اخبار شهرستان ریاخبارخبر مهمدر استان

تختی اسطوره جوانمردی/ به یاد جهان پهلوان پس از ۵۵ سال

مراسم پنجاه و پنجمین سالروز درگذشت پهلوان نامی ایران زمین، غلامرضا تختی امروز/شنبه/ با حضور پرشور مردم در ابن آرامستان بابویه شهرری برگزار شد.

تختی اسطوره جوانمردی/ به یاد جهان پهلوان پس از ۵۵ سال

به گزارش شجرنیوز از ری، بسیاری از اهالی ورزش و قشرهای مختلف مردم از ساعات اولیه صبح در ابن بابویه گرد هم جمع شدند تا یاد و خاطره غلامرضا تختی را گرامی دارند.

پیش از آغاز مراسم و در ساعات اولیه صبح محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک ایران، سید مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، عباس جوهری معاون سیاسی استاندار تهران و سردار باران چشمه عضو شورای عالی ورزش کشور و بسیاری از شخصیت های مردمی و نامی بر سر مزار جهان پهلوان حاضر شدند.

همچنین در این آیین سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در این آیین گفت: مهمترین بنای ایرانیان فرهنگ جوانمردی بوده که در دنیا هم زبانزد است.

به گفته کلهر، یکی از میراث های تختی که به یادگار مانده دفترچه ای است که در آن خاطرات و روزمرگی های خود را می نوشت که اولین چیزی که در این دفترچه می بینیم عشق و علاقه وی به اهل بیت به ویژه حضرت علی(ع) است.

وی افزود: نمی شود حرف از جوانمردی زد و نام و نشانی از اهل بیت نبرد؛ پهلوان دنبال نام و نشان نیست و اگر تختی کمک هایی برای زلزله زدگان بوئین زهرا و آن تلاش ها را کرد برای شهرت نبود بلکه برای کمک به مردمش بود.

کلهر ادامه داد: پهلوان عاشق است و زلال؛ گمشده امروز ورزش ما از دید من ادب است و بدانیم پهلوان با ادب است و هیچ وفت از زبان پهلوان بی ادبی نمی شنویم.

علی جوادی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران هم در این آئین گفت که جوانان باید روح و نشاط پهلوانی را در کنار بُعد قهرمانی خود پرورش بدهند.

وی ادامه داد: تختی اسطوره پهلوانی و اخلاق بود و هست و یکی از هم دوره های او تعریف می کرد که یکبار نشد در دادن سلام از وی پیشی بگیرم.

احداث خانه کشتی در محلات کم برخودار ری

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری هم در این آئین گفت: افتادگی پیشه تختی بود و هر کس که این مرام را در زندگی خود قرار دهد، به قول شما ورزشی ها پرچمش بالا است.

حمید زمانی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس هم این پهلوانان را داشتیم و امثال تختی و حاج قاسم سلیمانی پرورش یافته مکتب حضرت علی(ع) هستند.

وی افزود: افتخار می کنیم که بچه های شهرری در اخلاق و منش زبانزد هستند و در نظر داریم با کمک آقای دبیر رئیس فدراسیون کشتی در محله های کمتر برخوردار شهرری یک خانه کشتی بزنیم.

فرامرز تختی برادرزاده جهان پهلوان تختی هم در این آیین گفت: مرحوم عموم در سالی که به دنیا آمدم از دنیا رفت اما پدرم همیشه از خصایل نیک عمو می گفت.

وی به ذکر خاطره ای به نقل از پدرش در مورد جهان پهلوان تختی پرداخت و گفت: عمو هفته ای یکبار در سالن کشتی هفت تیر پارک شهر بعد از اتمام تمرین با مبتدی ها کشتی می‌گرفت.

تختی گفت: یک روز سارقی به جان خودروی عمو افتاد و می خواست جک و زاپاس را بدزد که ۲ پاسبان در این حین دزد را گرفته و می زنند.

وی ادامه داد: تختی که این صحنه را می بیند خطاب به دزد می گوید محمدعلی چرا اینجوری شدی و مگه نگفتم جک و زاپاس ماشین را برای برادرم ببر؛ پاسبان ها دزد را ول می کنند و بعدها این فرد، یکی از بزرگترین تجار لاستیک می شود.

همچنین در حاشیه این آیین که برای اولین بار در شبستان ابن بابویه و نه در فضای باز برگزار شد، هیات پهلوانی شهرستان ری با نوای ضرب خود به هنرنمایی پرداختند و در پایان از خانواده شهدا قدردانی شد.

غلامرضا تختی در پنجم شهریور سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای مذهبی و متوسط در محله خانی‌آباد تهران بدنیا آمد. رجب خان پدر تختی غیر از وی ۲ پسر و ۲ دختر داشت که همه آنها بزرگتر از رضا بودند. تختی از۲۰سالگی کشتی را در باشگاه پولاد زیرنظر «حبیب الله بلور» آغاز کرد.

تختی در رقابت‌های قهرمانی کشور طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸، موفق شد هشت بار قهرمان کشور شود. وی همچنین سه بار پهلوان ایران شد.

تختی در نخستین حضور خود در تیم ملی در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی در وزن ۷۹ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد. او در اولین حضور خود در المپیک در رقابت‌های ۱۹۵۲ هلسینکی با شکست مقابل کوریدزه از شوروی صاحب مدال نقره شد.

افتخارات پهلوان بزرگ کشتی ایران در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۹ و ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ تهران، یوکوهاما و تولیدو با کسب ۲مدال طلا و یک مدال نقره ادامه یافت.

تختی در رقابت‌های المپیک ۱۹۵۶و ۱۹۶۰ ملبورن و رم صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره شد. همچنین در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو صاحب مدال طلا شد.

تختی آخرین بار در رقابت‌های جهانی ۱۹۶۶ تولیدو دوبنده تیم ملی را به تن کرد.

غلامرضا تختی اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن صاحب مدال شود. وی همچنین پر افتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران در المپیک است.

«وایکینگ پالم» سوئدی، عادل آتان ترک، بوریس کولایف روس، پیتر بیلر امریکایی، دیتریش آلمانی، ویحزیستیوک روس، عصمت آتلی ترک، حسن کنگور ترک، الکساندر مدوید بلاروس و احمد آئیک ترک مهمترین رقیبان تختی در ۱۴ سال حضور وی در عرصه بین‌الملی بودند.

تختی در لیست بهترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد و در رقابت‌های جهانی۲۰۰۷ باکو نیز از وی بعنوان یکی از مشاهیر کشتی دنیا تجلیل شد.

غلامرضا در آبان ماه ۱۳۴۵زندگی مشترک خود را آغاز کرد و بابک تنها یادگار تختی است.

تختی سرانجام ۱۷دی ماه سال ۱۳۴۶در حالیکه بابک ۴ماهه بود در هتل آتلانتیک سابق درگذشت.

غلامرضا تبلور آرزوهای یک ملت بود او سمبل تاریخ ماست مردی که در میان مردم زیست و از میان مردم رفت. و پیکرش در ابن بابویه شهر ری آرام گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.