اخبارجامعهسلامت

از تزریق آب مقطر تا داروی ضد چروک به جای واکسن فایزر/ اعتراض شهروندان در چند کشور

در حالی که جهان با شیوع بیشتر همه‌گیری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و در تلاش است تا با واکسیناسیون بحران کرونا را کنترل کند، صحت تزریق و دریافت واکسن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش شجرنيوز، آمارها حاکی است تاکنون بیش از ۹۱۹ میلیون دز واکسن کرونا در نقاط مختلف جهان تزریق شده است( بطور متوسط ۱۲ دوز برای هر ۱۰۰ نفر) و بیشتر این موارد عمدتا مربوط به کشورهای ثروتمند بوده است، در حالی‌که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تاخیر خود را در زمینه واکسیناسیون جبران کند، اما تاکنون کمتر از ۱۰ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا واکسینه شدند.

تزریق واکسن فایزر

* تزریق سرم به جای واکسن فایزر در فرانسه

براساس خبر منتشر شده از سوی وبسایت «francetvinfo.fr»، صد و چهل نفر از دریافت‌کنندگان واکسن فایزر، جای واکسن آب مقطر دریافت کردند! این تخلف در شهر اپرنای، شمال شرقی فرانسه رخ داده است. در نخستین روز افتتاحیه مرکز واکسیناسیون به متقاضیان دریافت واکسن، سرم فیزیولوژیک تزریق شد.

شهروندانی که واکسن آب مقطر دریافت کردند در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها متذکر شدند که آنها با اطمینان به دولت برای دریافت واکسن اقدام کردند و تزریق آب مقطر جای واکسن کرونا افتضاحیست که هیچ توجیهی ندارد.

* کارشناسان واکسیناسیون به دنبال پاسخ قانع کننده برای اشتباه حیاتی

کارشناسان واکسیناسیون نیز این سوال را مطرح کردند که چطور یک اشتباه ده‌ها بار تکرار می‌شود، اما کسی متوجه آن نمی‌شود؛ در حال حاضر پلیس فرانسه با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور تحقیقات گسترده‌ای در مورد این خطا آغاز کرده است.

* شیشه‌های خالی واکسن فایزر با آب مقطر پر شده است

هنوز مشخص نیست که آیا واکسن تقلبی وارد کشور فرانسه شده یا عوامل این تقلب داخلی بوده و هنگام آماده‌سازی واکسن مرتکب جرم شده‌اند؛ در این مرحله علل خطا مشخص نیست و تحقیقات در حال انجام است. در حال حاضر یک کارشناس بهداشت برای تقویت اقدامات ایمنی به محل واکسیناسیون فرستاده شده تا ناظر بر روند اجرایی باشد؛ تزریق سرم فیزیولوژیکی هیچ تاثیری بر سلامتی ندارد و درواقع یک محلول آب نمک است که در درمان‌های مختلف مانند پاک کردن زخم‌ها، یا به عنوان رقیق کننده در هنگام تزریق استفاده می‌شود.

* تزریق واکسن تقلبی در مکزیک و لهستان

به گفته رسانه‌های آمریکایی شرکت فایزر روز چهارشنبه تأیید کرد که دزهای مشکوک واکسن ویروس کرونا که در مکزیک و لهستان کشف و ضبط شده، جعلی است و محصول این شرکت نیست. در یک گزارش در وال استریت ژورنال آمده است که در یک کلینیک در مکزیک حدود ۸۰ نفر دز جعلی واکسن فایزر دریافت کرده‌اند که به نظر می‌رسید از نظر جسمی بی ضرر بوده اما واکسن کرونا نبوده و  هیچ گونه محافظتی در برابر بیماری کرونا ندارد. افرادی که واکسن تقلبی دریافت کردند به ازای هر دز هزار دلار پرداخت کردند!

* تأیید تزریق واکسن جعلی توسط وزارت بهداشت مکزیک

هوگو لوپز گاتل، معاون وزیر بهداشت مکزیک کشف واکسن‌های جعلی کووید را که در مکزیک به فروش می‌رسد تأیید کرد و گفت: واکسن‌ها نه تنها جعلی هستند، بلکه با قیمت بسیار گزاف به فروش می‌رسند. در همین راستا سخنگوی شرکت فایزر نیز یادآور شد، سهولت در تجارت الکترونیکی و ناشناس بودن  بستر اینترنت منجر به فروش واکسن‌های جعلی شده است.

* محتوای کرم ضد چروک در قالب واکسن کرونا

 واکسن جعلی که در لهستان نیز کشف شده شرایط عجیبت‌تری دارد؛ شرکت فایزر اعلام کرد، مایعات موجود در ویال‌های توقیف شده در لهستان یک ماده آرایشی بوده که گمان می‌رود کرم ضد چروک باشد.

تزریق دز دوم

* عرضه بسیار محدود واکسن کرونا و شیوع بیشتر همه‌گیری در هفته‌های اخیر فرصتی مناسب را برای کلاهبرداران فراهم کرده تا با رائه واکسن جعلی سلامت مردم را به مخاطره بیندازند.

 

منبع : فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.