اطلاعات و ارتباطاتاخبارفناوریمجله شجر

روابط عمومی مدرن در عصر ارتباطات

اهمیت و نقش اطلاعات در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. بی شک هیچ ارگان و سازمانی از روابط عمومی بی نیاز نیست و روابط عمومی مدرن تاثیر فراوانی در رسیدن به اهداف مورد نظر خواهد داشت. آشنایی با این حوزه در پیشرفت و توسعه، انتقال اطلاعات صحیح و انعکاس واقعیت ها نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.

روابط عمومی مدرن در عصر ارتباطات

آیا با روابط عمومی مدرن در عصر ارتباطات آشنایی دارید؟ در دنیای امروز که اطلاع رسانی در همه زمینه ها حرف اول را می زند، ارزش و جایگاه روابط عمومی بسیار پررنگ شده است. دوام و پایداری سازمان ها و شرکت ها در زمینه های تخصصی قطعا به نوع عملکرد روابط عمومی آنها بستگی دارد.

رکن اصلی در برقراری ارتباط بین افراد یک مجموعه روابط عمومی است که می تواند با برنامه ریزی و هدف مند تعامل مناسب میان مدیران و کارکنان یک سازمان و ارگان ایجاد کند و بازدهی  آن را نیز افزایش دهد. در دو دهه اخیر پیشرفت تکنولوژی سرعت چشمگیری داشته است و همین امر موجب ایجاد تغییرات عمده در حوزه های اجتماعی شده و نیاز به تحول در عرصه روابط عمومی را بیشتر کرده است.

ارتباطات جمعی و انتقال اطلاعات از ارکان اصلی روابط عمومی می باشند. به روزرسانی و تغییر در فناوری مربوط به این حوزه برای ادامه حیات و بقای آن امری ضروری است. با به وجود آمدن تغییرات عمده در ابزارهای تولید و انتشار خبر و  اطلاعات و نیز برقراری ارتباط با مخاطب لازم است شکل سنتی روابط عمومی به مدرن تغییر کند.

تاثیر روابط عمومی در انتقال اطلاعات

تاثیر روابط عمومی در انتقال اطلاعات

روابط عمومی مدرن ابزاری است برای مدیریت افکار مخاطبین و ارتباطات سازمان محور را به ارتباطات مخاطب محور ترجیح می دهد. در روابط عمومی مدرن دیدگاه سازمان نسبت به برقراری ارتباط با مخاطب خود تغییر کرده و عملاً مخاطبین در نشر اطلاعات مشارکت دارند. در شبکه های اجتماعی به شکل وسیعی از حضور مشتریان برای تبلیغات و جذب مخاطب جدید استفاده شده است و این امر تاثیر فراوانی در تقویت روابط عمومی یک نهاد یا سازمان خواهد داشت.

در روابط عمومی مدرن یا دیجیتال به جای آنکه حجم انبوهی از اطلاعات بر سر مخاطب ریخته شود، این مخاطب است که می تواند به اطلاعات طبقه بندی شده در هر زمینه ای دسترسی داشته باشد. در واقع تنوع در شبکه های اجتماعی و تکمیل بایگانی اطلاعات در موتورهای جستجو دست کاربران را برای انتخاب منابع مورد نظرشان در هر زمینه ای و با هر سلیقه و کیفیتی باز گذاشته است.

روابط عمومی مدرن صنعتی است وابسته به اطلاعات و داده ها که باید تجزیه و تحلیل شوند. نظارت سازمان ها بر عملکرد این بخش می تواند نقشی مهم در آینده آن نهاد داشته باشد و قاعدتا با شناخت دقیق از مخاطبان و در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و نیاز جامعه، قدرت جذب بیشتری جلب نظر مخاطبین خواهد داشت و برقراری ارتباط مخاطب را آسان تر می کند.

در روابط عمومی مدرن نوع نگاه برخلاف روابط عمومی سنتی است. در روابط عمومی سنتی نوع نگاه از درون به بیرون است و نوع بیان هم کاملا رسمی و خشک و اداری است. برخلاف روابط عمومی مدرن که علاوه بر سادگی نوعی صمیمیت هم برای برقراری ارتباط با مخاطب خاص خود لحاظ می کند.

با گسترش وسایل و ابزار ارتباط جمعی به راحتی می توان بر روی گروه های هدف خود متمرکز شد و یا آنکه آنها را از سایرین تفکیک کرد. تنوع شبکه های مختلف اجتماعی، کانال ها و پلتفرم های مختلف به شما این امکان را می دهد که به مخاطبان در گروه های مختلف به راحتی دسترسی داشته باشید و کاملا هدف مند حرکت کنید و همچنین طیف خاصی از مخاطب را به سوی خود جذب کنید.

