اخبار شهرستان قدساخبارخبر مهمدر استان

انتقاد شهردار قدس از ‌جمع‌آوری نامطلوب سگ‌های بلاصاحب

شهرقدس- شهردار قدس با تأکید بر لزوم تأسیس یک مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در غرب استان با همکاری شهرداری‌ها گفت: در حال حاضر سگ‌های ولگرد توسط پیمانکاران در شهرهای مختلف جابجا می‌شوند و عملاً شاهد جمع‌آوری و ساماندهی نیستیم.

به گزارش شجرنیوز از شهرقدس، عنوان “سگ‌های ولگرد” کلیدواژه‌ای است که با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت و تبدیل باغ‌ها و زمین‌ها به ساختمان‌های مسکونی و تغییر سبک زندگی، در خبرها بسیار دیده می‌شود و جولان این حیوانات در زندگی شهری تهدیدی بر سلامت جسمی و روحی شهروندان شده است.

جلوگیری نکردن از ازدیاد این حیوانات و عدم ساماندهی آن‌ها فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر و تهدیدی بر جان و روح مردم است و در سال‌های اخیر وقوع حادثه دل‌خراش برای کودک 4 ساله قمی، حمله سگ‌های ولگرد به دو دختربچه در کرمان، مورد حمله قرار گرفتن دختربچه 3 ساله در کرج توسط سگ‌های ولگرد، فوت استاد دانشگاه براثر حمله سگ‌های ولگرد در اهواز و جان باختن پسر 14 ساله در شهریار به دلیل تصادف با خودرو حین فرار از حمله از سگ، نمونه‌هایی از معضلات و مصائبی است که مردم از آن رنج می‌برند.

جولان این حیوانات بدون صاحب در غرب استان تهران و پرسه زدن در بلوارهای شهر و چنبره زدن روی چمن‌ها و کنار خیابان‌ها و کوچه‌ها و دیده شدن صحنه‌هایی از توله‌های جدید و نژادهای مختلف بخش‌هایی از مشکلات زندگی هراس‌انگیز و بدون مرز انسان و حیوان در زندگی شهری است.

یکی از شهروندان شهرقدس هنگام ورود به بازار که با خوابیدن چند سگ بی‌حال در پیاده‌رو مواجه شده بود گفت: معلوم نیست پیاده‌رو محل عبور عابر است یا مکان استراحت سگ‌های ولگرد که با ترس و وحشت از کنار این‌ها عبور می‌کنیم تا به امورات بیرون برسیم.

شهروند دیگر از پارس کردن گروهی سگ‌ها در نیمه‌های شب گلایه کرد و گفت: مدتی است که گله‌ای از سگ‌های ولگرد یکسره نصف شب پارس کرده و وحشت‌زده از خواب می‌پریم و این معضل برای سلامتی سالمندان، کودکان و افراد بیمار هم خطرناک است.

ورود سگ‌های ولگرد به حیاط منازل معضل دیگری است که یکی دیگر از شهروندان ساکن خیابان چمن در شهرقدس اشاره کرد و گفت: پس از انجام کار روزانه زمانی که در حیاط را کامل بازکردم تا ماشین را داخل بیاوردم دو قلاده سگ وارد شدند و تا نزدیکی اتاق رفتند و بعد از کمی پرسه زدن از حیاط خارج شدند و من هم وحشت‌زده در ماشین نشستم و نمی‌دانستم در این لحظه چه واکنشی نشان دهم.

شهروند ساکن شهرک فرزان از حرکت گله‌ای و خودنمایی این سگ‌ها و اقدام نشدن بر جمع‌آوری آن‌ها گلایه داشت و ایجاد ناهنجاری در بوستان‌ها و هراس کودکان و کنترل این موجودات خواسته شهروند دیگر بود.

یکی از شهروندان در شهریار نیز به رژه صبحگاهی این حیوانات بی‌صاحب در خیابان‌های شهر اشاره داشت و گازگرفتگی پای شهروند توسط سگ ولگرد تجربه دردناکی بود که کام مردم را تلخ کرده است.

یکی دیگر از شهروندان از وضعیت نامناسب پرسه زدن این حیوانات اطراف مغازه‌ها و گذر سگ‌ها از جوی آب و به هم ریختن زباله‌ها و انتقال عوامل بیماری از حیوان به انسان گلایه بسیار داشت و این حوادث و ناراحتی‌ها در دیگر نقاط غرب استان تهران بارها دیده و شنیده شده است و لازم است مسئولان امر به‌ویژه شهرداری‌ها نسبت به این معضل جدی ورود کرده و اقدام اثرگذاری داشته باشند.

زیبنده نیست در خیابان‌ها و بلوارهای شهر مردم که برای کسب‌وکار و انجام امور روزانه به معابر می‌آیند، وحشت‌زده و هراسناک از کنار حیوانات بدون صاحب در شهر عبور کنند.

سو استفاده پیمانکاران در جابجایی سگ‌های بدون صاحب

سعید شهلی شهردار قدس در ارتباط با ازدیاد و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اظهار داشت: سگ‌های ولگرد توسط پیمانکاران در شهرهای مختلف جابجا می‌شوند و سوءاستفاده‌هایی در نقل و انتقالات این حیوانات از شهری به شهر دیگر انجام می‌شودئ و عملاً شاهد جمع‌آوری و ساماندهی نیستیم.

وی گفت: برای رسیدگی به این معضل جلسه‌ای با معاونت‌های خدمات شهری شهرهای شهریار، اندیشه، ملارد، صفادشت و باغستان به میزبانی شهرقدس برگزار شد و مقرر شد یک شرکت مشترک با کمک همه شهرداری‌ها تأسیس شود و با یک پیمانکار در زمینی مشترک تحویل این سگ‌ها انجام شود.

شهردار قدس با اشاره به اینکه ارزیابی جلسه اول مثبت بود و قرار شد در جلسه بعد محل زمین و خرید آن به طور قطعی صورت جلسه شود تا هر سه شهرستان بتوانند استفاده کنند، ادامه داد: سال گذشته 2 هزار و 400 قلاده سگ از سطح شهر زنده گیری و به مراکز تحویل داده شد که در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته امسال تعداد سگ‌ها کمتر شده که برای به حداقل رساندن و صفر شدن آن پیگیر هستیم.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.