اخبارخبر مهمسیاستمجلس و دولت

با رئیس جمهور چهار سال پیش روی کشور بیشتر آشنا شوید.

28 خرداد ماه 1400 سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. ملت ایران، حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی را با کسب 18 میلیون رای به مدت 4 سال به عنوان هشتمین رئیس جمهور انتخاب کرد. در آستانه برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری، خوب است رئیس جمهور منتخب، سید ابراهیم رئیسی را بیشتر بشناسیم.

با رئیس جمهور چهار سال پیش روی کشور بیشتر آشنا شوید.

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: در متن پیش رو شرح مختصری بر زندگینامه و بیوگرافی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ملت ایران در دوره سیزدهم خواهیم داشت. آذر ماه سال 1339 در نوغان شهر مشهد پسری به نام ابراهیم به دنیا آمد. در اوایل کودکی پدرش حجت الاسلام سید حاجی رئیس الساداتی را از دست داد. از همان نوجوانی یعنی در پانزده سالگی، سید ابراهیم برای تحصیل وارد حوزه علمیه قم شد.

پس از گذراندن دوره سطح حوزه، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی آغاز کرد. ایشان از پایان نامه ارشد خود را در سال 1380 دفاع کرد. سپس با شرکت در کنکور مقطع دکترا، تحصیل را در رشته فقه و حقوق خصوصی مدرسه عالی شهید مطهری ادامه داد. ایشان پس از اخذ عالی ترین سطح آموزشی حوزه، رساله دکترای خود را ارائه داد.

در سال 1356 پس از آنکه در روزنامه اطلاعات به امام خمینی (ره) اهانت شد و حرکت های خودجوش مردمی در اعتراض به این مسئله آغاز شد، در تجمعات اعتراضی حضور داشت و در میان جمعی از طلاب انقلابی فعالیت می کرد. ایشان در این زمان با علمای انقلابی آزاد شده و یا تبعید شده ارتباط برقرار کرد و فعالیت های مبارزاتی خود را ادامه داد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در دوره های ویژه ای که برای آماده سازی نیروهای مدیریتی نظام اسلامی توسط شهید بهشتی تعلیم داده می شد، شرکت کرد.

با شروع شورش های مارکسیستی در مسجد سلیمان به همراه برخی از طلاب برای فعالیتهای فرهنگی وارد این منطقه شد. مدتی بعد در پادگان آموزشی صفر دو شاهرود پایگاهی سیاسی عقیدتی راه اندازی و مدتی کوتاه آن را اداره کرد.

حضور در عرصه های مختلف فرهنگی پس از انقلاب اسلامی

حضور در عرصه های مختلف فرهنگی پس از انقلاب اسلامی

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و ورود به عرصه مدیریت

در ادامه زندگینامه و بیوگرافی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، به فعالیتهای مدیریتی ایشان می پردازیم. از سال 1359 و در اوج جوانی به عنوان دادیار شهرستان کرج انتخاب شد و نقطه آغاز فعالیت های مدیریتی ایشان از در سن 20 سالگی رقم خورد. با حکم شهید قدوسی به سمت دادستان کرج منصوب گشت. پس از دو سال و در تابستان 1361 با کسب موفقیت هایی در زمینه سامان دهی وضعیت شهر کرج،  هم زمان مسئولیت دادستانی شهر همدان را هم به ایشان واگذار کردند. از سال 1361 تا 1363 به عنوان دادستان استان همدان مشغول به خدمت بود.

انتخاب حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان دادیار شهرستان کرج

انتخاب حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان دادیار شهرستان کرج

 

ایشان در 23 سالگی با دختر آیت الله سید احمد علم الهدی ازدواج کردند صاحب دو فرزند دختر شدند. خانم دکتر علم الهدی، همسر سید ابراهیم رئیسی، هم اکنون با مقام دانشیاری، در حال تدریس فلسفه در دانشگاه علوم تربیت دانشگاه شهید بهشتی تهران هستند. همچنین وظیقه ریاست کمیسیون تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز برعهده دارند

در سال 1364 به عنوان جانشین دادستان شهر تهران منصوب شد و دوره مدیریتی خود در تهران را از همین سال آغاز نمود. در این سالها پس از رسیدن به موفقیت های متعدد در حل پرونده هایی پیچیده، طی احکام ویژه از طرف امام خمینی(ره) ماموریت یافت تا به مسائل و مشکلات مردم در استانهای لرستان، کرمانشاه و سمنان رسیدگی کند.

