اخباراقتصاداقتصاد ایرانخبر مهممجله شجر

ثبت املاک در سامانه روشی مناسب برای جلوگیری از احتکار املاک

همه مالکان و مستاجران می بایست در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند. ثبت املاک در سامانه روشی مناسب برای جلوگیری از احتکار املاک است که به دولت اجازه می دهد برای تنظیم بازار مسکن و برنامه ریزی بهتر در راستای خانه دار شدن قشر متوسط و ضعیف جامعه گام بردارد.

ثبت املاک در سامانه روشی مناسب برای جلوگیری از احتکار املاک

به گزارش شجر نیوز، ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان اجباری شد. سال هاست که قیمت مسکن روز به روز به شکل افسار گسیخته ای در حال افزایش است و یکی از عوامل موثر بر این افزایش قیمت وجود املاک خالی است. حال برای آنکه چه ارتباطی میان املاک خالی و افزایش قیمت املاک وجود دارد، خود قابل تامل است.

در کشور ما اغلب مردم بر این باورند که برای ذخیره پول و درآمد خود یا باید طلا خرید و یا آنکه املاک مثل زمین، باغ یا خانه و این دو همیشه خریدار دارد و فروش آن هم همراه با سود خواهد بود. البته در عمل هم چنین بوده است زیرا کسانی که ملکی را خریده اند و بعد از چند سال اقدام به فروش آن کردند، سود خوبی نسیبشان شده است که دلیل آن هم پیشرفت و گسترش شهرها و تورم حاکم بر جامعه است.

حال همین نوع تفکر که بیشتر در میان قشر متوسط جامعه رواج دارد، باعث شد تعداد خانه های خالی افزایش یابد. از سویی دیگر با افزایش جمعیت و نیاز به تهیه مسکن (خرید یا اجاره) موجب بر هم زدن تعادل عرضه و تقاضای مسکن شد و قیمت ها چه برای خرید و چه برای اجاره روز به روز بالاتر رفت و ضرر آن متوجه قشر متوسط و ضعیف جامعه شد.

در میان این حجم خرید مسکن، افرادی سودجو فقط به گرانی و تورم بازار مسکن دامن می زنند. این افراد جماعتی هستند که ملک خریداری شده را نه اجاره می دهند و نه در آن ساکن می شوند. فقط به طمع افزایش قیمت و کسب سود بیشتر احتکار می کنند و از سوی دیگر برای فرار از پرداخت مالیات ترجیح می دهند ملک بخرند تا آنکه پول خود را در حساب بانکی ذخیره کنند.

وزارت راه و شهرسازی در سال 1400 سامانه ای با عنوان سامانه املاک راه اندازی و ثبت نام در آن را اجباری نمود. راه اندازی این سامانه به دولت کمک می کند علاوه بر نظارت بیشتر بر بازار مسکن، با برنامه ریزی دقیق تری خانواده های بدون مسکن را شناسایی نموده و بانک اطلاعاتی جامعی از املاک کشور تهیه نماید. از سوی دیگر مالکانی که بیش از یک ملک دارند نیز شناسایی و از کسانی که ملک مسکونی خود را خالی نگه داشته اند مالیات دریافت خواهد شد.

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

 

پس از ثبت املاک در سامانه، چه میزان مالیات به خانه خالی تعلق می گیرد؟

در دی ماه سال 1399 اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم تصویب شد. به موجب این قانون واحدهای مسکونی خالی در شهرهای با جمعیت بیشتر از صد هزار نفر که به آن واحد خالی گفته می شود ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود. مالکان حقیقی که ملک آنها بیش از 150 متر و خالی از سکنه بوده، در سال اول 6 برابر مبلغ اجاره ملک مالیات می دهند و این مبلغ هر سال دو برابر خواهد شد یعنی سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر اجاره هر سال واحد مسکونی خود را به عنوان مالیات پرداخت می کنند. مالکان حقوقی هم در سال اول 12 برابر اجاره ملک و در سال بعد دو برابر آن مالیات می پردازند.

با اجرایی شدن این قانون در فاصله زمانی 10 سال برای یک ملک خالی اندازه کل قیمت آن مالیات پرداخت می شود.

 

چه کسانی باید نسبت به ثبت املاک در سامانه اقدام نمایند؟

برای ثبت املاک در سامانه، تمامی سرپرستان خانوار اعم از مالک یا مستاجر، شهری یا روستایی، از 19 فروردین 1400 تا 19 خرداد 1400 به مدت 2 ماه فرصت دارند که در سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir املاک تحت مالکیت خود را ثبت نمایند. در صورت عدم ثبت املاک برای مالکان مالیات و جریمه مالیاتی لحاظ خواهد شد و همچنین از برخی خدمات اجتماعی و دولتی مانند افتتاح حساب بانکی، دریافت یارانه، دریافت دسته چک، گذرنامه و… محروم می گردد.

