اخبار شهرستان شهریاراخبارخبر مهمدر استان

فاضلاب‌های شهری، بحران اصلی زیست‌محیطی شهریار

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهریار ضمن اشاره به اینکه فاضلاب‌های شهری در شهرستان شهریار بیشترین اهمیت را در بین مشکلات شهرستان دارند، گفت: فاضلاب‌های شهری هنوز در شهرستان به نحو مطلوب کنترل نشده است بنابراین شرکت آب و فاضلاب و شهرداری‌های شهرستان باید مشکل را حل کنند.

فاضلاب شهری؛ بحران اصلی زیست‌محیطی شهریار

به گزارش شجرنیوز، شیدا آکار درباره کانون‌های آلودگی شهرستان شهریار اظهارکرد: یک شهرستان تنها دارای یک کانون آلودگی خاص نیست. ما در همه شهرستان‌ها آلودگی هوا، پسماند، خاک و آب را بررسی می‌کنیم. در شهرستان شهریار نیز مانند سایر شهرستان‌ها همین موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آلودگی هوا دامن‌گیر شهرستان شهریار

وی افزود: در شش ماه دوم سال در برخی مواقع شاخص‌های آلودگی بالا می‌رود به‌گونه‌ای که کیفیت هوا در شرایط اضطرار قرار می‌گیرد، در این شرایط باید بر کانون‌های آلودگی نظارت بیشتری کنیم. در شهرستان شهریار علاوه بر واحدهای بتن در باغستان، از بالادست با معادن شن و ماسه شهرستان قدس، از غرب با بادهای غربی  و اراضی بایر موجود در شهرستان مجاور و از جنوب هم با واحدهای ضایعاتی و ضایعات‌سوز در پایین‌دست جاده ساوه مواجه هستیم که گاهی در باد معکوس شهرستان ما نیز تاثیر می‌پذیرد و باعث بروز آلودگی هوا در شهرستان می‌شود. این موارد را مورد گشت و پایش قرار می‌دهیم تا بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم.

آکار ضمن تشریح اقدامات انجام شده در شش ماهه دوم سال گذشته در شرایط اضطرار توضیح داد: در این شرایط طبق دستور اداره کل محیط زیست استان تهران، گشت‌های شبانه‌روزی در بخش‌های ضایعاتی، بتن و … به صورت ویژه انجام می‌شد به‌طوری‌ که حدود ۲۳۰۰ گشت و پایش مختص آلودگی هوا داشتیم به علاوه واحدهای صنعتی که به‌صورت بالقوه مستعد آلودگی هوا هستند مورد پایش قرار گرفت.

وی تاکید کرد: از ابتدای مهرماه سال جاری براساس دستور سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید اداره کل محیط زیست استان تهران برنامه‌ریزی‌های گشت و پایش مرتبط با موضوع آلودگی هوا در حال اجرا است. در هفته دو بار گشت و پایش انجام می‌شود که در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطرار گشت‌ها شبانه روزی می‌شود اما هنوز در شرایط اضطرار قرار نگرفته‌ایم.

آکار خاطرنشان کرد: موضوع آلودگی هوا باتوجه به اینکه شرایط جوی تغییراتی ایجاد کرده است، در همه شهرها وجود دارد. بدین جهت ما عمده فعالیت خود را بر بخش هوا متمرکز می‌کنیم البته به این معنا نیست که بیشترین مشکل شهرستان شهریار آلودگی هوا باشد. در شهرستان شهریار واحدهای بزرگ آلاینده هوا مانند نیروگاه یا پالایشگاه‌ها نداریم بلکه موضوعات کنترلی مانند رفع زباله، مدیریت زباله، مدیریت نخاله‌های ساختمانی و … در شهرستان‌ها وجود دارد که آن‌ها را پایش می‌کنیم. برای رسیدن به حد مطلوب و ایده‌آل نظارت می‌کنیم، در برخی مواقع اخطار می‌دهیم و در صورت بی‌توجهی به اخطار از بخش قضایی کمک می‌گیریم.

اما و اگرهای بحران پسماند در شهریار

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهریار ضمن اشاره به موضوع پسماند که از دیگر محورهای فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: ایستگاه‌های انتقال زباله نیازمند تکمیل هستند بدین جهت موارد لازم را ابلاغ کرده تا خود را به سطح ضوابط زیست محیطی برسانند. به علت عدم رعایت یک مورد پرونده قضایی در سال‌های گذشته داشتیم که همچنان روند آن باز است و درحال پیگیری است. همچنین دو  شکایت جدید نیز از شهرداری‌ها به دلیل عدم رعایت ضوابط زیست محیطی به طور کامل داشتیم که جهت بررسی به بخش قضایی ارائه دادیم.

