مجله شجرجوانان

ساده ترین راه معافیت سربازی، کفالت، پزشکی یا خرید سربازی؟

با وجود اینکه دوران سربازی برای بسیاری از افراد شیرین است و می‌تواند یادآور خاطرات گذشته آنها باشد، اما در مقابل برخی از افراد هستند که شرایط مناسبی برای رفتن به سربازی ندارند و نمی‌توانند سختی‌های رفتن به سربازی را تحمل کنند.

در نتیجه این افراد به دنبال یافتن ساده ترین راه معافیت سربازی و راهی هستند که در این دوره شرکت نکنند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب، ساده ترین راه معافیت سربازی را به شما معرفی کنیم.

معافیت کفالت سربازی

یکی از راه های تقریباً ساده برای دریافت معافیت سربازی، معافیت کفالت می‌باشد. در واقع در طول چند سال اخیر افراد زیادی توانسته‌اند از این طریق معافیت سربازی را دریافت کنند. شاید بتوان برای چند سال آینده نیز این روش را بهترین و ساده‌ترین راه معافیت سربازی در نظر گرفت. شخصی که قصد دارد معافیت کفالت سربازی دریافت کند، می‌تواند این معافیت را از روش‌های مختلفی به دست آورد.

ساده ترین راه معافیت سربازی چیست

در صورتی که افراد خانواده توانایی مراقبت از خود یا تأمین هزینه‌های زندگی خود را نداشته باشند و شخص دیگری نیز نباشد که بتواند از او مراقبت کند، می‌توان با ارائه مدارک مربوط به این موضوع معافیت کفالت سربازی را دریافت کرد.

معافیت پزشکی سربازی

اگر بخواهیم ساده ترین راه معافیت سربازی را بگوییم، معافیت پزشکی حتما جزء یکی از آنها خواهد بود. در واقع پس از معافیت کفالت سربازی، این روش را می‌توان به عنوان راحت‌ترین روش در نظر گرفت. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که برای دریافت معافیت پزشکی، حتماً باید شرایط لازم را دارا باشید. به عنوان مثال هر شخصی که دچار بیماری خاصی باشد، مشمول دریافت معافیت پزشکی نمی‌شود.

افرادی که به نوعی بیماری‌های عفونی دچار هستند، به طوری که تمامی بخش‌های بدن آنها را درگیر کرده یا شرایط زندگی را برای آنها سخت کرده باشد، می‌توانند به راحتی معافیت پزشکی نظام وظیفه را دریافت کنند. البته افرادی که دچار بیماری های دیگری مثل مشکلات فک و دهان یا بیماری‌های مربوط به اعصاب و روان باشند نیز امکان دریافت معافیت پزشکی را خواهند داشت.

برای دریافت معافیت پزشکی ابتدا شما به مرجع قانونی مربوطه مراجعه می‌کنید و سپس این مرکز شما را به پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه معرفی کرده و پزشک پس از بررسی وضعیت بیماری شما، نتیجه را به مرجع قانونی اعلام می‌کند.

معافیت تحصیلی سربازی

یکی دیگر از روش‌های دریافت معافیت سربازی معافیت تحصیلی است. باید گفت بیشتر افرادی که قصد رفتن به سربازی ندارند، مشغول به تحصیل هستند. در واقع بسیاری از افرادی که قصد شرکت در دوره سربازی را ندارند، مدارج علمی را ادامه می دهند و از طریق معافیت تحصیلی که شاید بتوان گفت ساده ترین راه معافیت سربازی است، این کار را انجام می دهند.

البته لازم به ذکر است برای این نوع معافیت، قوانین پیچیده‌ای وجود دارد و باید شرایط شخص مورد بررسی قرار بگیرد. به طور کلی چند دسته از افراد مشمول دریافت معافیت تحصیلی سربازی هستند.

  • اولین دسته دانش آموزان در مدارس مشغول به تحصیل هستند.
  • مورد بعدی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشند.
  • مورد سوم مربوط به طلاب است که در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل هستند.

معافیت موارد خاص سربازی

بهترین روش برای نرفتن به سربازی

معافیت موارد خاص سربازی، یکی دیگر از روش‌های معافیت از خدمت سربازی است و همانطور که از نام آن مشخص است، تنها برخی از افراد مشمول این نوع معافیت هستند. افرادی که دارای شرایط خاصی باشند. دفترچه راهنمای نظام وظیفه به طور کامل درباره این افراد صحبت کرده و قوانین مربوط به آنها را بیان کرده است.

  • به عنوان مثال برخی از افراد دارای بخشودگی سنی هستند که با توجه به مدرک تحصیلی خود، می‌توانند از شرکت در دوران سربازی معاف شوند. افرادی که بالای ۵۰ سال سن داشته باشند، دیگر نیازی به حضور در سربازی نداشته و از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند.
  • همچنین برخی از شرایط دیگر نیز برای دریافت معافیت موارد خاص وجود دارد. مثلا اگر خانواده ای تحت پوشش کمیته امداد باشند یا والدین دارای سهمیه جانبازی باشند، تحت شرایط خاص امکان دریافت معافیت وجود خواهد داشت.
  • علاوه بر این، در صورتی که یکی از اعضای خانواده مثل خواهر یا برادر معلول باشد و خانواده تنها یک پسر بالای ۱۸ سال سن داشته باشد، می‌تواند از این طریق معافیت سربازی دریافت کند.

خرید سربازی

برخی افراد با وجود تلاش‌های بسیار زیاد برای دریافت معافیت سربازی، ممکن است مشمول این شرایط نباشند و بخواهند با خرید سربازی از شرکت در این دوره معاف شوند. در واقع این مسئله تحت شرایط بسیار خاصی انجام می‌شود. افراد بالای ۳۵ سال و متأهل که شرایط لازم برای شرکت در دوران سربازی را نداشته یا از نظر جسمی توانایی شرکت در این دوره را ندارند، می‌توانند برای خرید سربازی اقدام کنند.

قیمت خرید سربازی

 قیمت خرید سربازی با توجه به مدرک تحصیلی شخص متفاوت است.

  • برای افرادی که مدرک تحصیلی کاردانی یا پایین‌تر از آن را دارند، ۲۵۰ میلیون تومان است.
  • برای افرادی که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارند، حدود ۴۰۰ میلیون تومان است.
  • برای افرادی که دارای مدرک پزشکی و دکترای تخصصی هستند، قیمت خرید سربازی ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

در این مقاله از خبرگزاری شجرنیوز درباره ساده ‌ترین راه‌ معافیت سربازی صحبت کردیم. روش‌هایی مثل معافیت پزشکی، معافیت کفالت سربازی و معافیت موارد خاص یا معافیت تحصیلی به طور عمده برای معاف شدن از دوران سربازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در میان ساده‌ترین روش‌ها برای دریافت معافیت سربازی قرار دارند. از طرفی روش‌هایی هم برای خرید سربازی وجود دارد. با این حال قیمت آن با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت بوده و با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی هزینه مربوط به آن نیز بیشتر خواهد بود.

همانطور که در این مقاله ذکر شد، راه های بسیاری برای دریافت کارت معافیت یا پایان خدمت بدون انجام خدمت سربازی وجود دارد ولی هر یک از آنها، شرایط خاص خود را دارند. به همین دلیل بهتر است پیش از طی یکی از این راه ها، اطلاعات کافی را خصوص آنها کسب کنید. شما می توانید برای کسب آگاهی بیشتر، سایر مقالات شجرنیوز در این رابطه را مطالعه کنید تا بتوانید راحت تر به هدف خود برسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.