دنیای فوتبالاخبارورزش

سفر به جام جهانی نهایتا باید ۱۰۰ میلیون باشد نه ۵۰۰ میلیون تومان

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با انتقاد از قیمت‌های نجومی بسته‌های سفر به قطر در دوران جام جهانی تا ۵۰۰ میلیون تومان، گفت: این بسته‌ها با ارائه خدمات با کیفیت مناسب در نهایت باید ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

سفر به جام جهانی نهایتا باید ۱۰۰ میلیون باشد نه ۵۰۰ میلیون تومان

به گزارش شجرنیوز، حرمت‌الله رفیعی روز یکشنبه – ۲۴ مهر ۱۴۰۱- در نشست خبری درباره قیمت بسته‌های سفر به قطر در دوران جام جهانی اظهار داشت: بسته‌های سفر به قطر از ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون در بازار در حال خرید و فروش است. در هر دوره جام جهانی این مشکل را داشتیم چرا باید این میزان آشفتگی در مدیریت بازار و تشکیل بازار سیاه بسته‌های سفر جام جهانی وجود داشته باشد.

وی افزود: دولت چندین جلسه با فدراسیون فوتبال گذاشته و تلاش کرده این بازار را مدیریت کند، اما فدراسیون اصلا تمایلی به همراهی ندارد. خارج از فدراسیون فوتبال در قالب مدیر انجمن نیز مذاکراتی با بخش خصوصی فیفا انجام دادم و پس از توافق اقدامات و مکاتباتی را هم انجام دادیم، با فدراسیون فوتبال چند جلسه مذاکره کردم، اما وقتی مورد حمایت بخش‌هایی قرار دارند، آنچه حق و حقوق مردم است حاصل نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد از زیاده‌خواهی بخش‌های غیر خصوصی در فرایند فروش بسته‌های سفر به قطر گفت: همین دخالت‌ها و حمایت‌های بی‌جای بخش‌های دیگر هم باعث این آشفته بازار و افزایش نرخ‌ها شده است، از طرفی توقعات هم بالا رفته است.

رفیعی یادآور شد: از سال گذشته بارها در مورد جام جهانی قطر و اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی اعلام کردم که نتایج و دستاوردهای مناسب نخواهیم داشت. دیگر زمان برای بهره‌برداری از فرصت‌های جام جهانی گذشته است. اکنون هر حرفی هم بزنیم خودزنی کردیم. دفاتر خدماتی نهایتا به دنبال سود ۱۰ تا ۲۰ درصدی هستند، اما بسته ۵۰ میلیونی با بسته ۵۰۰ میلیون تومانی قطعا تحت‌الحمایه بخش‌های خاص هستند، دستگاه‌های متولی بررسی کنند، قطعا این دفاتر تحت‌الحمایه نهادها و افرادی قرار دارند که خودشان سهام دار این مجموعه‌ها هستند.

وی بیان کرد: برخی اقدامات باعث بدنامی می‌شود اینکه واسطه ها و لابی‌گران مذاکرات را انجام داده اند اما در آخر نمی‌توانند به تعهدات عمل و پول را پرداخت کنند و از آن بدتر نمی‌توانند یار واقعی تیم فوتبال را برای حمایت از تیم به قطر ببرند هم سهمیه تماشاچی از دست مان می رود و هم دعوای حقوقی در پی دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیان کرد: اگر چه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این فرآیند دخیل نیست، اما به عنوان انجمن صنفی به وزارتخانه مکاتبه می‌کنم و هشدار می‌دهم تا این مسائل را پیگیری کند.

وی افزود: این دوره از جام جهانی می‌توانستیم از گروه خودمان صعود کنیم و مردم ایران خوشحال میشدند و در جامعه امید ایجاد میشد، اما با زیاده‌خواهی برخی، قیمت‌های سفر به قطر بی رویه، سرسام آور و نجومی شد، مسئولان باید بانیان این وضع را بازخواست کنند.

رفیعی گفت: بسته سفر به قطر در دوران جام جهانی با کیفیت خدمات مناسب باید در نهایت ۱۰۰ میلیون تومان باشد، راه‌های بسیاری خوبی برای برگزاری برنامه های خوب وجود داشت،  حتی با برخی از اهالی ورزش گفت وگو  کردیم که با حضورشان در کشتی کروز، مراسم‌های سرگرم کننده و ایرانی پسند داشته باشیم، تا مردم ۱۰ تا ۱۱ روز سفر خوبی داشته باشند و بازیهای خوبی تماشا و از تیم حمایت کنند، اما دخالت‌های بیجا همه چیز را از بین برد.