مسئله نخاله‌های ساختمانی

آکار در ادامه باتوجه به موضوع نخاله‌های ساختمانی در مدیریت پسماند گفت: به علت حجم ورود نخاله‌ها و سرعت بالای تولید آن‌ها- که بیشتر از اقدامات مدیران اجرایی است – این موضوع هنوز به نحو مناسب کنترل نشده و نیاز است که مدیران اجرایی برنامه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

فاضلاب شهری؛ بحران اصلی زیست‌محیطی شهریار

وی درباره فاضلاب‌های شهری شهرستان شهریار اظهار کرد: واحدهای صنعتی به‌طور مرتب نمونه‌برداری می‌شوند و مورد پایش قرار می‌گیرند. در شش ماهه اول ۳۰ مورد نمونه‌برداری از واحدهای صنعتی انجام شد. این نمونه‌برداری‌ها علاوه بر خوداظهاری‌هایی است که خودشان انجام می‌دهند. نمونه‌برداری را برای ارزیابی خوداظهاری‌ها انجام می‌دهیم تا در نهایت کیفیت کار سیستم تصفیه را بررسی کنیم. در حقیقت سیستم‌های تصفیه‌ شهرهای شهرستان نیازمند تجهیز هستند و هنوز بخشی از شهرها سیستم تصفیه فاضلاب شهری ندارند. فاضلاب شهری باید به نحو موثری با اجرای سیستم‌های تصفیه کنترل شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهریار ضمن اشاره به اینکه فاضلاب‌های شهری در شهرستان شهریار بیشترین اهمیت را در بین مسائل دارند، اظهارکرد: بخشی از فاضلاب‌ها از آب‌های سطحی جاری می‌شود. فاضلاب‌های شهری هنوز در شهرستان به نحو مطلوب کنترل نشده است که شرکت آب و فاضلاب و شهرداری‌ها باید مشکل را حل کنند.

وی باتوجه به جلسه کارگروه شرایط اضطراری هوا در ابتدای هفته گذشته در استانداری تشکیل شد گفت: در این کارگروه نیز به موضوع فاضلاب‌های شهری تاکید شد که شرکت آب و فاضلاب و  شهرداری‌ها با یک کیفیت ویژه‌ای به این زمنیه وارد شوند و بخش فاضلاب شهری شهرستان را به نحوی کنترل کنند.

اقدامات انجام شده در جهت رفع مشکل آلودگی‌های شهرستان

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهریار در ادامه به اقدامات انجام شده در جهت کنترل کانون‌های آلودگی این شهرستان اشاره کرد وگفت: گشت‌ و پایش‌های لازم را با هدف کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهیم تا اگر واحدی مشکل داشت، با آن برخورد کنیم؛ به عبارتی بیشتر گشت و پایش‌های ما برای جلوگیری از کاهش آلودگی هوا است. همچنین در محور جاده ساوه با ضایعات سوزی مواجه هستیم که متاسفانه در بیشتر موارد عامل این کار قابل شناسایی نیست چراکه پس از آتش‌سوزی، آتش‌افروز در محل نیست.

همکاران ما در حد امکان با گشت و پایش از حضور این ضایعات‌سوزی‌ها و ایجاد آلودگی هوا جلوگیری می‌کنند. به علاوه در مورد فاضلاب‌های صنعتی به صورت مستمر نمونه‌برداری انجام می‌دهیم سپس در صورت آلاینده بودن واحد اخطار می‌دهیم. پرونده دو واحد از فاضلاب‌های صنعتی و دو واحد دارای آلودگی هوا جهت رسیدگی به بخش حقوقی و دادگاه منتقل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا اخطار می‌دهیم سپس در صورت بی‌توجهی به دو اخطار اول و خودداری از انجام اقدام موثر در زمینه رفع مشکل آلودگی هوا، آلودگی پساب، فاضلاب و پسماند واحد را به بخش قضایی  ارجاع می‌دهیم.

آکار در پایان به ارائه آماری از گشت و پایش‌های نیمه اول سال جاری پرداخت و گفت: ۲۰۰ مورد گشت و پایش انجام  و ۵۶ مورد اخطاریه صادر شده است همچنین هیچ واحدی پلمب نشده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.