 

پس از ثبت املاک در سامانه، از چه کسانی مالیات اخذ خواهد شد؟

طبق مصوبه مجلس یازدهم در سال 1399 و بر اساس قانون مالیات بر خانه های خالی، هر خانواده یک محل برای سکونت اصلی و یک محل هم به عنوان اقامتگاه فرعی می تواند داشته باشد. اگر افراد بیشتر از این تعداد خانه داشته باشند و بیش از 120 روز هم خالی از سکنه باشد، قطعا مشمول پرداخت مالیات خانه های خالی می شود. همچنین به خانه های روستایی و شهرهای کوچک و یا خانه های اول و دوم که در شهر دیگر بوده و سکنه نیز دارند، مالیات تعلق نمی گیرد.

مراحل ثبت املاک در سامانه

  • ورود به سامانه املاک و اسکان به آدرس mrud.ir

 

 

  • پس از ورد به صفحه اصلی سایت، بر روی عبارت ورود به سامانه کلیک نمایید.

ورود به سامانه ملی املاک و اسکان کشور

ورود به سامانه ملی املاک و اسکان کشور

 

  • حال شماره تلفن همراهی که خود مالک آن هستید در این قسمت ثبت نمایید.

ثبت شماره تلفن همراه به نام مالک

ثبت شماره تلفن همراه به نام مالک

 

  • در این مرحله برای احراز هویت کد ملی خود را وارد نمایید.

احراز هویت از طریق ثبت کد ملیاحراز هویت از طریق ثبت کد ملی

 

  • حال کدی برای شما پیامک می شود. آن را در قسمت مربوطه وارد کنید.

 ارسال کد از طریق پیامک

ارسال کد از طریق پیامک

 

  • چنانچه احراز هویت شما با موفقیت انجام گردد، رمز عبور برای شما صادر می شود.

صدور رمز عبور پس از احراز هویت مالک

صدور رمز عبور پس از احراز هویت مالک

 

  • حال در صفحه جدید اطلاعات هویتی خود را دقیق ثبت نمایید.

ثبت اطلاعات هویتی مالک

ثبت اطلاعات هویتی مالک

 

  • در این مرحله نوع سرپرستی را تعیین کنید. در صورت درست بودن پیامی با این مضمون صادر می شود

تعیین وضعیت مالکیت

تعیین نوع سرپرستی

  • با مشخص شدن سرپرست خانوار، باید اطلاعات افراد تحت تکفل وی نیز ثبت شود:

ثبت اطلاعات افراد تحت تکفل

ثبت اطلاعات افراد تحت تکفل

  • در این قسمت اگر خود شخص مالک است گزینه مالک خودم هستم را تعیین کنید. در غیر این صورت گزینه شخص دیگری مالک است را تیک بزنید.

 

تعیین وضعیت مالکیت

تعیین وضعیت مالکیت

  • اگر گزینه مالک خودم هستم را انتخاب کنید، این پنجره باز می شود.

ثبت اطلاعات مالکیت

ثبت اطلاعات مالکیت

  • در این بخش شهر محل سکونت و آدرس کامل محل زندگی مشخص می شود.

ثبت آدرس محل اقامت

ثبت آدرس محل اقامت

  • حال اطلاعات ملک شامل کد پستی، متراز، سال ساخت، تعداد واحد را به طول کامل وارد نمایید.

وارد کردن اطلاعات ملک

وارد کردن اطلاعات ملک

  • اگر مستاجر هستید با انتخاب گزینه مالک شخص دیگری است به این مرحله می رسید و باید اطلاعات مالک و شروع اقامت را ثبت کنید. اگر ملک را از شخصی دیگر اجاره کرده اید گزینه حقیقی و اگر از ارگان یا سازمانی اجاره کرده اید گزینه حقوقی یا سازمانی را تعیین نمایید. در صورتی که از اتباع خارجی هستید گزینه مربوط را تیک بزنید.

ثبت اطلاعات مستاجران در سامانه املاک

ثبت اطلاعات مستاجران در سامانه املاک

  • در گام آخر مشخصات قبوض ملک را ثبت نمایید و سپس اطلاعات را در قسمت پیش نمایش مجددا بررسی نمایید و پس از اطمینان از صحت آنها روی کلید تایید نهایی کلیک کنید.

ثبت شناسه قبوض مربوطه

ثبت شناسه قبوض مربوطه

 

  • در پایان وضعیت ملک به شما نشان داده خواهد شد.

 

زمان اخذ مالیات از خانه های خالی

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی از مرداد ماه 1400 از خانه های خالی شناسایی شده در سامانه املاک مالیات اخذ خواهد شد. همچنین با توجه به آنکه هنوز عده ای برای ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان اقدام نکرده اند، مهلت ثبت نام در این سامانه تا مهر ماه 1400 تمدید شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر ما را در https://shajarnews.ir/  دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.