مجلس و دولتاخبارخبر مهمسیاست

اما و اگرهای کابینه دولت جدید

پس از آخرین جلسه دیدار دولت دوازدهم با مقام معظم رهبری، اکنون همه منتظر 14 مرداد هستیم تا مراسم تنفیذ و تحلیف دولت سیزدهم برگزار و اعضای کابینه دولت جدید معرفی شوند. اما و اگرهای کابینه دولت جدید مدتی است ذهن همه را درگیر کرده است و گمانه زنی ها در این خصوص بسیار بوده است. حال باید دید نظر آقای رئیس جمهور چه خواهد بود؟!

اما و اگرهای کابینه دولت جدید

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی، اکنون کمتر از ده روز تا برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری دوره سیزدهم باقی است. در این میان گمانه زنی های زیادی در خصوص کابینه دولت جدید آغاز شده است.

حجت الاسلام دکتر رئیسی با ورود به عرصه انتخابات اعلام کرده بود که کاملا مستقل وارد میدان انتخابات شده است و اکثر جناح های سیاسی نیز از ایشان حمایت کردند. طبق گفته های حجت الاسلام رئیسی دولت سیزدهم فرا جناحی خواهد بود. اکنون همه منتظرند تا دولت فراجناحی آقای رئیسی معرفی شود.

در این میان برخی گروه های سیاسی طی هفته های گذشته خواهان حضور در دولت سیزدهم بوده اند که البته چنین درخواست ها و سهم خواهی ها قابل قبول نیست و باید به رئیس جمهور منتخب فرصت داد تا با بررسی صلاحیت، تخصص و کارآمدی کابینه خود را معرفی کند.

در جمع وزرای دولت سیزدهم حتما از نمایندگان مجلس هم حضور خواهند داشت اما احتمالا آقای رئیسی تعداد زیادی از نمایندگان را به عنوان وزیر دولت خود معرفی نخواهد کرد. انتخاب نمایندگان مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی خود چالشی است که ممکن است در جلسه رای اعتماد تنش هایی را به وجود آورد.

به گفته حجت الاسلام سالک از اعضای جامعه روحانیت مبارز و نماینده سابق مجلس، اولویت آقای رئیسی در دولت جدید معیشت مردم است. برای برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم، وزرای انتخاب شده حتما باید همفکر و هم شو با سیاست های رئیس جمهور باشند و از طرفی روحیه جهادی و انقلابی داشته باشند و خود را وقف مردم کرده و از هر نوع افراط و تفریطی جلوگیری شود و همچنین باور داشته باشند که می توان تحول بزرگی ایجاد کرد و برای برقراری عدالت و رسیدن به نقطه مطلوب هر آن چه در توان دارند، هزینه کنند.

قطعا حجت الاسلام دکتر رئیسی عملکرد وزرایی را انتخاب خواهد کرد که کارآمد بوده و عملکرد مدیریتی قوی از خود نشان داده باشند.

تازه ترین گمانه زنی روزنامه سازندگی از کابینه رئیسی

تازه ترین گمانه زنی روزنامه سازندگی از کابینه رئیسی

 

لیست های منتشر شده از کابینه دولت جدید

تا این لحظه لیست های مختلفی منصوب به کابینه دولت جدید منتشر شده که در مقابل آن واکنشی از سوی اعضای نزدیک به دولت آقای رئیسی دیده نشده است.

یکی از روزنامه های کشور لیستی از وزرای دولت سیزدهم منتشر کرده است و آن را نزدیک به لیست نهایی می داند.

در این لیست منتشر شده احتمالی از کابینه دولت جدید علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور دولت سیزدهم است. در میان اسامی نام امیرحسین قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت احتمالی نیز به چشم می خورد. قاضی زاده هاشمی یکی از رقبای آقای رئیسی در انتخابات 1400 بود.

گمانه زنی ها درباره تیم اقتصادی کابینه دولت جدید

در خصوص تیم اقتصادی دولت سید ابراهیم رئیسی نیز گمانه زنی های زیادی مطرح است و شنیده ها حاکی از آن است که به احتمال قوی کابینه اقتصادی دولت سیزدهم، حامی و طرفدار اقتصاد دولتی است. بسیاری بر این باورند که کابینه دولت جدید بسیار شبیه به کابینه دولت احمدی نژاد خواهد بود.