 

از سال 1368 تا 1373 سید ابراهیم رئیسی مسئولیت دادستانی تهران را برعهده داشت. از سال 1373 تا 1383 در جایگاه ریاست سازمان بازرسی کل کشور ارائه خدمت نمود. این دوره ده ساله مدیریتی نقطه قوتی در حیات کاری ایشان بود و با استفاده از تجربیات گذشته توانست تحولی در سیستم نظارتی دستگاه های اداری ایجاد کند. در زمان ریاست ایشان بر سازمان بازرسی کل کشور، این سازمان به دلیل عملکرد مناسب و کارآمد به عنوان یکی از ارکان نظارتی نظام تثبیت شد.

بسیاری از مشکلات نظام اداری و اقتصادی کشور در همین مقطع زمانی شناسایی شد و البته برای حل مشکلات و رفع قانون شکنی ها راه کارهایی ارائه شد. بسیاری از پرونده های مفاسد اقتصادی طی پیگیری ها و تلاشهای مستمر ایشان و همکارانش در سازمان بازرسی کل کشور و در این دوره ده ساله به نتیجه رسید. در سال 1376 به پیشنهاد آیت الله مهدوی کنی و جمعی از روحانیون مبارز، به عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت شدند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی از سال 1383 تا 1393 در سمت معاون اول قوه قضائیه فعالیت می کردند و طی دوره ای یک ساله از سال 1393 تا 1394 دادستان کل کشور بودند. همچنین از سال 1391 تاکنون با حکم مقام معظم رهبری ، به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شدند و در اسفند ماه 1394 مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی (علیه السلام) را با حکم رهبری بر عهده گرفتند.

انتصاب حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی

انتصاب حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و عضویت در مجلس خبرگان رهبری

در سال 1385 با کسب 80 درصد رای مردم خراسان جنوبی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان نماینده چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب و پس از دو سال به عنوان عضو هیات رئیسه ادامه فعالیت داد. در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری که در اسفند 1394 برگزار شد مجددا با کسب بیشترین آرا برای بار دوم به عنوان نماینده مردم خراسان جنوبی انتخاب گردید.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در فروردین ماه سال 1396 در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری کاندید شد و حدود 16 میلیون رای به دست آورد. این امر فصل جدیدی در زندگی ایشان رقم زد. در این مقطع ایشان تولیت آستان قدس رضوی را عهده دار بودند. البته در این دوره حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری انتخاب شد. در مرداد ماه سال 1396 به مدت 5 سال با حکم مقام معظم رهبری به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.

بنا به توصیه بسیاری از علما از جمله آیت الله مهدوی کنی و آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ارتباط علمی خود با طلاب را حفظ نمود و از سال 1380 تاکنون در مدارس علمیه تهران در سطوح عالی مشغول به تدریس است. همچنین در مقطع ارشد و دکتری دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و مدرسه عالی شهید مطهری و دانشگاه آزاد اسلامی دروس تخصصی فقه قضا، فقه اقتصاد، اصول فقه و قانون مدنی را تدریس نموده است.

حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی در سال 1400 یک بار دیگر نامزد دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری شد و با کسب حدود 18 میلیون رای به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد. رقبای ایشان در این دوره محسن رضایی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و عبدالناصر همتی بودند.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوره سیزدهم، در تاریخ 14 مرداد 1400 برگزار خواهد شد.

هشتمین رئیس جمهور  در کشور جمهوری اسلامی ایران

هشتمین رئیس جمهور  در کشور جمهوری اسلامی ایران

جدیدترین اخبار سیاسی ایران و جهان را با ما در شجرنیوز به آدرس https://shajarnews.ir/  دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.