بازاراخباراقتصادخبر مهم

آغاز توزیع مرغ‌های وارداتی برای تنظیم بازار

در شرایطی که قیمت مرغ در سال جدید نوسانات زیادی را تجربه می‌کند و با ارقامی به مراتب بالاتر از نرخ مصوب 63 هزار تومانی به فروش می‌رسد، وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات 50 هزار تن گوشت گرم مرغ را صادر کرده است.

به گزارش شجرنیوز، شرکت پشتیبانی امور دام با توجه به مجوز اخذ شده برای واردات گوشت مرغ گرم اعلام کرده است مرغ گرم وارداتی متعلق به کشور ترکیه است که تاکنون 5 هزار تن آن نیز وارد شده است. این شرکت قراردادهای جدیدی برای واردات مرغ با کشورهای دیگری امضا کرده است و تا زمانی که نوسانات بازار کنترل شود، این فرایند ادامه‌ خواهد داشت.

قیمت مصوب مرغ همچنان 63 هزار تومان است و دفتر بازرسی و نظارت برکالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی با اعلام اینکه قیمت مرغ هیچ تغییری نکرده تأکید کرده است در صورت مشاهده هر گونه گرانفروشی، با خاطیان برخورد می‌کند.

حل مشکل تأمین نهاده مرغداران
از بهمن ماه سال گذشته مرغداران با مشکل کمبود نهاده‌های دامی و کنجاله سویا مواجه شدند که علت آن هم اختلاف قیمتی بود که بین بازرگانان، واردکننده‌ها و دولت به وجود آمد. همین مسأله باعث شد کنجاله سویا بموقع حمل نشود و قیمت آن بشدت افزایش پیدا کرده و کمیاب شود، اما هم‌اکنون چهار فروند کشتی حامل کنجاله سویا، جو و ذرت دانه‌ای به وزن 340 هزار تن در انتظار پهلوگیری در اسکله بندر امام خمینی(ره) است تا با توزیع آن هزینه تمام شده تولیدکنندگان کاهش پیدا کند.

بخش قابل توجهی از افزایش قیمت گوشت مرغ به دلیل هزینه‌های تمام شده تولید است اما به تازگی محمدعلی کمالی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از حل مشکل نهاده‌های طیور خبر داده و گفته است: «پیش از این تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان صنعت طیور دچار مشکل در تأمین نهاده‌ها شدند به طوری‌که در اسفندماه به دلیل مشکلات بازرگانان کنجاله سویا کمیاب شد اما اکنون این مشکل حل شده است.»

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، مدتی مرغداران از امکانات قبلی خود استفاده می‌کردند، افزوده است: «به دلیل عدم تراز عرضه و تقاضای گوشت مرغ، قیمت این محصول کمتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شد.»

در شرایطی که می‌بایست ماهانه 120 تا 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری صورت بگیرد، برآورد‌ها حاکی از آن است که جوجه‌ریزی فروردین به 95 میلیون قطعه برسد که این میزان کمتر از نیاز داخل است و دولت برای پاسخگویی به تقاضا و مدیریت عرضه اقدام به واردات مرغ گرم کرده است.

پیش‌بینی می‌شود میزان جوجه‌ریزی در ماه‌های آتی متعادل شود در نتیجه افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار مقطعی خواهد بود و قیمت‌ها به نرخ‌های قبلی بازمی گردد و یا به آن نزدیک می‌شود.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع:ایران آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.