جایگاه روابط عمومی مدرن در سازمان های امروزجایگاه روابط عمومی مدرن در سازمان های امروز

 

سرعت تغییر اطلاعات در دنیای امروز بسیار بالاست و ظرف مدتی کوتاه اطلاعات به روز شده بدون استفاده می شود و چاره ای جز در لحظه زندگی کردن و به روز ماندن نیست حداقل برای ارائه خدمات و محصولات باید تکنولوژی های روز دنیا استفاده کرد. در حوزه روابط عمومی مدرن نمی توان انتظار داشت استراتژیک و سیاست ثابت برای مدت طولانی پاسخگوی نیاز سازمان مورد نظر باشد بلکه استراتژیک در روابط عمومی باید با نوآوری و پویایی همراه بوده و کاملا هماهنگ با آخرین تغییرات و بدون توقف حرکت رو به جلو داشته باشد.

البته منظور آن نیست که با روابط عمومی سنتی نمی توان فعالیت کرد اما قطعا با عملکرد ثابت و سیاست یک جانبه آن سرعت رشد کندتر خواهد شد و نتیجه جا ماندن از رقبا خواهد بود.

دامنه فعالیت در روابط عمومی مدرن بسیار وسیع و حتی خارج از محدوده تعریف آن است. در روابط عمومی سنتی خروجی کار تولید و نشر خبر و انتقال به مخاطب است اما روابط عمومی مدرن به اینجا ختم نمی شود. با گسترش شبکه های اجتماعی و فراوانی اطلاعات در فضاهای بر خط، نیاز به مدیریت اطلاعات یعنی انتخاب اطلاعات باارزش و مهم، چگونگی نشر آن و دریافت نظر و بازخورد بازدیدکننده درخصوص اخبار منتشر شده، احساس می شود.

نقش شبکه های اجتماعی در روابط عمومی

نقش شبکه های اجتماعی در روابط عمومی

از کارکردهای مهم روابط عمومی مدرن، پاسخگویی به مخاطبان و افکار عمومی، داشتن سیاست ها و راهکارهای مناسب برای مواقع بحران، شخصیت سازی برای برند ارگان یا سازمان است. در روابط عمومی مدرن باید اصل شفاف سازی و رضایت ذهنی مخاطبان روابط عمومی را در نظر گرفت.

در گذشته بخصوص در روابط عمومی سنتی انجام و ادامه فعالیت نیازمند صرف هزینه بوده است. مثلا انتشار پوستر، تراکت، بنر، ارتباط با مخاطب به وسیله تلوزیون و رادیو همچنین حقوق پرسنل واحد ارتباط با مشتریان در بودجه هر سازمانی لحاظ می شد. اما در روابط عمومی مدرن یکی از اصول مدیریت هزینه و حتی رسیدن به سود است.

در این عرصه به جای روشهای سنتی، شبکه های اجتماعی برای تبلیغات و اطلاع رسانی به کار گرفته می شوند. به راحتی می توان برای معرفی سازمان و خدمات آن از روش های نوین استفاده کرد که یکی از این روش ها معرفی خدمات با استفاده از افراد مشهور و شناخته شده در سطح جامعه و برگزاری دوره آموزشی تخصصی برای فعالان این عرصه می باشد.

روابط عمومی به زبان ساده پلی است برای ارتباط سازمان، شرکت و ارگان با مخاطب و جامعه هدفش و روابط عمومی مدرن این ارتباط را با کمک تکنولوژی و ابزار روز دنیا در جهت تامین منافع سازمان و مخاطب برقرار می کند.

 

معرفی یکی از فعالان حوزه روابط عمومی در ایران

حامد کریمی کارشناس ارتباطات و روابط عمومی، دارای مدرک دکتری مدیریت کسب و کار (DBA) دانشگاه تهران می باشد.

سوابق و فعالیت های حامد کریمی کارشناس ارتباطات و روابط عمومی:

  • منتخب دومین دوره جایزه ملی آرمان برتر به عنوان روابط عمومی برتر در سال 1398
  • تالیف کتابی با عنوان ظرفیت های روابط عمومی در مدیریت تعالی سازمان ها
  • جایزه صنعت روابط عمومی ایران در تبلیغات و روابط رسانه ای در سال 1399
  • تالیف مقاله اثربخشی آموزش به وسیله چندرسانه ای آتوپلی
  • مدرک خبرنگاری از آموزشگاه رسانه
  • عضویت در باشگاه خبرنگاران تهران
  • عضویت در انجمن روابط عمومی ایران
  • مسئولیت فرهنگی هنری بسیج شرکت پاکسان
  • مدیریت روابط عمومی شرکت پاکسان
  • صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز

حامد کریمی، کارشناس ارتباطات و روابط عمومی

 

لینک های ارتباطی با  شجرنیوز

https://t.me/shajarnews_ir

https://www.instagram.com/shajarnews.ir/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.