اخبار شهرستان ملارداخبارخبر مهمدر استان

معدوم سازی ۲.۵ تن شیرینی غیربهداشتی در ملارد

ملارد- مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملارد از معدوم سازی ۲.۵ تن شیرینی غیربهداشتی و ناسالم که در تهیه آنها از رنگ شیمیایی استفاده شده بود خبر داد.

به گزارش شجرنیوز از ملارد، جمشید واشانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملارد روز یکشنبه در این باره افزود: کارشناسان بهداشت محیط در جریان بازدیدهای سلامت نوروزی ، یک کارگاه غیرمجاز تولید و بسته بندی شیرینی مخصوص عید را کشف و تمامی شیرینی های موجود را توقیف کردند.

وی افزود : به جهت تعیین تکلیف این شیرینی ها ، نمونه هایی به آزمایشگاه مواد غذایی ارسال شد.

این مقام مسئول بهداشتی ملارد تصریح کرد : براساس نظریه آزمایشگاه مواد غذایی ، شیرینی های توقیفی حاوی رنگ شیمیایی و غیرمجاز بودند که مصرف آن برای سلامتی مضرر می باشد.

برهمین اساس این شیرینی ها که حاوی رنگ شیمیایی و سرطان زا بود با رضایت صاحب کالا و در حضور مهندس پوربابا کارشناس مسئول بهداشت محیط و مهندس هادی کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان ملارد معدوم و از چرخه مصرف انسانی جلوگیری به عمل آمد .

برخی رنگ‌های خوراکی موجود در تنقلات ترکیبات سرطان‌زا دارد

به گفته‌محققان ، برخی رنگ‌های خوراکی که در تنقلات، شیرینی‌جات و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاوی ترکیبات سرطان‌زا است و به شهروندان توصیه می‌شود مصرف آنها را تا حد امکان کاهش دهند.

مطالعه ای درخصوص رنگ های خوراکی به ویژه محصولات قنادی انجام شده و محصولاتی که در سطح شهرها عرضه می‌شود، نمونه‌برداری شد.

طبق این کار، مشخص شد ۴۲ درصد نمونه‌ها، حاوی رنگ غیر مجاز تارتارازین، ۳۱ درصد حاوی رنگ غیرمجاز آمارانت و ۲۰ درصد حاوی رنگ غیرمجاز قهوه‌ای شکلاتی است.

به گفته این محققان رنگ‌های غیرمجاز تهدیدی جدی برای سلامت است و تولیدکنندگان مواد غذایی باید نسبت به عوارض رنگ‌های مصنوعی و خطرات آن بر روی سلامت جامعه به ویژه کودکان آگاه باشند.

لازم است در مراکز تولید مواد غذایی از جمله قنادی‌ها، رنگهای طبیعی جایگزین رنگ‌های مصنوعی شود یا ترکیبی از رنگ‌های مصنوعی و طبیعی مورد استفاده قرار گیرد تا میزان مصرف رنگ‌های غیرمجاز مصنوعی کاهش پیدا کند.

کنترل و نظارت های جدی بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله قنادی‌ها، کارگاه های تولید تنقلات و شیرینی‌جات لازم است و نمونه برداری مستمر از میزان رنگ غیر مجاز مصرفی اهمیت زیادی دارد و باید مورد پایش قرار گیرد.

برخی رنگها دارای ساختار شیمیایی حلقوی و ترکیبات نیتروژن‌دار است که وقتی وارد روده می‌شود، مورد متابولیسم قرار گرفته و متابولیت‌های دیگری را تولید می‌کند.

شهرستان ملارد در غرب استان تهران قرار دارد.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.