اخباراخبار شهرستان بهارستانخبر مهمدر استان

چطور می شود یک نوجوان 12 ساله به فکر خود کشی می افتد؟

در پی اقدام به خودکشی نوجوان 12 ساله در شهرگلستان بهارستان به سراغ مهدی قدرتی یکی از روانشاسان این شهرستان رفتیم و دلایل این اقدام را جویا شدیم که شما را برای مطالعه این گفت و گو دعوت می نماییم.

چطور می شود یک نوجوان 12 ساله به فکر خود کشی می افتد؟

پایگاه خبری تحلیلی شجرنبوز: در گذشته کمتر کسی کلمه خود کشی به گوشش می رسید و اگر هم خبر خود کشی یک نفر را می شنیدند با تعجب فراوان علت آن را جویا می شدند که چه کسی است؟ چند سال دارد؟ خانم است یا آقا؟ بخاطرمسائل خانوادگی، ناموسی یا فشار بسیار زیاد مالی؟ و… کدام یک از این ها باعث شده بود که فرد به فکر خودکشی باشد؟ با گذشت زمان وقتی اخبار دهه قبل را مطالعه می کنیم علت خود کشی را می توان در بزرگسالان به خاطر اختلافات زوجین و عدم توانایی حل مسائل و مشکلات زندگی، افسردگی، ناامیدی و…یافت.

در پی اقدام به خودکشی نوجوان 12 ساله در شهرگلستان بهارستان به سراغ مهدی قدرتی یکی از روانشاسان این شهرستان رفتیم و دلایل این اقدام را جویا شدیم که شما را برای مطالعه این گفت و گو دعوت می نماییم.

به نظر شما در این زمان چه شرایطی پیش آمده است که تعداد خود کشی در افراد با علت های مختلف بسیار زیاد شده است؟

در گذشته تعداد خودکشی بسیار پایین بود و آن هم در جوانان و بزرگسالان اتفاق می افتاد. وقتی خبر خودکشی یک نوجوان 12 ساله را شنیدم که به تازگی دوران کودکی را پشت سر گذاشته و فقط کمتر از یک سال است که پا به دوره نوجوانی نهاده بسیار ناراحت شدم. این سوال پیش می آید که دوران کودکی این نوجوان چگونه بوده است که هنوز به تازگی این دوران را پشت سر گذاشته است اقدام به خودکشی می کند؟ نحوه ارتباط والدین او با یکدیگر و فرزند خود در این سال ها به چه شکل بوده است که این نوجوان اقدام به خودکشی نموده است؟ آیا این فرزند در خانواده مورد حمایت و توجه والدین خود قرار می گرفت؟ و سوالات دیگری که می توان از اینگونه خانواده ها جویا شد.

با توجه به شرایط موجود می توانم موارد زیر را علل خودکشی در نوجوانان بیان کنم:
1. شرایط خانوادگی به شدت استرس زا و متشنج
2. عدم حمایت و توجه مناسب خانواده به فرزند در شرایط گوناگون
3. نداشتن مهارت حل مسئله و قرار دادن خودکشی بعنوان راه نجات
4. گسترش استفاده از فضای مجازی در سنین پایین و حتی تشویق به خودکشی در این فضا. مثل بازی نهنگ آبی
5. افسردگی، یکی از شایع ترین اختلالات روانی در دوره نوجوانی
6. تنهایی، انزوا طلبی و همچنین اضطراب شدید.
7. نداشتن آگاهی و دانش لازم والدین از دوره نوجوانی و به وجود آمدن مشکلات فراوان
8. طلاق والدین،افت ناگهانی تحصیلی، سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، خشونت خانگی
9. نداشتن امنیت روانی و جسمانی در خانواده
و علت های زیادی که می توان در این باب بیان نمود.

باید توجه داشت که وقتی یک زوج ارتباط سالمی با یکدیگر ندارند و اصل ادب و احترام را در خانه بین خود و اعضای خانواده رعایت نمی کنند زمینه را برای خارج شدن از حدود هر یک از اعضا مهیا می کنند. به وجود آمدن مشکلات خانوادگی و توجه نکردن به فرزند و مدام تحقیر، سرزنش و توهین کردن به او زمینه از بین رفتن عزت به نفس و اعتماد به نفس را در او ایجاد می کند و روز به روز هم در تحصیل خود افت کرده و در بین همسالان خود شکسته می شود و متاسفانه از انجایی که فرهنگ مراجعه به روانشناس و مشاور هم بسیار پایین است، نوجوان نمی تواند مسائل پیش آمده بسیار خود را حل کند و نهایتا به خودکشی متوسل می شود تا با این کار خود را از این مشکلات و مسائل پیش آمده رهایی بخشد.

در آخر لازم است والدین ابتدا نسبت به یکدیگر و بعد به فرزندان خود توجه کافی را داشته باشند و برای شناخت دنیای فرزندان خود و نحوه ارتباط صحیح با آنها در این عصر با مطالعه و شرکت در دوره ها به دست آورده تا دیگر با خودکشی نوجوان 12 ساله خود روبرو نشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.