اخبار شهرستان قدساخبارخبر مهمدر استان

وجود ۴۰ درصد بافت فرسوده در شهرستان قدس/ لزوم راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری

فرماندار شهرستان قدس با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد شهرستان در بافت فرسوده قرار داشته و موجب گلایه مردم شده گفت: شهرداری جهت اصلاح ساختار بافت فرسوده دفاتر تسهیل‌گری را به سرعت راه‌اندازی کند.

وجود ۴۰ درصد بافت فرسوده در شهرستان قدس/ لزوم راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری

به گزارش شجرنیوز از شهرقدس، وحید گلیکانی در نشست ستاد تبدیل به احسن که در سالن جلسات فرمانداری با حضور امام‌جمعه و اعضای ستاد برگزار شد اظهار داشت: شهرستان قدس دارای 7 پلاک ثبتی است که پلاک یک مربوط به هفت جوی، پلاک 15 مرتبط با شهرک دانش، پلاک 16 اسماعیل آباد، پلاک 17 کاووسیه یا میان جوی، پلاک 24 مربوط به قلعه حسن‌خان که موقوفه است، پلاک 25 پرنان و پلاک 26 زرنان است.

وی افزود: عرصه پلاک 24 وسیع‌تر و به 24 ناحیه تقسیم شده و موقوفه بودن پلاک 24 یکی از مشکلاتی است که موجب گلایه و نارضایتی شهروندان شده و در سال‌های گذشته نیز بحث تبدیل به احسن که مورد تأکید مقام معظم رهبری است مطرح شد اما پس از گذشت سال‌ها همچنان در این حوزه با چالش مواجه هستیم.

فرماندار قدس با اشاره به اینکه حدود 40 درصد شهرستان قدس در بافت فرسوده است گفت: عمده بافت فرسوده در پلاک 24 موقوفه قرار دارد و از دو ماه پیش اسناد اصلاح ساختار بافت فرسوده شهرستان توسط استاندار وقت تأیید و ابلاغ شد و در جریان احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده غالباً سیاست‌های دولت در قالب بسته‌های تشویقی و حمایتی خاص است.

وی ابراز داشت: در بسته‌های تشویقی ابلاغ شده، فرد متقاضی می‌تواند با بهره‌گیری از این ظرفیت نسبت به تخریب و بازسازی ملک مربوطه اقدام کند و در این راستا وجود سند مالکیت الزامی است چراکه مهم‌ترین سیاست تشویقی این حوزه، پرداخت وام و تسهیلات است که در صورت نبود سند مربوطه، مالک از دریافت آن محروم می‌شود.

گلیکانی در خصوص اصلاح ساختار بافت فرسوده تصریح کرد: با توجه به اینکه این معضل زیربنایی است بنابراین رفع آن نیازمند تجمیع است و اگر زیربنا مربوطه فاقد اسناد هویتی باشد در مباحث تفاهم مالکین مشکلاتی ایجاد می‌شود، همچنین با توجه به اینکه پرونده‌های تشویقی از دفاتر تسهیل‌گیری باید صادر شود بنابراین شهرداری هرچه سریعتر نسبت به راه‌اندازی آن فعالیت نماید.

 وی با اشاره به مشکلات صنعتگران و مسئله اوقافی بودن اراضی گفت: در راستای رونق تولید و افزایش اشتغال، دولت امکانات و تسهیلاتی را در نظر گرفته که در راستای دریافت آن، صنایع نیازمند سند هستند اما با توجه به اینکه بعضی از صنایع در پلاک 24 و فاقد سند مالکیتی قرار دارد، از دریافت آن محروم می‌شوند.

فرماندار شهرستان قدس در ادامه تصریح کرد: لازم است ادارات مرتبط نسبت به شناسایی دلایل عدم استقبال شهروندان و ارائه راهکارهای قانونی به منظور تسهیل در این روند خصوصاً کاهش بروکراسی اداری فعالیت کنند و دفتر فنی و مجموعه بازرسی فرمانداری گزارشاتی را در ارتباط با فرآیند تبدیل به احسن این املاک، اخذ پروانه‌های ساخت‌وساز و اسناد مالکیتی تهیه کند.

اوقاف سریعاً در راستای حل مشکل سند اوقافی مردم اقدام کند

حجت‌الاسلام رضا جوکار امام‌جمعه شهرستان قدس در ادامه این جلسه خطاب به مسئولان اداره اوقاف شهرستان بیان کرد: لازم است اداره اوقاف شهرستان سریعاً در راستای حل مشکل سند اوقافی مردم اقدام کند.

وی ضمن تأکید بر لزوم مراجعه اداره امور مساجد به مساجد شهر جهت پیگیری مشکلات نمازگزاران و اراضی و اسناد ملکیت مساجد افزود: یکی از اموری که اداره اوقاف باید در برنامه کاری خود قرار دهد، بررسی اسناد ملکی مساجد است چراکه برخی مساجد همچنان دارای سند مالکیت نیستند لذا لازم است این مساجد شناسایی و سند رسمی برای آنان صادر شود.

امام‌جمعه شهرستان قدس، اداره قومیتی برخی مساجد شهر را یکی از معضلات مهم این مکان مقدس دانست و خاطرنشان کرد: در برخی مساجد نگاه قومیتی تا حدی رایج است که هیئت‌امنای آن، خود را مالک مسجد می‌دانند و حتی برخی مکان مسجد را به اشخاص جهت درآمدزایی اجاره می‌دهند که باید جلوی این امور گرفته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.