سفر به جام جهانی

آغاز فعالیت مجدد مجمع ملی تشکل‌های گردشگری

در این نشست خبری که با حضور تعدادی از اعضای مجمع ملی تشکل‌های گردشگری از جمله حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران – به عنوان دبیر این مجمع-، محسن حاجی سعید رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، یاور عبیری رئیس جامعه حرفه‌ای بوم گردی و نیما آذری رئیس انجمن مؤسسات آموزش گردشگری کشور برگزار شد، تاثیرات اغتشاشات اخیر بر صنعت گردشگری، لزوم امنیت گردشگران خارجی، آغاز فعالیت مجدد مجمع ملی تشکل‌های گردشگری و برنامه های آن مباحث مطرح و توضیحاتی ارائه شد.

رفیعی درباره آغاز به کار مجدد مجمع تشکل های ملی گردشگری گفت: این مجمع با حضور رؤسای ۷ تشکل از ۹ تشکل ملی ایجاد شد تا بتواند پیگیر مطالبات این صنعت باشد؛ سال ۹۵ اساسنامه‌ای برای مجمع تشکل‌های گردشگری با حضور تعدادی از تشکل‌های ملی و استانی گردشگری امضا شد که برخی از آنها حتی ملی نبودند. حیف است که از تشکل‌ها فقط امضا بگیریم و بعد دیگر در جلسات یا ملاقات‌ها از آنها دعوت نکنیم، ین تشکل که قبلاً ایجاد شده بود، فقط یک دورهمی بود و ثبات قانونی نداشت، پس باید فرآیند قانونی و فعالیت مجدد آن باید آغاز میشد.

دیدار با نمایندگان مجلس و رئیسان قوای سه گانه

وی افزود: در چند سال گذشته وزارت میراث فرهنگی همیشه از ۹ تشکل ملی دعوت می‌کرد تا در برنامه‌ها حضور داشته باشد اکنون هم از همان‌ها دعوت کردیم تا به این مجمع سامان ببخشیم. برخی از دوستان میل داشتند که روند قبل تکرار شود اما لازم بود که پوست اندازی صورت گیرد. همیشه رؤسای تشکل‌ها می‌گفتند «چرا مجمع تشکیل جلسه نمی‌دهد و دنبال تغییر بودند» ما در روزهای اخیر یک نشستی با حضور تشکل‌های ملی برگزار کردیم و رأی گیری شد که یک نفر را به عنوان دبیر مجمع انتخاب شد. ۷ رئیس تشکل از ۹ تشکل حضور پیدا کرده و همه آن ۷ تشکل هم به من رأی دادند. اما  دوره دبیری تشکل یک سال است و پس از آن دوباره رأی گیری می‌شود.

رفیعی  به مکاتبه با وزارت میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: تشکل های ملی دارای مجوز را استعلام کردیم، از جامعه هتلداران هم می‌خواهیم که به این مجمع بپیوندند. امیدوارم جلسات حداقل ماهیانه برگزار شود و هر ۶ ماه گزارش کار می‌دهیم. برنامه اصلی این است که با رؤسای قوا، مطالبات صنعت گردشگری را پیگیری کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: اگر قبل از کرونا ۸ میلیون گردشگر ورودی داشتیم ۴ میلیون نفر آنها عراقی‌ها بودند که برای زیارت می‌آمدند. الان هر اندازه ارزش پول ملی پایین می‌آید بسته سفر ایران گران‌تر می‌شود. مشکلات زیادی در حوزه گردشگری داریم یکی از آنها مالیات زیاد است. نباید مالیات به بخش خصوصی تحمیل شود. این مسائل را می‌توان در مجمع ملی تشکلهای گردشگری پیگیری کرد.

قوانین حمایتی مستقل برای گردشگری تدوین شود

محسن حاجی سعید رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور گفت: ما به آئین نامه وزارت میراث فرهنگی درباره ایجاد تشکل ملی استناد کرده‌ایم که باید چنین تشکل ملی برای گردشگری وجود داشته باشد. در سه سال گذشته مجمع قبلی هیچ جلسه‌ای نداشت.۹۰ درصد تشکل‌های گردشگری، تشکل‌های حرفه‌ای خود را ایجاد کرده اند بنابراین بهتر است که دعواها را با نهاد متولی به حداقل برسانیم و مطالبات خود را پیگیری کنیم.

وی تاکید کرد: قانون جداگانه حمایتی برای گردشگری تدوین شود چون جنس گردشگری کشور ما با کشورهای دیگر و منطقه فرق دارد. این نکته حائز اهمیت است که ما هنوز متوجه اهمیت گردشگری در دنیای امروز نشده ایم. کشورها انواع گردشگری را به عنوان محصول جدید وارد کرده اند که تاثیرش در GDP کشور آنها تا ۴۰ درصد است. ولی ما تازه می‌خواهیم روی حساب‌های اقماری (TSA)کار کنیم.

