صنعت و تجارتاخباراقتصادخبر مهم

آشنایی با شهرک های صنعتی غرب استان تهران

وجود شهرک های صنعتی غرب استان تهران، نشان می دهد که این شهر از نظر صنعتی پیشرفت های چشمگیری را پشت سر گذاشته است. طی این چند سال، با رونق در بخش صنعتی، احداث کارخانه های مختلف و پیشرفت در زمینه تولید، شهرک های صنعتی گوناگونی در نواحی مختلف تهران تاسیس شده اند. با شجرنیوز همراه باشید تا موقعیت مکانی این شهرک ها را به خوبی بشناسید

آشنایی با شهرک های صنعتی غرب استان تهران

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که یک شهرک صنعتی، تا چه اندازه بر پیشرفت شهری موثر است؟ اهمیت این مسئله را با مثالی در رابطه با شهرک های صنعتی غرب استان تهران نشان خواهیم داد. تا قبل از اینکه شهرک های صنعتی گوناگون در نواحی مختلف اطراف تهران تاسیس شود، بیش تر مایحتاج مردم ساکن در این منطقه از شهرهای اطراف تامین می شد.

مردم نیاز به لوازم گوناگونی داشتند و حال اینکه به علت نبود کارخانه های تولیدی مختلف در شهر تهران، چاره ای به جز انتقال این لوازم ضروری از شهرهای دیگر نبود. طی سال ها با احداث شهرک صنعتی در مناطق حومه تهران، مردم می توانستند به تولیدات شهری اکتفا کنند و نیازمند محصولات دیگر شهرها نباشند.

هنگامی که یک منطقه صنعتی می شود، روند شهرنشینی برای مدت زمان طولانی تری ادامه می یابد زیرا این منطقه چندین مرحله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را طی می کند. مردم تمایل دارند به جایی که فرصت های شغلی و زندگی به طور ایده آل فراهم است، نقل مکان کنند. بنابراین با شروع به کار کارخانه ها در مراکز شهری، مردم از مناطق روستایی به شهرهای بزرگ نقل مکان کردند.

به گزارش شجرنیوز، یکی دیگر از مزایای تاسیس شهرک صنعتی، افزایش فرصت های شغلی و رونق اقتصادی در یک شهر و نهایتا در یک کشور است. بنابراین احداث این شهرک ها بر روند کاری و ایجاد مشاغل مختلف نیز تاثیر داشت.

شهرک های صنعتی غرب استان تهران

شهرک های صنعتی غرب استان تهران

معرفی شهرک های صنعتی غرب استان تهران

وجود شهرک های صنعتی غرب استان تهران، نشان می دهد که این شهر از نظر صنعتی پیشرفت های چشمگیری را پشت سر گذاشته است. طی این چند سال، با رونق در بخش صنعتی، احداث کارخانه های مختلف و پیشرفت در زمینه تولید، شهرک های صنعتی گوناگونی در نواحی مختلف تهران تاسیس شده اند. با شجرنیوز همراه باشید تا موقعیت مکانی این شهرک ها را به خوبی بشناسید:

  • شهرک صنعتی دهک

این شهرک که یکی از مشهورترین شهرک های صنعتی تهران به شمار می آید، از نظر موقعیت مکانی در صفادشت واقع در شهرستان ملارد تاسیس شده است. اگر بخواهیم موقعیت مکانی این شهرک را به درستی مشخص کنیم، باید بگوییم که در نزدیکی میدان صنعت شهر دهک واقع شده است. بیش تر کارخانه هایی که نیاز تهران و حومه آن را برطرف می کنند، در این شهرک قرار دارند.

  • شهرک صنعتی شهریار(شهید قاسم سلیمانی)

یکی دیگر از بهترین و در عین حال مهم ترین شهرک های صنعتی که در غرب استان تهران واقع شده است، شهرک صنعتی شهریار می باشد. این شهرک از نظر موقعیت مکانی همانند شهرک صنعتی دهک در بخش صفادشت قرار دارد. بسیاری از کارخانه ها با تمامی ظرفیت خود، در این منطقه فعالیت دارند و امید است در سال های آتی این شهرک به یکی از بزرگ ترین شهرک های صنعتی کشور تبدیل شود.

