اخبار شهرستان رباط کریماخبارخبر مهمدر استان

ثبت ١٨۴٠ مورد حیوان‌گزیدگی در سال 1401 در شهرستان رباط‌کریم

رباط کریم- مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رباط‌کریم با بیان آنکه ١٨۴٠ مورد حیوان‌گزیدگی در سال 1401 در شهرستان رباط‌کریم ثبت شده است، گفت: بیش از ۷۰ درصد حیوان‌گزیدگی مربوط به شهر جدید پرند و بیشترین آن مربوط به فاز ۵ و ۶ است.

به گزارش شجرنیوز از رباط کریم، آرش اتابکی، مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان رباط‌کریم در رابطه با مشکلات محیط زیستی و بهداشتی سگ‌های ولگرد اظهار کرد: ویروس هاری در مناطقی که سگ‌های بلاصاحب وجود دارند، در حال گردش است که سال گذشته در منطقه شهرستان رباط‌کریم ۳ مورد مثبت هاری در سگ‌های بلاصاحب و صاحب‌‌دار داشتیم.

ویروس هاری درمان ندارد

وی ادامه داد: متاسفانه این بیماری درمان ندارد و باعث مرگ قطعی کسانی می‌شود که به ویروس هاری مبتلا شده‌اند، لذا این مسأله مستقیما با جان مردم در ارتباط است و اهمیت موضوع را دو چندان می‌کند؛ ضمن این‌که حضور سگ‌های بلاصاحب در اماکن مسکونی باعث رعب و وحشت شده و احتمال حیوان‌گزیدگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان رباط‌کریم در ادامه در رابطه با خطرات حیوان‌گزیدگی تشریح کرد: افرادی که دچار حادثه حیوان‌گزیدگی می‌شوند، احتمال مبتلا شدن بیماری هاری در آن‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه ممکن است دچار قطع عضو شوند که در اینصورت از نظر روحی و روانی نیز دچار آسیب شدید می‌شوند.

اتابکی در ادامه گفت: از مهمترین اقداماتی که برای جلوگیری از حیوان‌گزیدگی، هاری یا دیگر مشکلاتی که سگ‌ها ممکن است بوجود آورند می‌توان انجام داد، ساماندهی سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری‌ها، واکسیناسیون آن‌ها توسط دامپزشکی و همچنین جداسازی و عقیم‌سازی آن‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم عدم غذادهی به سگ‌های بلاصاحب توسط مردم در محل‌های مسکونی اشاره کرد و گفت: غذادهی به سگ‌های بلاصاحب توسط مردم موجب حضور گله‌ای آن‌ها در شهر می‌شود که می‌تواند در گسترش خطراتی که به آن اشاره شد، موثر باشد.

 جداسازی و نگهداری سگ‌های بلاصاحب کارآمد نبوده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رباط‌کریم عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب را مسئله‌ای مهم دانست و گفت: متاسفانه جداسازی و نگهداری سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری‌ها به دلیل هزینه‌های زیادی که دارد، تاکنون به درستی انجام نشده و کارآمد نبوده است.

اتابکی در پاسخ به این سوال که آمار حیوان‌گزیدگی در ۵ سال گذشته در شهرستان رباط‌کریم چه میزان بوده است، گفت: در سال ١٣٩٧، ٧٩۶ مورد، در سال ١٣٩٨، ١١۰١ مورد، در سال ١۳۹۹، ٩۵٧ مورد، در سال ١۴٠٠، ١٢۵١ مورد و در سال ١۴٠١، ١٨۴٠ مورد مراجعه داشته‌ایم.

 آمار حیوان‌گزیدگی در ۵ سال گذشته در شهرستان رباط‌کریم

سال تعداد حیوان‌گزیدگی
١٣٩٧ ٧٩۶
١٣٩٨ ١١۰١
١۳۹۹ ٩۵٧
١۴٠٠ ١٢۵١
١۴٠١ ١٨۴٠

بیش از ۷۰ درصد حیوان‌گزیدگی مربوط به شهر جدید پرند است

وی ادامه داد: همانطور که از آمار به دست می‌آید، متاسفانه روند حیوان‌گزیدگی رو به افزایش است و بیش از ۷۰ درصد حیوان‌گزیدگی مربوط به شهر جدید پرند و بیشترین آن مربوط به فاز ۵ و ۶ است.

 در صورت حیوان‌گزیدگی، سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه شود

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رباط‌کریم در خصوص افرادی که دچار حیوان‌گزیدگی و احتمالا مشکوک به بیماری هاری شده‌اند، گفت: این افراد بایستی بلافاصله پس از حیوان‌گزیدگی جهت انجام اقدامات اولیه و واکسناسیون به مرکز بهداشت سعادتمندی واقع در رباط‌کریم که از ساعت ۸ صبح الی ١۴ فعال است، مراجعه و بعد از آن به بیمارستان حضرت فاطمه(س) جهت اقدامات بعدی مراجعه کنند.

اتابکی ادامه داد: در شهر پرند مرکز بهداشت در فاز ۱، خیابان امام خمینی(ره)، البرز جنوبی، جنب منبع آب، به شماره تلفن‌های ۵۶٩٣۴۶٠٠ و ۵۶٩٣۴٢١٣ از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۴ موارد گازگرفتگی و حیوان‌گزیدگی را پذیرش و کارهای اولیه از جمله شست‌وشو را انجام می‌دهند و سپس افراد به مرکز سعادتمندی در شهر رباط‌کریم و بیمارستان فاطمه‌ زهرا(س) شهرستان رباط‌کریم برای ادامه سیر درمان و واکسیناسیون انتقال داده می‌شوند.

کسانی که دچار حیوان‌گزیدگی شدند، اقدام به خوددرمانی نکنند

وی در پایان از مردم خواست تا در صورت حیوان‌گزیدگی، اقدام به خوددرمانی نکرده و سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا اقدامات لازم توسط شبکه بهداشت انجام گیرد، همچنین هنگام مشاهده سگ‌های بلاصاحب موارد را برای جمع‌آوری به شهرداری‌ها و مراکز بهداشتی اطلاع دهند.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان رباط‌کریم در ادامه توصیه‌ای به مسؤولان داشت و گفت: مراکز بهداشتی و حوزه درمان به تنهایی نمی‌تواند از تبعات حیوان‌گزیدگی و به تبع بیماری هاری جلوگیری کند، بلکه باید یک کار جمعی با هم‌افزایی تمامی نهادها، و ادارات مرتبط و مردم شکل گیرد، همانند کاری که در هنگام شیوع بیماری کرونا در کشور شکل گرفت و توانستیم در مهار آن موفق شویم.

به گزارش فارس، تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی تحت عنوان «درخواست تسریع در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد پرند» در سامانه مردمی فارس من خواستار افزایش سرعت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در پرند شدند.

در این پویش آمده است: «با عنایت به اینکه اقداماتی که تاکنون برای جمع‌آوری سگهای ولگرد در شهر پرند انجام شده کافی نبوده و وجود پرتعداد این سگ‌ها در فازهای مختلف شهر موجب ترس و نگرانی اهالی و بخصوص کودکان شده است و همچنین به دلیل آثار زیانبار و آلودگی و بیماری و احتمال حمله آن‌ها به انسان و… از تمامی نهادهای مرتبط با اداره شهر جدید پرند اعم از شهرداری و شرکت عمران و سایر سازمان‌های مربوطه درخواست می‌شود با ایجاد هماهنگی و تعامل مناسب با سازمان‌هایی که در این موضوع مسؤول و دخیل هستند، نسبت به رفع مشکل وجود سگ‌ها در این شهر در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام نمایند.»

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.