دارد/استقرار وانت بارها و دستفروش ها تردد را دچار مشکل می کند/ساخت و سازهای غیر مجاز /مشکل پارکینگ را در گلابدره به دلیل سنگلاخی بودن زمین داشتیم

در شمیران نو شاهد ساخت و سازهای غیرقانونی بودیم برخی نقاط در  بن‌بست بودند. مشکل بافت فرسوده در این محله داشتیم. البته بر اساس برخی طرح‌ها و قوانین که در دوره قبلی شورای شهر ایجاد  شده بود سخت گیری هایی در صدورپروانه صورت گرفته بود، به دلیل تجمیع پلاک و غیره سرمایه‌گذار  برایش نوسازی مقرون به صرفه نبود. البته ما در این محدوده شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز هم بود و این موضوع را هم بگویم که مشکل پارکینگ در این محله دیده می شد البته ما مشکل پارکینگ را در گلابدره به دلیل سنگلاخی بودن زمین داشتیم.

وضعیت نظافت مناسب نیست/زباله گردزیادبود/دیوار دور پادگان

شمیران نو ترافیک زیادی دارد بعد از ظهر و عصرها وانت بارها و دستفروش‌ها مستقر می‌شود و تردد را با مشکل جدی روبرو می کنند. وضعیت فضای سبز و نگهداشت به دلیل بی‌توجهی ها دچار مشکل شده است.

وضعیت نظافت مناسب نیست و زباله گردها زیاد بودند البته پادگانی هم در این محدوده وجود دارد. دیواری دور پادگان بود و قرار بود که  این دیوار برداشته شود اینکار  به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات انجام نشد.

در خصوص آخرین وضعیت خانه بهداشت شمیران نو توضیح دهید؟ چه برنامه ای برای احیای آن دارید؟در شمیران نو مشکل کمبود نور در معابر وجود دارد و شهروندان از این امر گله مند هستند.

تعطیلی چند ساله خانه بهداشت/خانه بهداشت سابق محل معتادان/زمین های بی دفاع شهری محل اتراق معتادان شده است/کمبود روشنایی در معابر

در شمیران نو هم یک خانه بهداشت بوده که چند سالی  است تعطیل شده است و همان خانه بهداشت در حال حاضر مامن معتادان و افراد بی خانمان شده است زمین های بی دفاع شهری که محل اتراق معتادان است.

کمبود روشنایی یکی دیگر از مشکلات در محله شمیران نو بود البته در چند محله دیگر هم که بازدید کردیم  مشکل کمبود روشنایی در معابر داشتند. برخی از پارک ها  هم در شب تاریک بوده و یک مکان ناامن ایجاد شده که باید این مشکلات برطرف شود.

بازدیدی از محله عباس آباد داشتید، در خصوص مدرسه رها شده در این محدوده توضیح دهید.

کار مدرسه در مرحله نازک کاری رها شد/خیرین مدرسه را ساختند/ تمام در و پنجره ها کنده و تخریب شده است

 بازدیدی از محله عباس‌آباد داشتیم. مدرسه‌ای در این محله است که بیست سال پیش توسط خیرین ساخته شده و به آموزش و پرورش هدیه شد اما متاسفانه به دلیل معارض و یا هر دلیل دیگری کار رها شده است.  سفت کاری مدرسه به اتمام رسیده بود و در مرحله نازک کاری، کار رها شده است در حال حاضر تمام در و پنجره های آن کنده و تخریب شده است و مردم محله از این موضوع گله داشتند.

بازدید از محله سعید آباد واقع در منطقه ۱۸ شهرداری تهران داشتد. محله ای که دارای مشکلات فراوانی است یکی از مشکلات آنها تردد فوق العاده کامیون هاست و همچنین از دیگر مشکلات منطقه، پروژه شهید بروجردی که سال هاست آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است  چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات در این منطقه دارید؟

تردد زیاد کامیون ها/وضعیت نظافت در  این محله خوب نبود/پروژه ای که 20 سال بلاتکلیف بود/اتمام پروژه شهید بروجردی اولویت مدیریت جدید شهری

محله سعید آباد در منطقه ۱۸ شهرداری تهران که جزء مناطق حاشیه ای است .مشکلات زیادی دارد فقط یک ای تی ام  در این محله وجود دارد و مردم برای انجام کارهای بانکی دچار مشکل هستند.

درست گفتید یکی از مشکلات این محله تردد زیاد کامیون هاست کامیون ها عصرها در این محدوده تردد زیادی می کنند آن هم به دلیل اجرای پروژه شهید بروجردی است. پارک کامیون ها در این محدوده مشکلات را مضاعف کرده است و باعث بروز ترافیک شده و آرامش را بر هم زده است.البته وضعیت نظافت هم در این محله خوب نبود.

درباره پروژه شهید بروجردی باید بگویم که این پروژه ۲۰ سال است که آغاز شده و سال ها  بلاتکلیف مانده است. مشکلاتی داشته اگر این پروژه به اتمام  برسد برخی از مشکلات برطرف می‌شود ببینید ما یک پل روگذر هم داریم بزرگراه شهید بروجردی سطحش پایین است و حالت دره پیدا کرده است و عبور و مرور را مشکل کرده، یک پل نصب شده است است اما باید مکانیزه شود تا افراد مسن بتوانند به راحتی از آن عبور کنند. پروژه شهید بروجردی جزو اولویت های مدیریت شهری است تا زودتر تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

یکی دیگر از مشکلات منطقه ۱۸ شن چاله های موجود در این محدوده است که مشکلات زیادی را طی سالیان گذشته برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده است چه چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟ 

مشکلات کارخانه آسفالت شهرداری برای مردم/برنامه ریزی برای رفع شن چاله ها

بله شن چاله ها یکی از مشکلات این منطقه است. البته کارخانه آسفالت شهرداری هم در این محدوده برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کرده و آنها ناراضی هستند. مردم می‌گویند زمانی که کارخانه کار می کند آلودگی ایجاد میشود.

برای حفظ باغات، قطع درختان و ساخت و سازها چه برنامه ای دارید.

ببینید در بحث باغ ها و فضای سبز موضوعات پیچیده است و از سال  1383 با آن روبه رو هستیم. مصوبه ای در شورای دوم شهر تهران در این زمینه وجود داشت که هدف حفظ باغات بود. تصمیم گرفته شد به جای نگاه سلبی و ندادن مجوز، مالکان باغ‌ها را برای حفظ باغ و کاشت درخت تشویق کنید. این مصوبه حدود 12 سال اجرا شد هر چند در برخی از موارد اشتباه اجرا شد و رئیس وقت شورا اعتراض های هم داشت.

شفافیت در باغ ها/حساسیت داریم/بلاتکلیفی در برخی پرونده ها

در طول  چهار سال فقط 2 پروانه صادر شد و بیش از 600 پرونده در دوره قبل مجوز گرفته و بلاتکلیف ماندند. برای شفافیت و برای این که مردم بدانند ما نسبت به باغ حساسیت داریم و بیشتر از دیگران مدافع توسعه فضای سبز در شهر تهران هستیم همه پرونده‌ها به صحن بیاد و اگر نشد حداقل به اطلاع  شورا برسد. شورا بیاید و اگر وقت ندارید حداقل به اطلاع شورا برسانید.

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.