شهرک های صنعتی غرب استان تهران

شهرک های صنعتی غرب استان تهران

فرایند احداث شهرک صنعتی چگونه است؟

احداث شهرک صنعتی یا صنعتی شدن، فرآیندی است که اقتصاد اصلی یک شهر را در بر می گیرد و آن را به یک اقتصاد تولیدی تبدیل می کند. طی این فرایند خطوط تولید انبوه جایگزین کارگران و نیروی انسانی می شوند. این فرآیند در طول تاریخ با رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی که مردم را به شهرها می‌کشد، منجر به شهرنشینی شده است. در نتیجه تاسیس شهرک صنعتی می تواند تاثیر مستقیمی با از بین رفتن فقر در یک شهر داشته باشد

احداث شهرک صنعتی معمولاً زمانی آغاز می شود که یک کارخانه یا چندین کارخانه در یک منطقه ایجاد شود و تقاضای زیادی برای نیروی کار را به دنبال بیاورد. پس از تاسیس یک شهرک صنعتی سایر مشاغل مانند تولید کنندگان کلان، خرده فروشان و ارائه دهندگان خدمات نیز وارد همکاری و مشارکت با صاحبان این کارخانه ها می شوند. این امر حتی مشاغل و تقاضاهای بیشتری برای کار ایجاد می کند و در نتیجه یک منطقه شهری کاملا صنعتی ایجاد می کند.

با افزایش مکانیزاسیون و تولید، مردم شروع به نقل مکان به مراکز شهری کردند. صنعتی شدن باعث تغییر در شیوه زندگی بیش تر مردم شده است. امروزه شهرک های صنعتی غرب استان تهران، تاثیر بسزایی را در نحوه زندگی مردم گذاشته اند.

به گزارش شجرنیوز، از زمان تاسیس این شهرک ها، نه تنها تامین اقلام مورد نیاز مردم تهران با سهولت انجام می گیرد، بلکه سایر شهرها نیز از این تولیدات بهره می برند. در نتیجه وجود شهرک های صنعتی بزرگ داخل شهر تهران، اغلب می تواند به رشد شهرنشینی و همچنین ایجاد اشتغال کمک کند.

شهرک های صنعتی غرب استان تهران

شهرک های صنعتی غرب استان تهران

عواملی که منجر به تاسیس شهرک صنعتی می شود

صنعتی شدن یکی از کاتالیزورهای اصلی شهرنشینی است. هنگامی که شهرک های صنعتی گوناگونی در یک شهر و اطراف آن تاسیس می شوند، مطمئنا این مسئله بر جمعیت شهر و رغبت افراد به شهرنشینی نیز تاثیر می گذارد. با این حال، چند عامل کلیدی وجود دارد که بخشی از روند احداث شهرک صنعتی را تشکیل می دهند. در اینجا تعداد کمی از آنها را بررسی خواهیم کرد:

تولید: شهرنشینی عموماً با ایجاد حداقل یک کارخانه در یک منطقه خاص آغاز می شود. با این حال، در بیشتر موارد، کارخانه های متعددی تاسیس می شوند که نیازهای خاصی مانند فرآوری منسوجات، مواد غذایی و منابع طبیعی را برآورده می کنند. در نتیجه با احداث کارخانه در تمامی این حوزه ها، رفته رفته شهرک صنعتی ایجاد می شود.

اشتغال: رشد یک مرکز شهری معمولاً با توسعه یک یا چند تأسیسات تولیدی مشخص می شود. به این ترتیب، تقاضا برای نیروی کار ایجاد می کند. اگرچه ماشین‌ها می‌توانند فرآیند تولید را آسان‌تر کنند و خروجی را بسیار سریع‌تر کنند، شرکت‌ها هنوز برای کار، مدیریت و نگهداری آن ماشین‌ها به انسان نیاز دارند. این از طریق نیروی کار ماهر حاصل می شود.

تجاری سازی: با شروع تولید کارخانه فرصتی برای خرده فروشان و سایر ارائه دهندگان خدمات فراهم می شود تا کالاها را مستقیماً به مردم بفروشند. در نتیجه شهرک های صنعتی غرب استان تهران با هدف اشتغال زایی برای بسیاری از شهروندان این منطقه تاسیس شده اند.

توسعه زیرساخت: این بخش کلیدی از فرآیند شهرنشینی است. با افزایش جمعیت، زیرساخت های یک شهر نیز رشد می کند. این به معنای احداث شهرک صنعتی و افزایش تعداد این شهرک ها است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.