شبکه اجتماعیاخبارفناوری

شرط ایران برای رفع فیلتر اینستاگرام!

وزیر ارتباطات اعلام کرد که هر پلتفرمی که قواعد ما را رعایت کند، از جمله اینستاگرام می‌تواند در کشور به فعالیت خود ادامه دهد و رفع فیلتر خواهد شد.

شرط ایران برای رفع فیلتر اینستاگرام!

به گزارش شجرنیوز، براساس آنچه وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرده‌، چنانچه اینستاگرام تفاهم نامه‌ای امضا کند و شروط جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند، منعی برای فعالیت آنها وجود نخواهد داشت.

در پی فیلترینگ دو شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام و واتساپ، فعالیت بسیاری از کسب‌ و کارهایی که در این بستر فعالیت ‌می‌کردند تحت شعاع قرار گرفته است. اما به نظر می‌رسد رفع فیلتر و ادامه فعالیت آن‌ها تنها منوط به پذیرش شروط و قوانین ایران است.

شرط رفع فیلتر اینستاگرام چیست؟

پیوست در صفحه توییتر خود در این باره نوشت امروز، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که قرار است برنامه ویژه‌ای برای همکاری با یاندکس داشته باشیم، گفت: «امکان ویژه‌ای برای یاندکس در نظر نگرفته‌ایم و هر پلتفرمی که قواعد ما را رعایت کند، می‌تواند فعالیت کند.»

زارع پور تاکید کرد: «اینستاگرام اگر به قواعد ما و خودش درباره تجارت اسلحه و دعوت به خشونت پایبند باشد، مشکلی برای فعالیت ندارد.»

وزیر ارتباطات همچنین؛ در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهوری مبنی بر فیلتر نکردن اینستاگرام، گفت: وقتی پلتفرم قواعد را رعایت نمی‌کند در سیاست‌ها تجدیدنظر می‌کنیم. جمله‌ای که معنایش را فیلترینگ دائم این دو پلتفرم دانسته‌اند.

حالا اما خبرگزاری دولت این خبر را از قول وزیر تکذیب کرده است و به نظر می‌رسد دولت قصد ندارد در شرایط فعلی به شایعه فیلتر دائم اینستاگرام که زندگی جمع زیادی از مردم به آن گره خورده دامن بزند.

طبق گفته‌ زارع پور دو روز است که محدودیتی برای اینترنت در کشور وجود نداشته و فقط برخی پلتفرم‌ها مسدود هستند. فعلا تصمیمی درباره رفع فیلتر اینستاگرام نیز گرفته‎ نشده‌ است.

این درحالی است که طبق بررسی‌های انجام شده‌ بسیاری از پلتفرم‌هایی که در این چند روز فیلتر شدند، نظیر اسکایپ و لینکدین هنوز فیلتر هستند.

درخواست زارع‌پور برای کوچ کسب و کارها

بحث اصلی پیرامون فیلترینگ اینستاگرام به تعداد بالای کسب‌وکارها و اشتغال ایجاد شده‌ مربوط می‌شود. طی این مدت نیز بسیاری از کارشناسان در این باره هشدار دادند که ادامه فیلترینگ باعث از بین رفتن بیش از یک میلیون شغل مستقیم خواهد شد.

در واقع موضوع کسب و کارهای مردم در فضای مجازی همواره از مهمترین موانع برای توجیه فیلترینگ برخی شبکه‌ها بوده.‌ تا آنجا که حتی رئیس جمهوری هم در تبلیغات انتخاباتی خود بارها بر لزوم توجه به مشاغل ایجاد شده در فضای مجازی تاکید داشت.

این در حالیست که چندی پیش وزیر ارتباطات مهمترین سیگنال خود برای آینده فیلترینگ داد و گفت: «من به عنوان یک کارشناس توصیه می‌کنم مردم کسب‌وکار خودشان را بر محیطی که پایبند قانون جمهوری اسلامی ایران نیست، برنامه ریزی نکنند.»

وزیر ارتباطات هچنین، خبر از یک بسته حمایتی برای کسب‌وکارها داد:«ما یک برنامه برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند، در نظر گرفته‌ایم و با کمک وزارت اقتصاد یک بسته حمایتی مانند معافیت مالیاتی و تسهیلاتی از این قبیل، برای آنها پیش‌بینی شده‌ است.»

به نظر می‌رسد که از این جملات نمی‌توان چیزی جز جدی بودن احتمال ادامه فیلترینگ شبکه‌های مجازی و محدودیت‌های کنونی اینترنت برداشت کرد. او به وضوح از کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی می‌خواهد تا به فکر کوچ به فضاهای جدید باشند و تنها دلیل موجه چنین درخواستی می‌تواند این باشد که فیلترینگ ادامه خواهد داشت.

پلتفرم‌های داخلی جایگزین می‌‌شوند؟

از سوی دیگر در حالی که اغلب فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی در راستای هدف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و افزایش کاربران آن‌ها ایجاد شد. اما در این چند روز رفتار کاربران فضای مجازی چیز دیگری نشان می‌دهد.

طبق ادعای برخی نیز اعمال محدودیت‌های گسترده در فضای مجازی باعث بازگشت کاربران ایرانی به تلگرام شده‌ است. ظاهرا تاکنون نزدیک به شش میلیون کاربر واتساپ به پیامرسان تلگرام بازگشته‌اند.

آمار رسمی نشان می‌دهد با وجود مسدود بودن پیام‌رسان تلگرام، ۴۵ میلیون ایرانی همچنان از آن استفاده می‌کنند. در گزارشی هم که چندی پیش نوین‌هاب منتشر کرد، تعداد کاربرانی ایرانی از پیام‌رسان تلگرام، ۵۰ میلیون نفر اعلام شد.

این آمار نشان می‌دهد که پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی تاکنون نتواسته‌اند به دلیل عدم اعتماد جامعه و نداشتن کارایی مناسب مانند رقبای خارجی خود، آنطور که باید کاربران ایرانی را به خود جذب کنند. ممکن است این ماجرا برای پلتفرم داخلی روبیکا که کارایی همانند اینستاگرام دارد نیز صدق کند.

با این حال صبح امروز نیز وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا قرار است پلتفرم داخلی روبیکا جایگزین اینستاگرام شود، گفت: «برنامه‌ای در این زمینه نداریم.»

همچنین، وزیر ارتباطات امروز اعلام کرد هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارتی که اپراتورهای همراه و ثابت از کاهش پهنای‌باند برایشان ایجاد شده فعلا ندارند. اما برنامه‌هایی برای جبران خسارت خواهند داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.