محمد یاراحمدی، یکی از چهره های استارت آپی لیستی از پنج گزینه برای تیم اقتصادی رئیسی را این گونه معرفی کرده است:

  • مسعود کاظمی
  • محمدرضا فاطمی امین
  • فرهاد رهبر
  • حجت عبدالملکی
  • یاسر جبرائیلی

پنج چهره احتمالی اقتصادی دولت سیزدهم

پنج چهره احتمالی اقتصادی دولت سیزدهم

 

این پنج چهره از مخالفان اقتصاد بازار و موافقان اقتصاد دولتی هستند. با این پنج نفر بیشتر آشنا شویم:

  • فرهاد رهبری در هر دو دوره ای که حجت الاسلام رئیسی کاندید ریاست جمهوری شد یعنی در انتخابات 1396 و 1400 در ستاد انتخاباتی ایشان بود. سال 94 مشاور اقتصادی رئیسی در آستان قدس رضوی بود. گمانه زنی ها حاکی از آن است که فرهاد رهبر در سازمان برنامه و بودجه حضور خواهد داشت.
  • مسعود میرکاظمی در دولت احمدی نژاد وزیر نفت بود که از این سمت برکنار شد. این چهره اقتصادی در دولت سیزدهم احتمالا گزینه ای اصلی برای وزارت نفت خواهد بود.
  • محمدرضا فاطمی امین در آستان قدس رضوی فعال بوده است. قبلا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده و همچنین به عنوان رئیس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور سرمایه گذاری و مشارکت های آستان قدس فعالیت داشته است. آخرین پست ایشان قائم مقام آستان قدس رضوی بوده و پیش بینی می شود در دولت سیزدهم وزیر صمت باشد.
  • حجت عبدالملکی چهره ای اقتصادی که ممکن است به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی برگزیده شود. او استاد دانشگاه امام صادق است و سه سال به عنوان مشاور وزارت امور اقتصادی و نماینده ایران در اجلاس بین المللی بانک جهانی بوده است. عبدالملکی از موافقان اقتصاد دولتی است.
  • یاسر جبرائیلی جوان ترین عضو این لیست پنج نفره است. او منتقد برجام و اف ای تی اف است. در حال حاضر رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام است.

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

ناگفته نماند طبق وعده های قبلی آقای رئیسی برای مشارکت مردم در انتخاب مدیران چند روزی است سامانه ای راه اندازی شده است که در آن افرادی مستعد و توانمند در عرصه مدیریت کشوری معرفی می شوند. به گفته آقای رئیسی این سامانه با هدف مشارکت مردم برای معرفی مدیران کابینه دولت جدید راه اندازی شده است. آقای رئیسی بر این باور است که هر جا مردم در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند میزان موفقیت نیز بالاتر خواهد بود. معیارهای دولت آقای رئیسی کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن است.

راه اندازی سامانه معرفی مدیران دولت سیزدهم

راه اندازی سامانه معرفی مدیران دولت سیزدهم

طبق آخرین اخبار و به گفته محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت استقرار سریع دولت مقرر شد لیست پیشنهادی کابینه دولت آقای رئیسی پنجشنبه به مجلس ارائه شود. همچنین مراسم تحلیف دولت از ساعت 17 تاریخ 14 مرداد ماه با رعایت همه پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا و در حضور مهمانانی از 50 کشور دنیا برگزار خواهد شد و کمیسیون های مجلس یک هفته پس از ارائه لیست فرصت دارند تا جلسه تشکیل داده و جلسات رای اعتماد برگزار شود. حال باید منتظر ماند تا پس از قطعی شدن گزینه های احتمالی، شاهد آن باشیم که اقتصاد مملکت به کدام سمت خواهد رفت و آیا این چهره ها می توانند زخم های اقتصاد ایران را ترمیم کنند؟

جدیدترین اخبار سیاسی ایران و جهان را با ما در شجرنیوز به آدرس https://shajarnews.ir/  دنبال کنید.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.