نهاد مسئول امنیت گردشگران در ایران مشخص شود

حاجی سعید همچنین با اشاره به اتفاقات اخیر گفت: در فضای بین المللی ایران یک کشور ترسناک جلوه داده شده است. چرا اخبار کشورهای دیگر درباره اعتراضات کار نمی‌شود ولی چنین تصویری درباره آنها ارائه نمی‌شود. گردشگری در ایران باید یک متولی داشته باشد و یک نهاد مسئول امنیت گردشگران در ایران باشد اما الان می‌بینیم هر کسی که در تجمعات دستگیر می‌شود به عنوان جاسوس می‌گیرند.

می‌خواهیم صدای واحد شنیده شود

حاجی‌سعید گفت: ما دنبال این هستیم که به مجمع ملی تشکل‌های گردشگری نظم و انضباط بخشیده شود، در نخستین گام دبیر آن به مدت یک‌سال انتخاب شد. اعتقاد داریم چرخش نخبگان باید اتفاق افتد، هرچند معتقدیم دبیر قبلی مجمع نیز شخصی مؤثر بوده، اما گله ما این بود که جلسات این مجمع مستمر و با حضور همه تشکل‌ها برگزار نمی‌شد؛ در سه سال گذشته، مجمع ملی تشکل‌های گردشگری فقط یک یا دو بار تشکیل جلسه داده بود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری افزود: این مجمع در جایی تاکنون ثبت نشده، چون محمل قانونی آن را نداشته است، اما با بررسی‌های انجام شده در ذیل ماده ۲۵ آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری، این محمل قانونی برای ایجاد و جلب حمایت وجود دارد. نگاه ما در درازمدت، ایجاد مجمع حرفه‌ای برای تشکل‌های خصوصی گردشگری است که به دور از برخوردهای جزیره‌ای و با نگاهی پیشران به گردشگری، عمل کند.

حاجی‌سعید این توضیح را اضافه کرد که استناد ما به مجوزهای وزارت گردشگری است و البته تاییدیه‌ای که برای تشکل‌های ملی گردشگری صادر شده است. بنا نیست هر تشکلی که ملی نیست برای جمع کردن رأی دعوت کنیم. از طرفی هیچ مبنایی بر ایجاد اختلاق نداریم، از همه اعضای مجمع ملی تشکل‌های گردشگری هم دعوت به حضور و همکاری داریم تا صدای واحدی از بخش خصوصی گردشگری شنیده شود.

تشخیص و تصمیم و وفاق با اکثریت است

نیما آذری رییس انجمن مؤسسات آموزشی کشور در این جلسه بر تفاهم و اتفاق نظر جمعی تاکید کرد و گفت: وقتی رأی به اکثریت باشد که حتی اساسنامه تغییر کند بر شئونات آن مجمع مقدم است. هفت تشکل ملی به این نتیجه رسیده اند که دبیر و اساسنامه باید دوباره در یک رأی گیری انتخاب شود، نه اینکه لزوماً تغییر کند. حالا اگر دو یا سه تشکل در این میان نظر دیگری داشتند دال بر این نیست که راه ادامه پیدا نکند، ما هنوز هم می‌خواهیم آن تشکل‌ها حضور داشته باشند، اما نظر جمع بر انتخابات جدید بود. معتقدیم تشخیص و تصمیم و وفاق با اکثریت است.

مرجعیت بخش خصوصی در صنعت گردشگری زیر سوال است

آذری گفت: مسایل اجتماعی تاثیر زیادی در گردشگری داشته است، از سه سال قبل صنف آموزش و گردشگری تحت فشار بوده و امروز به اوج رسیده است. با این اوضاع نیاز داریم  مجمع ملی صدای همگرای تشکل‌های خصوصی گردشگری باشد.

عضو مجمع ملی تشکل‌های گردشگری همچنین از نگاه‌های جزیره‌ای و دولتی به صنعت گردشگری انتقاد کرد و افزود: گردشگری در تمام دنیا صنعتی خصوصی به شمار می‌آید، اما در ایران به شدت دولتی شده و حاکمیت دولت در تمام تصمیم‌گیری‌ها به حدی زیاد شده که ممکن است مرجعیت از بخش خصوصی گرفته شده است و باید این جایگاه و نگاه پیشران برگردد، این همان وظیفه‌ای است که مجمع ملی تشکل‌های گردشگری به عهده دارد.

آذری خاطرنشان کرد: نقد ما به مجمع سابق این بود که تا کنون در راستای انسجام تشکل‌های گردشگری، پیشران شدن صنعت گردشگری و جلب حمایت در بحران‌ها اقدامی نکرده بود.

سفر به جام جهانی

کاهش ۹۰ درصدی گردشگر ورودی؛ کاهش ۶۰ درصد گردشگر خروجی

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تاثیر ناآرامی های اخیر بر صنعت گردشگری گفت:  اتفاقات اخیر به گردشگری داخلی ضرری نرسانده است اما گردشگری ورودی ۸۰ تا ۹۰ درصد و گردشگری خروجی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با برخی نمونه اعتراضات و اعتصابات در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: همزمان با ما در یک ماه، سه بار پیاپی بزرگ‌ترین ایرلاین جهان اعتصاب کرده است آنجا هم این اتفاقات می‌افتد. مگر ما در کار آنها دخالت کرده ایم که آنها دخالت می‌کنند؟ اتفاقات اخیر به صنعت گردشگری آسیب زده است. مردم کارشان لطمه می‌بینند و باید به فضای آرام برگردیم.

وی بیان کرد: همان طور که الان هر زمان می‌خواهم در خیابان قدم بزنم می‌توانم و مشکلی نیست طبیعتاً اگر ساختمانی هم در خیابانی در حال ریزش باشد به آنجا نمی‌روم این دلیل بر آن نیست که در کشور امنیت وجود ندارد. برخی سفارتخانه‌ها اعلام کرده اند که اتباعشان از کشور خارج شود. چرا دروغ می‌گویند که ایران ناامن است؟ همین اتفاقات موجب شد که به گردشگری خارجی ۸۰ درصد لطمه وارد شود. در حوزه گردشگری داخلی گردشگری لطمه زیادی ندید. پروازها را رصد کردیم و دیدیم که مقاصد گردشگری مانند مشهد مقدس در داخل ایران پر هستند.

رفیعی همچنین از بیمه تورهای گردشگری در زمان اتفاقات و جبران ضررهای ناشی از لغو آنها خبر داد و گفت: به تازگی نشستی با معاون گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت و تأمین اجتماعی و دستگاه‌های دیگر داشتیم. موافقت‌های اولیه انجام شده است و می‌توان تورها را تحت پوشش بیمه قرار داد. هر چند شرایط اضطراری اتفاق نیفتاده است اما می‌توان ضررها را جبران کرد.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره اینکه وزارتخانه‌های مختلف در کار گردشگری دخالت می‌کنند گفت: حتی وزارت صمت دخالت می‌کند که چرا تور را گران می‌فروشید. ما یک متولی داریم هر مشکلی در این بخش باشد باید وزارت میراث فرهنگی ورود کند اما می‌بینیم این صنعت حامی ندارد. این مداخلات باید کم شود الان برای گرفتن مجوز باید هفت خوان رستم را رد کنیم و از ۱۷ نهاد مجوز کار بگیریم.

بدترین سرویس‌ بهداشتی‌ها در فرودگاه بین‌المللی تهران / ترکیه‌ رکورددار گردشگری منطقه

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه به این پرسش که تغییرات لحاظ شده در قانون توسعه ایرانگردی چقدر به حل مشکلات گردشگری کمک کرده است، پاسخ داد: در اولین جلسه‌ای که با آقای ضرغامی ـ وزیر میاث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتم، گفتم که تمام آیین‌نامه‌ها و قوانین گردشگری باید بازنگری شود، چون بدون نظر بخش خصوصی و سلیقه‌ای تنظیم شده است. بر مبنای همین قوانین بود که به سفر هوایی مالیات بستند یا برای سفر خارجی از مردم عوارض می‌گیرند. این عوارض قرار بود فقط در دوران جنگ برقرار باشد، اما استمرار پیدا کرد. یک نفر وقتی می‌خواهد سفر برود نه تنها عوارض خروج را می‌دهد که مالیات هواپیما، فرودگاه، سوخت و شهرداری را هم باید بدهد، با این شرایط انتظار دارند گردشگری ارزان شود.

وی افزود: از محل عوارضی که قرار بود موقتی باشد، اما بیش از ۳۰ سال است ادامه دارد، چه چیزی به فرودگاه‌های بین‌المللی کشور اضافه شده است، گیت جدید ساخته‌اند، سرویس بهداشتی آن را مناسب کرده‌اند؟ فرودگاه بین‌المللی تهران یکی از بدترین سرویس‌های بهداشتی را دارد. صنعت گردشگری هنوز به چیزی که می‌خواهد نرسیده است، در واقع ما روی تردمیل راه می‌رویم. به هر حال، امیدواریم نقدهای ما برای دولت شیرین باشد، اگر نقدهای ما را نشنوند یقینا اتفاقی نمی‌افتد.

رفیعی گفت: سال‌هاست در گردشگری حرف می‌زنیم، اما چه شده است، کشور ترکیه رکورد ورود گردشگر را پس از محدودیت‌های کرونا زده است؛ به خانه تکانی و زیر میز زنی در بخش خصوصی گردشگری نیاز داریم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.